zaterdag 21 maart 2020

Mijmering 23 Boerenkool in de lente, Hoe wij de mens in crisis helpen en mijn bagagelift...

Beste mensen,

Geluk is weten dat het binnenkort zonniger zal worden,
waardoor zorgen minder zwaar wegen
en daarin durven geloven....

Annemiek

Mijmering 23 2020.
Wetenswaardigheid...
De crisis broodlijnen worden nog steeds zes dagen in de week door ons uitgegeven en dat blijft zo... 

Onze sponsors PLUS Wilma en Jos Arts doneerden 50 dozen boodschappen en PLUS Peter Wetzels doneerde boodschappen die binnenkort uit het assortiment gaan. Daarnaast geven beide supers ruim brood dat we uitgeven en invriezen plus uiterste datum boodschappen of spul met beschadigde verpakking.
 
In ons winkeltje staan basis boodschappen die we inkopen want we willen geen wachtlijsten of minder boodschappen geven aan mensen die NU voedsel nodig hebben. Een mevrouw die een erfenis kreeg doneerde 500 euro die we DIRECT omzetten in ingekochte boodschappen en er is nog geld over van de Kerst donaties.

Wat kopen we in: Melk pasta rijst bonen in tomatensaus thee bloem hazelnootpasta jam afwasmiddel suiker sunlight en soda... plus recept om wasmiddel te maken, closetpapier olie kuipjes margarine en spul om vlees te bakken.
 
Wat we gratis krijgen van de supers?
Groente fruit zuivel eieren veel brood vleeswaren kaas maaltijden en verder alles wat nog net niet over de datum is...

 Een flacon stuk in een zending betekend voor ons soms 30 flacons plakkerige flacons afwasmiddel of doucheschuim die schoongemaakt niets mis mee is....

We krijgen meerdere nieuwe crisis aanmeldingen per week van gezinnen die 0 leefgeld hebben of zeer weinig met meerdere kinderen. We zitten er bovenop om DIRECT hulp te bieden ook al is toegezegd dat ZZPer geholpen worden is dat vandaag nog niet...en volgende week ook nog niet. 

We screenen de deelnemers van de broodlijnen en gaan samen met ze de inkomsten en uitgaven na...

Sommigen hebben een ouwe auto (waar vaak kritiek op is) en met 5 kinderen is dat goedkoper dan met openbaar vervoer naar ziekenhuizen met zieke kinderen of verder naar school al zitten velen nu thuis.

 Glutenallergie is ook zoiets dat meer geld kost.
Mijn jarenlange ervaring maakt dat ik overal doorheen prik en we houden de vinger aan de pols........We geven tips waarop bezuinigd kan worden en stellen gerust als men in paniek opbelt of de broodlijn wel doorgaat......

Velen zijn daarvan afhankelijk en lijkt belangrijker dan het krijgen van het corona virus... We beschermen mensen dan ook voor zichzelf.... 

We geven boodschappen uit op afstand zonder handcontact en vaak en veel handen wassen. 

De afstand is twee meter en wie zich daar niet aan houden kan (door de stress ongewild) wordt tot de orde geroepen....

 We zijn dankbaar voor de vijf mensen die dit werk blijven doen en ik ben dagelijks aanwezig om toe te zien dat alles goed verloopt...Dat is mijn taak als eindverantwoordelijke coördinator uitvoering, een taak die ik zeer serieus neem...

Tip
Ruim op ...zolder of kelder of werk in de tuin. Pluk het worteldoek uit je tuin en leg een moestuin aan. Voorbeeld genoeg in de mijmering hoe je mest onderwerkt en zaait. Bel naar landbouwers waar je mest zou kunnen kopen. 

 Het loopt niet storm dus afstand voldoende. Het laatste stuk border heb ik omgespit en mest onder gewerkt. Morgen kan ik weer een stukje inzaaien al wordt de komende week koud.

 Voordat de plantjes opkomen is de warmte gearriveerd die echt niet tegen is te houden. het is LENTE!!

Song spitte in Landgraaf terwijl ik in Molenberg plantjes verzorgde....Het glas gaat komende week weer op de sla. Popje kreeg haar melk en voer plus water. Ze weet al...als ik kom kan ze even later richting voerbakjes sluipen....

Tip 2

 Mijn experiment wat betreft de boerenkool is gelukt. We hebben afgelopen winter alleen de bladeren geoogst en de stronken laten staan.

 Daar groeiden door de matige winter nieuwe jonge blaadjes aan die heerlijk zacht van smaak zijn en nu ook nog de vorst doop krijgen waardoor de smaak verbeterd. 

Waarom dit experiment? Aan het einde van het winterseizoen voor de eerste oogst lente groente... is de oogst nihil en de groente duur in de super. Natuurlijk hebben we daslook en zevenblad en is de jonge boerenkool een meer dan welkome  aanwinst. Ik heb Song dan ook opgedragen de boerenkool tot het laatste toe te laten staan. 

 Natuurlijk schiet de kool door en de bloemknoppen worden bloemen en zaden voor volgend seizoen.


Het is aan te raden om maar een koolsoort in bloei en zaad te laten komen dus de spruitkool gaat weg als ik ook daar het blad van heb geoogst. Dit blad smaakt naar spruitjes en is heerlijk in stamppotjes. Waarom maar een soort koolzaad? De bijen mogen niet de soorten verbasteren door van spruitkool naar boerenkool te verstuiven... Dan krijg je een gedrocht of niets...het is maar dat je het weet...

Tip 3
De pastinaken gezaaid in september 2019 kunnen nu ook geoogst worden. Klein of niet...ze moeten uit de grond omdat de pastinaken zij wortels gaan ontwikkelen zag ik. Een paar laat ik staan om tot bloem en zaad te groeien. Ook dit experiment is geslaagd omdat kleine pastinaken in deze tijd beter zijn dan niets... Ook alweer een aanvulling op de karige oogst tussen winter en lente oogst.

Mijn leventje...
Mijn rechterbeen wordt minder en ik durf niet meer de trap op en af met bagage. Beide handen zijn nodig om aan handgrepen en tree voor tree de trap te nemen. Natuurlijk heb ik een droger boven staan voor reserve als ik ziek ben. Toch ga ik ervoor de was buiten te drogen en heb ik een lange touwvlecht gevlochten met een lus. De vlecht om de flexibele wasmand geslagen laat ik zo de mand naar beneden zakken over de balustrade (of naar boven.) De “bagagelift” kan natuurlijk voor van alles en nog wat gebruikt worden... 

Ontbijtje in bed of boeken.... Vindingrijk moet een mens zijn en de was is heerlijk door de wind gedroogd. Opvouwen lukt niet meer zo goed en is van geen belang... Ik pleur de theedoeken zo in de la....Tel je zegeningen en kijk naar wat WEL kan en dat is meer dan je denkt... Bel eens op naar de medemens die je niet meer kan bezoeken...en blijf blij...
Annemiek