maandag 2 maart 2020

Mijmering 17 Snoeien, afleggertjes en pasta bolognese met overvloed aan saus bewaard in potten....

Beste mensen,
 
Leven is niet alleen ademen, het is een scheppingsdaad....
o.a. in de moestuin....
 
Annemiek
 
 
Mijmering 17 2020.
 
Tip.
Afgelopen week greep ik mis (tijdens drukke werkdagen) omdat in de vriezer geen eigengemaakte kant-en-klaar maaltijdjes meer lagen. Dan maar een omelet op brood. 

Tijd om een flinke pan pastasaus te maken voor vier dagen waarvan voor twee dagen pastasaus werd “ingemaakt” in potten... 

Jawel... zet ze maar naast de jammetjes in de voorraadkast. Vier weken bewaard kan prima als je de pastasaus maar kokend heet in de potten schept tot een cm onder de rand pot. Deksel erop en op de kop zetten..na afkoelen in de kast. Het voordeel is dat de pastasaus zo opgewarmd kan worden. Terwijl je pasta kookt die hooguit in 12 minuut gaart....
Fijn voor een onverwachte eter.
 
Pasta Bolognese.
 
Ingrediënten:
1 dikke winterwortel
1 paprika
1 ui
2 teentjes knoflook
2 stengels bleekselderij
4 tomaten
doosje gezeefde tomaten
1 groentebouillon tablet
eetlepel rozijnen als je hebt
Italiaanse kruiden (gedroogd)
of verse kruiden zoals tijm
oregano of basilicum
voor een persoon pasta
 
Werkwijze:
De ui snipperen en fruiten in de wok. Halverwege de gesnipperde knoflook teentjes erbij en mee omroeren op laag gas. Ondertussen de gehalveerde paprika van zaadlijsten ontdoen, wassen en in kleine stukken snijden. De wortel van schil ontdoen, wassen en eveneens in kleine stukjes snijden. Beide groente in de wok en mee roerbakken. 

Het pakje gezeefde tomaten kan erbij, plus de rozijntjes de bouillonblok of peper/zout en de kruiden. Ik heb nog geen verse kruiden en neem gedroogde uit het potje. Gekochte verse kruiden uit de super zijn te duur naar mijn mening...maar wie ben ik...
 
Als je tomaten in de vriezer hebt kunnen die bij start koken uit de vriezer gehaald worden en zijn inmiddels half ontdooit in een bakje water. De schil valt er zo vanaf en ze zijn moeiteloos in dunne plakken te snijden. Ik had nog tomaten van de markt die werden in een pannetje kokend water gelegd. Drie minuut aan de kook houden... de tomaten uit het water scheppen op een bord en kan de pasta (ik nam spaghetti) in het kokend water. 

De schilletjes van de tomaten laten al los en worden ze in stukken gesneden met vork en mes en bij de pastasaus gevoegd. Op hoog gas omroeren en de saus weer op kookpunt brengen altijd met de deksel op de pan. Daarna op laag gas sudderen en af en toe omscheppen. Soms moet nog ietsje water toegevoegd....
 
De pasta afgieten in het vergiet en terug in de pan met een scheutje olijfolie omroeren. De nog kokende pastasaus kan direct verdeeld worden... eerst in de potten en dan op je bord. In de wok bleef een portie pastasaus voor morgen. Morgen maak ik nog maaltijdsoep om in te vriezen en heb ik weer voorraad van eigengemaakte kant-en-klaar. Betaalbaar... je eigen smaak en beter gevuld dan het blik en pak van de super...
 
Tip 2
Tussen de buien door fiets ik naar Molenberg om de kindjes plant te bekijken. Ze staan nu allemaal buiten onder het afdak op een tafel. De wind kan erdoor en kunnen ze afharden. 

De erwtjes planten staan al een week buiten en moeten dringend de grond in... dat kan aanstaande woensdag. De rankjes zijn aanwezig aan de plantjes en ze zullen elkaar omarmen zo dichtbij elkaar.
 
De tuinbonenplanten heb ik vandaag van de koude kas naar het afdak verhuisd. Het zijn duidelijk twee heel verschillende soorten waarvan een soort harde groeiers. Die gaan eerder in de volle grond...
We hopen op droog weer zodat in de volle grond gezaaid kan worden. In voortdurend natte aarde rot het zaad.
 
Tip 3
Vroeg in maart kan nog net gesnoeid worden en dat is bij mij de bramen en frambozen. De stekken frambozen die ik enkele jaren geleden van Theo kreeg vermeerderd zich elk jaar. De wortels onder de grond breiden zich uit en zie...weer iets verder een jonkie. 

Een derde werd van de hogere toppen geknipt en de lange lijsjes werden aangebonden. Een nieuwe stok erbij in de grond geslagen en het hedera dak erboven wat terug gesnoeid. De zon en lucht en licht moet eraan kunnen. De troep werd verwijderd en de aarde losgemaakt rond de planten waarbij koemestkorrels werden gestrooid. 

Een beetje zorg doet wonderen en hoef ik de rest van het jaar alleen nog maar aan te binden en te oogsten...
 
Van de salie plant heb ik twee lage takken afgelegd en dat is niet meer dan in de herfst een lage tak half onder de grond drukken. De top van de tak wel boven de grond uit laten komen. Het deel onder de grond is gaan wortelen en zie... twee jonge salie planten voor mijn hulp Manuela... Ik heb ze in potten overgedaan en kunnen morgen mee...
 
Mijn leventje...
De windvlagen deren me niet als ik in een ouwe jas snoei en ruim op het hofje... De wind blaast de regen weg en als de regen wint werk ik verder in huis... 

De natuur is de mens altijd de baas dus voeg je maar. Het kruidentuintje werd geschoond en dat is vooral alle verdroogde lange stengels van de munt snoeien. 

De kamperfoelie die weer op pad ging weggehaald waar ik hem niet hebben wil en de rozemarijn getopt en dat kan in maar/april...
 
De koffie met een mueslibol smaakte buiten naar voorjaar. Diep weggedoken in mijn jas met capuchon was het goed rusten in de oude stoel. Overal zijn kleine blaadjes en bladknopjes en ik heb eindelijk de laatste zooi van zolder afgevoerd. Er stonden nog enkele dozen naast mijn huis door de regen gegeseld. 

Een kleine wasteil met te oude aardbeienplanten werd omgekiept in de moestuin. Misschien hang ik de teil wel gewoon aan de muur als decoratie. 

De nog achter gebleven potten had ik gelukkig op de kop gezet en zijn niet kapot gevroren. Van welke vorst? Ze werden verzameld bij de keukendeur in de border en elke dag krijgen een paar een sopje met het laatste afwaswater. Regenwater genoeg in de regenton om af te spoelen... De winter is bijna ongemerkt voorbij gegaan en de lente in zicht... het is te zien al heb ik nog steeds het gevoel dat er nog een staartje vorst komt...
 

Annemiek.