woensdag 29 december 2021

Mijmering 95 Frittata, met tomaatjes en linzen, lente middenin de winter en wat ik nog wilde delen met je...

 Beste mensen,

 Ik voel mijn ziel verwant met kleine simpele dingen
die op ons wegen komen als bloemen in het veld.
Verdoken in het gras, door weinigen geteld
groeien en bloeien vele van mijn kinderen...

Annemiek.
 
Mijmering 95 2021.
 
Tip
Tweede kerstdag mocht ik nog even uitrusten
van mezelf maar begonnen de kriebels al te komen... De bezem moet door mijn huis. Het begon met een kommetje azijn in de koelkast zetten. 

De geur van Franse kaas moest eruit...en het helpt. Even de glasplaten bij soppen en droog wrijven met een theedoek voorkomt achterstallig onderhoud.
 
Voor ik naar bed ging werden de gaspitten in warm water met afwasmiddel gezet. Het weekt de ingebrande troepjes los die de
volgende ochtend zo verdwijnen met een stukje staalwol oftewel soappads. 

Dat is de start van de grote keukenbeurt die geen moeite kost. Elke dag een stukje schoonmaken na de afwas en lijken de kabouters je werk te doen.
 
Dag twee werd de besteklade onder handen genomen met het laatste afwassopje. Alle bestek eruit en de bak en de lade gesopt. Wat teveel in de bestekbak was geslopen weer eruit en
op de plaats waar het hoort. 

Ik ervaar geen druk want morgen komt de olie/azijn hoek aan de beurt en na een week heeft de hele keuken in onderdelen een beurt gekregen.
 
Tijd voor een vriendinnen bezoek en een lang telefoontje. Tijd voor een service beurt in het ziekenhuis met een ingreepje. 

Tijd om terug te kijken en na te genieten en nu te delen met jullie... Vele zeer klein behuisden kregen een koelkastje in hun huurkamer en soms een kookplaatje of combimagnetron. 


Maatwerk om zo gezond mogelijk te kunnen eten. Wasmachines werden gekocht en in grote dankbaarheid gegeven en gekregen, jawel nieuw want met de gereviseerde wordt een hoop ellende verkocht en verdiend door gladjakkers...  

Heel erg veel voedselpakketten werden opgehaald en enkelen gebracht en vele complete inboedels gebracht... van het goede spul wat nog een ronde mee kan.

 We brachten tegen de 20 mooie Kerststukken naar sponsors o.a. Woninginrichting Stevens in Schinveld waar alweer vele bankstellen voor ons klaarstaan die we mogen halen en doorbrengen. 

Jamila maakte 430 pindarotsjes die door Gerda werden ingepakt als dank aan een groot bedrijf dat ons geweldig steunt. Voor bij de koffie voor alle personeel... 


De kers op de taart waren wel de pracht tipjes encyclopedie NAGELUK van Martine Bakx waarvan ruim 700  mee werden gegeven aan sponsors en alle gezinnen  in minima die bij ons goede gaven kregen en de vele  gezinnen. in zwaar noodweer.  Nogmaals bedankt Martine...
 
Onze vrijwilligers kregen ook een kerstpakketje verpakt in tassen die voorheen hoezen voor krukjes waren en gehaakte
handvaten kregen.( Gerda.) 

Hoe we aan “garen” kwamen? Door enkele hoezen uit te rafelen...
 
Tip 2
Het duurzame kerststuk werd ingepakt en naar de rommelkamer gebracht. 

Het natuurstuk staat al buiten. 

Een paar bloeiende sleutelbloemen werden vanuit de border buiten,  in een mandje gezet waar eerst een plastic zak van kattenkorrels inging. 

Met de kaasschaaf werd mos van het muurtje gestoken en kwam rondom de plantjes. 

De salontafel werd met zonnebloemolie en een oud lapje ingewreven. 

De kale plekken en krasjes verdwijnen daardoor. 

Samen met de eerste bloeiende amaryllis van Simone is de lente al aanwezig in mijn huis... 

In elke winter zit een lente verborgen... zo heet het winterse stuk van Juul, dat ook mag blijven staan... 


Tot de amaryllisbloem is uitgebloeid... 

Na de bloei komen de sleutelbloemen weer in de border en in de herfst hebben ze dan  weer twee harten en scheur ik de wortelkluiten. 

Ze gaan graag op reis dus zet ik ze steeds op andere plekjes en meestal gaan ze na het “scheuren” aan de bloei. 

Als je geluk hebt is dat rond de jaarwisseling... bij een milde winter en is de cyclus rond zonder een euro uit te geven...
 
Tip 3
Ik ben alweer aan de “koop niets” tijd begonnen al moest vandaag nog brood gekocht en appels. 

Een euro de kilo bij de PLUS en neem ik de hardere kleine appels. 

Het brood is wel voor een week en van de appels maak
ik appelbeignets waarvan ik het recept in de mijmering vrijdagochtend rond tien uur doorstuur. 

Wat je nodig hebt? Wat kleine appeltjes en bloem plus bakpoeder en een halve fles zonnebloemolie. 

Wat melk en poedersuiker die je zelf maalt van gewone suiker... Niet meer en veel goedkoper dan aan de oliebollen kraam of in
de super... 

Ik zal precies voor je uitrekenen hoeveel mijn appelbeignets kosten en dat zal peanuts zijn...
 
Tip 4
Vandaag maakte ik Frittata met rode linzen en tomaatjes.

Kijk je mee?
 
Ingrediënten:
 
70 gram rode linzen mag ook een andere kleur zijn
2 uien
250 gram snijbiet of spinazie
3 tomaten of 250 gram kleine tomaatjes
3 eieren
peper/zout
Italiaanse kruiden
zonnebloemolie
 
Werkwijze:
Was de linzen en breng in een klein pannetje met water aan de kook. 

Zet de kookwekker op 10 minuut en giet de linzen af in een vergiet.


Pel ondertussen de ui en snipper ze. Roerbakken in een wok in iets olie...
 
De snijbiet heb ik nog steeds in de tuin en werden de nodige stengels geoogst. 

De bladeren waren niet veel meer en kon ik maar twee gebruiken. 

De stengels en blad goed wassen en de stengels in stukjes snijden of knippen. 

Het blad wat goed is even apart zetten. De stukjes stengels bij de uien en mee roerbakken. 

De tomaten wassen en in stukjes gesneden mee roerbakken
plus het snijbietblad (in stukjes geknipt)
 
Peper en zout toevoegen en even de deksel op de wok op laag gas. De linzen erbij en omscheppen... 

Drie eieren loskloppen en met Italiaanse kruiden mengen. 

Ik heb nog steeds oreganoblad in de tuin maar misschien heb je tijm of basilicum in een pot op de vensterbank? 


Gedroogde kruiden kan ook. De eieren werden verdeeld over de groente en kan op laag gas stollen. 

Je kan voorzichtig de “koek” losmaken van de bodem van de wok en glijd de frittata zo op je bord. 

Lukt dat niet dan is er niets mis met frittata roerei... Een verrukkelijke eenpansmaaltijd...

 
Tip 5
Ik heb het doosje van de chocoladedrank hergebruikt en kwamen rolletjes touw erin. 

Een gaatje door het deksel en het touwtje erdoor. 



Ik heb tijdens de zwaarste werkweken van het jaar veel verwennerij gekregen. 

Simone stuurde drie amaryllissen waarvan ik de groei met een glimlach kon volgen. 

Ze maakten me blij en gelukkig en nog steeds. De eerste is aan de bloei zoals je ziet. 

Ria uit Maiden ( Meden) stuurde een “warme schouders “ wollen omslagdoek met een lieve kaart. 

De wol is van schapen uit Maiden en zelf geverfd en gehaakt...


Er kwam een pracht brief van Ineke en een heerlijke echt oude fles port van een echtpaar dat me al jaren volgt. 

Wat kaasjes erbij en het was alsof al die goede gaven me omarmden ondersteunden en me droegen de laatste loodjes door. 

Alles lag in het zicht alleen de kaas niet anders was die weggelopen...
 
Toen de stress hoog werd heb ik de chocolaatjes van Ineke verzwolgen maar de brief bewaard. 

Het winterstuk van Juul bracht eveneens ontroering en de kaart met cadeautje en schrijfsels van de woensdagvriend. 

En heb ik mijn zoon in Berlijn een Kerstcadeau overgemaakt...
Mijn bonuszoon bracht samen met zijn echtgenote tegen Kerstavond een pracht wollen trui die me ook nog past. 

De tekeningen van hun kindjes hangen op en hebben we eerste kerstdag rollenspellen gespeeld mijn bonuszoon en ikke...

Wist je dat drie procent van communicatie woorden zijn en 97 procent lichaamstaal? 

We hebben ons kapot gelachen toen we steeds opnieuw binnenkwamen in mijn woonkamer... en zo kan eerste Kerstdag ook zijn....
 
Annemiek