woensdag 1 december 2021

Mijmering 91 Champignonragout voor pasteitjes, tip van Gerda en Kerst crisis van afgelopen week...

Beste mensen,

De aarde is boordevol hemel...
Je hoeft alleen maar te kijken....
 
Annemiek.
 
Mijmering 91 2021.
 
Tip
Gerda komt al doende op pracht ideetjes.

We kregen een flinke lading kaarsen met opdruk die vaak niet past bij de kleuren die in het kerststuk werden gebruikt. 

De opdruk eraf halen kan met een simpele truuk door
plakband goed aangedrukt op de opdruk te plakken en met een ruk eraf te trekken....
 
Tip 2
Champignon ragout voor pasteitjes kan je nu al maken en invriezen. 

Je wil misschien even oefenen op het recept en hierbij je kans...

Ik heb goede ingrediënten gebruikt (dus duur) maar het kan ook goedkoper. Het recept is voor ruim 4 personen.
 
Ingrediënten champignonragout
 
Groot bakje champignons 400 gram
200 gram roomboter of... blue band of halfom
200 gram bloem
1 eetlepel kerrie
peper
3 blokken groentebouillon
pakje slagroom... of scheut koffiemelk
4x twee kleine pasteibakjes of vier grote.
 
Voor de afwerking:
Blaadjes sla (ik nam bloedzuring en rucola uit de tuin)
kerstomaatjes of grote naar smaak
peterselie of niet (had ik in de tuin)
 

Werkwijze
Anderhalve liter water aan de kook brengen met 3 groentebouillonblokken twee minuutjes doorkoken en gas uit.

De champignons afborstelen met een zacht borsteltje (ik heb daar een babyborsteltje voor). 

Dikke champignons snijden (zie foto) als volgt. Een dun plakje van het steeltje afsnijden, dat kan weg. 


Vervolgens vier schijfjes rondom afsnijden zodat je een vierkantje in het midden over hebt, dat snij je middendoor. 

In een wok of braadpan een scheutje zonnebloemolie en een klein stukje boter. 

Laten smelten en de champignons erin bakken zonder te bruinen. 

Halverwege het bakken de eetlepel kerrie toevoegen en omroeren. 

Kerrie geeft pas zijn smaak af als het gebakken wordt. 

Op laag gas kort laten sudderen tot beetgaar.
 
In een ruime pan de boter smelten zonder te bruinen en de bloem toevoegen. 

Met een garde roeren en een minuutje laten garen. Vervolgens ongeveer een derde van
de bouillon bij de roux kiepen en met de garde flink roeren tot een klontjesvrije bechamelsaus. 

Eventueel van het gas af (en weer erop) als je roert en steeds wat bouillon toevoegen tot de saus de juiste dikte heeft. 

Lukt het je niet met de garde neem dan de mixer maar...

 
De ragout moet aan de dikke kant zijn want er komt iets minder dan een pakje slagroom bij zo uit het pakje of... koffiemelk. 

De bouillon was ruim gemeten dus er zal nog iets in het pannetje zijn en kan altijd nog een scheutje erbij. 


Vervolgens de champignons door de ragout scheppen....
 
Een variatie daarop is kipragout voor de niet vegetariërs.

Koop dan een dubbele kipfilet van een scharrelkip en kook die gaar in anderhalve liter water en 3 kipbouillonblokken vanaf kookpunt in een half uurtje. 

Als je kipfilet gebruikt kan de hoeveelheid champignons gehalveerd...

De gare filet in stukjes snijden en samen met de champignons door de ragout scheppen.

Ik durf niet te schrijven dat je ook een soepkip kan gebruiken en van de rest soep maken... Brrr niet aan denken Annemiek.

 
Maak de bordjes op met sla en tomaatjes terwijl de pasteibakjes in de oven staan. 


Snij van te voren het dekseltje uit de bakjes en leg ernaast in de oven. 

De helft van de ragout gaat in de vriezer voor kerstavond met daarna een glaasje port en wat lekkere kaas. 

Vandaag en morgen eet ik pasteitjes en de ragout is zo

machtig dat de twee goed gevulde bakjes op een bord met de groente een complete maaltijd is.
 
Mijn  leventje in crisis tijd voor Kerst...
Gisteren heb ik bijna een dag aan de telefoon gezeten om e.e.a. voor mensen in crisis te regelen. 

Het eerst een gasfornuis voor een mevrouw met twee kinderen die na een relatiebreuk een appartementje heeft
gekregen van Wonen Zuid. 

Het huisje waar de licht gehandicapte vader achterbleef is voor de kinderen op loopafstand van het appartement. 

Daar heeft de verhuurder Wonen Zuid in meegedacht. Mevrouw had al veel inboedel bij “gratis af te halen” gescoord en gedeeld met meneer wat hij niet echt nodig had. 

Nu was het op voor haar... want linnengoed kan je nergens gratis afhalen.
 
Als een relatie voorbij is, is deze manier van alle slechte de meest goede. Beiden waren van mening dat de kinderen niet mochten lijden onder de breuk. 

Ik heb wat vechtscheidingen meegemaakt in mijn werk met jarenlang treiteren over de ruggen van de kinderen. Dit stel
hielp elkaar en meneer bracht met de auto de goede gaven naar de woning van mevrouw. 

We hebben dekbedden gegeven met overtrekken hoeslakens badhanddoeken, theedoeken washandjes en gastendoekjes, vrolijke bed matten en kussens. 

Een TV ontbrak die de mannen van de logistiek net hadden
opgehaald en ging direct mee voor mevrouw en de kinderen. 

Een magnetron hadden we ook en een gasfornuis heb ik kunnen regelen... Mevrouw was geen graaier en in de woonkamer hoefde geen vloerkleed want ze hadden een klein hondje die dat kleed kapot zou bijten...vertelde mevrouw, dat zou jammer zijn.

Ze zijn zo dankbaar en blij voor de kids en mevrouw kreeg
nog speelgoed mee voor Sinterklaas. 

Morgen komt ze tasjes halen waarin knutselspullen en wat snoepgoed die we vanaf morgen uitdelen voor de vele kinderen onder de tien jaar waarvan de gezinnen in crisis leven...
 
Wat ik gisteren ook nog kon regelen was een wasmachine voor een alleenstaande mevrouw die een hersenbloeding
heeft gekregen en haar wasmachine het begaf. 

Ze was verwart en in therapie en begeleiding om na een tijd weer te kunnen werken. Als je verwart bent geeft je meer uit had ze gemerkt en ze was nu bezig de achterstallige rekeningen te betalen. 

Ze raakt van streek van alles en dat is bekend bij een
hersenbloeding, zeker als je alleen op de wereld staat. Ze huilde aan de telefoon toen ik vertelde dat de 8e december haar wasmachine wordt gebracht. 

Ik zal er een kerstcadeautje bij doen van verzorgende producten en/of wat lekkers. Ik maakte grapjes aan de telefoon dat ze alleen de lingerie maar moest wassen op de hand en de rest stapelen tot de 8e... Ze was zo blij...
 
De rest van de dag was ik aan de telefoon om in Heerlen en omstreken een kamer te zoeken voor een vrijwilliger van ons.

Meneer heeft onlangs al twee nachten op straat doorgebracht en vanavond moet hij uit de gribus waar hij twee weken mocht bivakkeren. Meneer kan alleen bij het leger des Heils terecht als hij aan de drugs en/of alcohol is en dat is meneer niet...
 
Mijn hart huilt voor meneer die zo’n goed mens is, zo
behulpzaam en nog steeds wekelijks bij onze logistiek werkt. Je zou zeggen geef hem de logeerkamer in je huis maar dat mag niet als je een AOW of uitkering hebt en ook niet in een huurhuis met huurtoeslag. De aanscheiter slaapt niet en woont soms naast je of tegenover.
 
Ik heb mensen met hun goede hart de vernieling in zien gaan die een vriend hielpen aan tijdelijk onderdak. Daardoor kan je huurtoeslag en de WAO of AOW  kwijt raken. 

Het is me gelukt om voor drie nachten een bed voor meneer te reserveren bij het leger des Heils in de gasthofstraat in Heerlen. Maar alleen als de temperatuur in de nacht onder nul is... Overdag zwerft meneer van de ene winkel naar de andere op het station en waar dan ook om warm te blijven. In de ochtend gaat hij eerst lopen om warm te blijven tot hij doodmoe is...  Nee... in het consuminderhuis mag ik hem niet laten overnachten, dat wil de eigenaar niet en stiekem durf ik niet want je kan niemand vertrouwen. Mijn vraag is:
 
Weet jij een kamer te huur in Heerlen of iemand die een verbouwd tuinhuisje of etage verhuurt? Een appartement durf ik niet eens te vragen... Iemand die een eigen huis heeft dus mag verhuren... Meneer kan huur betalen heeft een uitkering en kan borg betalen (door een anonieme gift). Help je mee zoeken? Enne bel me op: 0646608511
 
Hopelijk helpt “Hij die de sla laat groeien” een handje mee... Ik wil meneer zo graag redden van het daklozencircuit...Daar was hij nog nooit en zou ik hem willen besparen...
 
Annemiek