maandag 24 januari 2022

Mijmering 6 Magneetplekken, tomaten/groentesoep, repareren en verscholen plantjes plus hoog uurloon...

Beste mensen,

Geluk is geen chemische smaakjes hoeven eten
omdat je je eigen regisseur bent...
en je eigen keuzes maakt...

Annemiek.
 
Mijmering 6 2021.
 
Tip.
Ik heb vanuit mijn vroegste jeugd geleerd eerst het mindere (zwaarste) aan te pakken en het “mooi” tot het laatste te bewaren. 


Waarom weet ik nog steeds niet. Voorbeeld? Als kind at ik een bord stamppot rondom leeg tot een torentje overbleef waar het karige stukje worst of spek op lag.

Enne... De rotklussen werden eerst gedaan en daarna de fijne klussen. 


Dat zit er muurvast in zodat ik nu met iets meer tijd de magneetplekken aanpak voordat ik van mezelf mag gaan knutselen.
 
Magneetplekken zijn rommelhoeken waar eerst een stukje troep lag en vanzelf zooi opstapelt. Magneetplekken kan je het best met  stam en wortel uitroeien en de stapel boeken op de mand naast mijn stoel is dan ook verdwenen. 

De zaadjes hoek op het dressoir in de gang verdween en in mijn

jaszak zitten geen schroeven meer....en in mijn fietstassen geen gereedschap. In de keuken had de snoeischaar met lange stelen al een vaste plek verworven en een mand met boeken dacht daar nooit meer vandaan te hoeven... Ja ja... 

De zooi is geruimd en ik doe elke dag wel wat langdurig uitgestelde klussen. De kladblok ligt weer op de vensterbank en met mijn geheugen als een vergiet worden boodschappen direct opgeschreven als ik weer eens misgrijp. 


Tevens schrijf ik onderaan het blad klussen (in steno?) die bij me opkomen, voordat ik ze vergeet. In dit kader van weer grip op mijn leven voelen we ons wel... Floor en ikke...
 
Tip 2
Te weinig tijd brengt soms ook wat goeds en de chioggia van vorig jaar die ingekuild moesten worden bleven in de bigshopper liggen tegen de meest beschutte kant van mijn huis. 


In plaats van bevriezen zijn ze gaan uitlopen en ik heb een vijftal gepoot in de border waar ze verder groeien en wortelen en bloem en zaad gaan geven voor 2023. Vorig jaar heb ik zo zaad verzameld voor dit jaar. 

In de border waar de planten met zaad stonden is natuurlijk zaad in de aarde gevallen en zie... tussen de herfstblad beschutting zijn kleine chioggia plantjes opgekomen. 


Als het niet te hard gaat vriezen kan ik ze eind maart in rijtjes in de border zetten. Lekker vroege oogst...
 
Tip 3
Al jaren is de bodem van de mooie rieten tas los, die heb ik met een overhands steekje aan de zijkanten genaaid. 

Een grote maasnaald met groot oog komt altijd van pas dus
koop eentje bij de naai accessoires zaak. 

Kost je niet de kop en onmisbaar. Ik naai daar ook naadjes van matten en matrassen mee en rotan stoelen die loslaten onderaan de poten of zo. Met een sterke draad vastzetten en gaan ze veel langer mee...
 
Tip 4
Gek op spruiten en de zak wel een kilo inhoud... liet ik de
aardappels weg en kwamen twee bietenburgers erbij waar havermeel inzit... Niets mis mee...
 
Tip 5
Nog zo’n ondergeschoven kind klus. De zak van de stofzuiger meer dan vol werd op mijn gemakje met twee vingers grotendeels leeg getrokken boven de restafvalbak. 

De laatste beetjes met de tang. Ik heb dit aan Song geleerd die
met twee eetstokjes razendsnel de zak leegt...Hij leerde dit al toen hij drie jaar was... Tja... 

Ik koop wel altijd stoffen stofzuigerzakken... en als je weet hoeveel die zakken kosten heb je een hoog uurloon met legen...
 
Tip 6
De SUNSODA was al tijden op en heb ik nu weer gemaakt. Gelijk alle flaconnetjes ermee gevuld en meteen een zak soda
mee naar boven voor bij de wasmachine. 

Bij de bonte was SUNSODA en als die was extra vuil is de dweiltjes en de vaatdoeken en zo... 

Dan gooi ik als extra een klont soda in de wasmachine... Toch goed bezig werden alle afvoeren met soda en kokend water behandeld... 

Was ook al eeuwen niet meer gedaan... God wat een weelde die vrije tijd... Ik was er ECHT aan toe... en ben de koning te rijk.


Weer een duik in de schuur, de vriezer en de inkuil scoorde ik:
 
Tomaten groentesoep van restjes
Ingrediënten:
 
Een zak diepvries tomaten
rest pakje gezeefde tomaten
1 ui
groen van knolselderij
stukken knolselderij
zakje diepvries witte bonen
1 puntpaprika
wortels
3 groentebouillonblokken.
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten en afblussen met anderhalve liter water. 

De bouillonblokken erbij en de wortels, geschild gewassen en in
stukjes. 

De bevroren tomaten heb in de soep gegooid terwijl het water aan de kook kwam. 

Twee minuut en met de schuimspaan eruit vissen terwijl hun jasjes al loslaten. 

De paprika in stukjes en de bloterik tomaten in stukken erbij. De
knol en bladselderij toegevoegd werd het een bonte soep. 

De bevroren bonen erbij en goed op kookpunt al die groentjes ontdooien verwarmen en garen tot beetgaar. 

Er zou een aardappel in stukjes bij kunnen of een pastinaak maar volgens mij was de soep voldoende gevuld en heerlijk!
 
Mijn leventje...
Gisteren was ik mijn taartje vergeten en kwam dat vandaag bij de koffie. 

Floor en ikke hebben de dot slagroom eerlijk gedeeld die mooi in model bevroren eerst moest ontdooien op het stuk kruisbessentaart. 

We hebben geduld en ondertussen ben ik boodschappen gaan doen. 

Ik merkte dat zakjes met inhoud; twee puntpaprika (reclame voor 1 euro de zak) verschillend in gewicht waren. 

Dan weeg ik op mijn hand en neem de zwaarste... Van de week was ik even vreemd gegaan bij de super van de tweede voor niks erbij. 


Hing zo’n groot bord boven de gangen met de tekst eentje gratis. 

Voordat ik ging laden toch maar even navraag gedaan... Waar het “balkje” onder stond was de knal/koop in de rij... Hier en daar een papieren kaartje dat voor balkje door moest gaan in een zeer lange gang. 

Ik ben met een zak mueslibollen naar buiten gegaan die net zo goed krentenbollen kunnen heten want je moet met de trein van noot naar noot. 

Dat was mijn warenonderzoek van deze week... Ik ga dus gewoon weer naar de super van “goei ete...” waar een ambachtsbrood lekker zwaar in je hand ligt en ja je betaald iets meer maar je eet daar ook minder van... als je op tijd de rem erop kan zetten...
 
Annemiek