maandag 9 maart 2020

Mijmering 18 Met tijdmanagement bergen verzetten en zuurkool/champignon ovenschoteltje...

Beste mensen,
Geluk is zonneschijn en vorst
Lakens aan de lijn met ijskristallen,
de geur van de wind in je schoon bed....


Annemiek. 

Mijmering 18 2020.

Tip en mijn leventje...
De maandagochtend start met tijdmanagement. Op het programma staat alle K.. klusjes achter elkaar afwerken, tussen 9.00 uur en 12.00 uur zonder pauze...en daarna mag ik mezelf belonen....

1. Een telefoontje naar de orthese maker. Mijn neuro swing orthese moet twee jaar meegaan. Helaas... de plaat onder mijn voet staat op breken en aan de zijkant vertonen zich scheurtjes... na zes maanden. Volgens de mevrouw aan de telefoon mag dat niet...De afspraak is gemaakt...op korte termijn. Ik zal wel weer de schuld krijgen...nou jaaaa ik ben mondig nietwaar... 

2. Een telefoontje naar de huisarts en de ergo therapeute die beiden een verwijsbrief plus indicatie gevraagd wordt te schrijven. Wat erin moet staan?  Hoelang ik mijn trippelstoel nog nodig heb. Dat is niet mijn vraag maar de vraag van ....(hulpmiddelen uitleen). Ik heb het ding zolang ik leef nodig... en dat kan niet bij benadering geschat worden. Toch wordt een indicatie tijd gevraagd... 

3. De medicijnen bij de apotheek ophalen en de verwijzing bij de huisarts oppikken die ik zelf op de post moet doen.

4. Boodschappen doen en pasfoto’s laten maken met coupe ravage in de regen opgelopen...plus een afspraak bij het gemeentehuis voor verlenging ID card.

5. Naar Waubach schoenen kopen... iets wat ik graag in stille tijden wil doen. De mevrouw kent me nog en schrikt van de orthese... Dat was toch de vorige keer nog niet? Nee...toen had ik alleen grote poten en nu nog wat extra. Ik slaag met donkerblauwe unisex Mephisto schoenen en Gode zij dank een ritsje aan de zijkant. 

Moeizaam veters strikken hoeft niet meer...mevrouw legt een lekkere dubbele knoop op de strak getrokken veters en we praten wat over consuminderen en zo...Ze weet wat ik doe...  Donkerblauw leer had zwart moeten zijn bedenk ik nog en hebben ze niet. Ik poets ze wel een keertje met super dekkende zwarte schoencrème...
 
Ik hou de schoenen direct aan en de ouwe kloffen zijn voortaan voor in de tuin....wat een luxe... 

Ik ben gesloopt om 14.00 uur en die schoenen kopen was voor de leuk dus hoorde niet meer bij het tijdmanagement gedeelte. Trots op mezelf dat alle rotklussen zijn gedaan trakteer ik mezelf op een cappuccino bij de Piccolo... Ik zit klem tussen twee tafeltjes en dat weerhoud me niet de slagroom op te eten. 

Nu de belastingaangifte nog... maar eventjes niet.... Dit was een heftig stukje tijdmanagement en zonder zou het niet zijn gelukt... Zat ik weer tegen die berg rotklussen aan te kijken...
 
Tip 2
Zaterdag was het heerlijk weer en werd het ruimen in de voortuin aangepakt. 

De bramen en frambozen struiken werden heel kort gesnoeid. Dat hoort niet rond deze tijd maar die kluwen ongeregeld moest eens tot bijna maaiveld afgeknipt worden. Wat weer opkomt zal mooi langs de draad worden geleid. 

Eens op de zoveel jaar moet dat... Maar... eerst het zevenblad aangepakt.

De kamperfoelie werd tot tegen de draad gesnoeid met veel openingen waar licht en lucht en de zon door kan naar het reepje moestuin aan de zijkant van mijn huis. 

Alle lange rechte takken werden bewaard. Die heb ik nodig als ik een mand ga vlechten van het snoeihout van de wilde wingerd. Verder worden lange rechte takken tevens gebruikt als rijshout om bijvoorbeeld tuinbonen tegen te laten groeien...

Tip 3
Tijd voor een vegetarisch ovenschoteltje voor twee dagen:
Zuurkool/champignon ovenschotel...
Ingrediënten:
500 gram zuurkool
aardappels voor puree
klein bakje champignons
melk
nootmuskaat
peper/zout
geraspte kaas

Werkwijze:
De aardappels schillen, wassen en in vieren delen. Met een beker water en iets zout in een pan aan de kook brengen. Op laag gas garen.....De zuurkool ongewassen in een andere pan met een halve beker water aan de kook brengen en op laag gas garen.

De champignons afborstelen (gebruik ik een baby borsteltje voor) en kort in een vergiet afspoelen. Een schijfje van het steeltje en elke champignon in vier stukken snijden. In de wok een scheutje olie en een stukje boter laten smelten en de champignons laten bakken tot licht bruin op matig gas (met peper/zout)

In een steelpannetje een halve eetlepel boter smelten en ongeveer een halve eetlepel bloem bij de gesmolten boter roeren. 

Scheutjes melk toevoegen en met de garde flink roeren zodat geen klontjes ontstaan.

 De saus moet aan de dikke kant zijn. Gas uit en de champignons door de saus scheppen en opzij zetten....

De aardappels eventueel afgieten en stampen tot puree. Nootmuskaat toevoegen en een klontje boter plus wat melk tot een luchtige puree ontstaat. 

De zuurkool ook afgieten en een vuurvaste schaal invetten met boter....

Onderin de schaal een laagje zuurkool...daarop de champignons in de saus. 

De puree daarover verdelen en uitstrijken met een vork.

 Afdekken met geraspte kaas en in de oven op 225 graden de kaas laten smelten. De oven voorverwarmen hoeft niet. 

Het gerecht is klaar als de kaas lichtbruin is gekleurd....

Dit gerecht is voor twee a drie personen of voor twee dagen...

Mijn leventje...
Als de regen stopt flip ik naar buiten om in de tuin te ruimen.

 Afgelopen vrijdag zou mest gehaald worden... maar het weiland (van de paardenmest) was te drassig waar die mest wel zal liggen. 

Dan maar een andere meneer boer gebeld die koe en schapenmest heeft... 

Kreeg ik zijn dochter aan de lijn die vertelde dat pa over een half uurtje wel terug zou zijn. Misschien was hij richting boerderij aan het zwemmen want het half uur werd langer en kreeg ik meneer niet meer te pakken. 

Deze week nog maar eens proberen.
De woensdagvriend vroeg me of onze pootaardappels ook zwemles krijgen en ja ik weet dat ik eigenwijs ben...

Misschien rot alles weg en is nog geen halszaak want we stopten gratis aardappels van vorig jaar in de grond... Alles groeit tegen de vlagen regen in en dat zie ik ook. 

Vandaag een pot oregano bij Den Aldi gekocht toen ik warenonderzoek deed... Die oregano plant was 50 cent duurder dan de kruiden bij de Lidl maar wel groter... Volgens mij had de Lidl niet eens oregano alleen tijm en bieslook en basilicum en zo... 

Er stonden bij Den Aldi een partij sleutelbloemen te sterven bij de kassa en rozen met bruine randjes een begrafenis uit te beelden....

Dat doet me weer denken aan die bos bloemen die ik mijn zus gaf toen ik koffie ging drinken... Amper nog kunnen lopen en toch iets mee willen nemen... toen maar wat vrolijks bij de dichtstbijzijnde super op de blommenafdeling gekocht...In Landgraaf is dezelfde super goed bekend met zijn bloemen. In Sittard het tegendeel bleek wel. Toen het papier eraf was waren de stengels drap en de blommen vielen uit als je ernaar keek... 

Dat cellofaan hield ze nog een beetje overeind en had ik niet gezien met mijn schele ogen... Nou dan maak je een goeie beurt moet ik zeggen en mijn zwager is nog met die hoop slijm terug gegaan... Hij kreeg het geld terug want de blommen waren een week geleden al afgeleverd... Het geld gaf hij aan me terug en kwam boven water hoe weinig ze hadden gekost... 

Ik had wel het viervoudige willen betalen voor verse blommen die er helaas niet waren... Dan sta je mooi erop en kwam weer iets bij me boven van toen mijn zus en ikke klein waren... Sommige zaken ben ik nooit goed in geweest en ook niet bijgeleerd... Ik hoor mijn vader nog zeggen: “Ons Miet is zooooooooo lomp.” Jammer dat hij die late groei niet heeft meegemaakt... Ons Miet was een laatbloeier...

Annemiek.