dinsdag 25 februari 2020

Mijmering 16 Rode kidneybonen in maaltijdsalade, stekken, opruimen, zaaien en ADCA.

 
Beste mensen,
Soms was ikzelf mijn grootste vijand, mijn ergste criticus.
Heel langzaam aan heb ik geleerd van mezelf te houden...
Ook zoals ik nu ben, om nog steeds
goed te kunnen zijn voor mezelf en de medemens.
 
Annemiek.
Mijmering 16 2020.
Tip.
Op de zaadzakjes van pluksla en snijbiet oftewel warmoes staat bij zaaiadvies “zaaien vanaf half maart” in de volle grond. In Molenberg zaaiden we eerder in de koude kas en dat kan prima beschut onder een glazen dakje. Thuis in de border tegen een muur die zon vangt kan nu wel...Bij zaaien gewoon je gezond verstand gebruiken....
 
Op de achtergrond muziek van de optocht die voorbij kwam, heb ik wat troep geruimd uit de tuin... Wat stenen die “even”  waren neergelegd en de hedera die geknipt werd en niet grondig geruimd. Stille getuigen van te druk geweest vorig moestuinseizoen. (revalidatie)

De woekerende kruipplanten die de groente border omzomen werden weer rand, en hun “pony” werd bijgeknipt. De border werd grondig omgespit wat nodig was om de lampionplant (physalis) wortels eruit te vissen. 

Komend seizoen wordt alles weer als vanouds goed bijgehouden... 

In de borders gebruik ik vanaf nu voor het gemak koemestkorrels die na het spitten werden onder geharkt.


De kaarsrechte zaai geultjes ontstaan door de steel van tuingereedschap diep in de aarde te drukken. Even diep zaaien als het zaad dik is en dat is steel dikte diep zoals je ziet.

 Twee geultjes pluksla en twee geultjes warmoes oftewel snijbiet die ik graag dichtbij de keukendeur wil hebben. Ik tel mijn zegeningen met de moestuin borders op hoogte...

Bewaard snoeihout worden kruislings geplaatste staken om Floor te weren op die plek, evenals de duiven...die wel houden van jonge blaadjes.

Langs de rand van de border werden kleine pootgaatjes geprikt voor een rij knoflook teentjes die al uitlopen... 

Gisteren ben ik ze in Molenberg gaan poten en kreeg het tuinvirus weer te pakken... 

Vanmorgen werd het tuinieren op mijn hofje gestart met snoeiwerk aan de kamperfoelie. 

De bovenkant klimrek met de langstelige snoeischaar en dat opgeknipt “kopke” moet ik nog eens overdoen. Tegenwoordig start ik vroeg met het meest vermoeiende deel van het werk en eindigde met de knoflook. Genoeg is genoeg...Tijdmanagement...

Tip 2
De frisse jonge blaadjes bloedzuring, daslook en blaadjes van de rucola nodigden uit om een maaltijdsalade te maken, en werd een kwart van een gekochte bol ijsbergsla gebruikt. 

IJsbergsla is per stuk te koop dus weeg ik op mijn hand de zwaarste en dat hoeft niet de dikste te zijn. Met dezelfde “truuk” werd bleekselderij gekozen waarvan een stengel klein gesneden in de sla kwam. 

De rest van de bleekselderij kwam in een glazen vaas met water op de vensterbank. Op deze manier blijft hij maanden goed en krijgt zelfs wortels. (Elke week het water verversen...) Indien nodig pluk je stengels eraf... 

Als drie stengels overblijven of zo en de wortels aanwezig zet je de plant in de tuin. Prachtig selderij blad zal je oogst zijn... Meestal spaar ik per seizoen drie van die omgeturnde planten in de border naast mijn keukendeur en knip royaal voor soepjes... Tot de vorst volgende winter alles wegmaait...
 
Afgelopen week heb ik twee bekers gedroogde (eerst wassen) kidneybonen laten weken in vier bekers water. De dag erna in het weekwater gaar gekookt. Afgieten (water voor soep)... afkoelen en in kleine doosjes in de vriezer. 

Dat is weer eens wat anders...rode bonen op de sla. Ze hebben precies dezelfde kleur als de nerfjes van de bloedzuring...ton sur ton en het oog moet ook wat.  Ik denk op zo’n moment steeds aan de reclame waarin Herman den Blijker de bonen aanprijst. Alleen zijn de mijne een tiende van de prijs van ...eh...

De dressing van deze eerste oogst hou ik simpel...want ik wil de blaadjes afzonderlijk proeven. Scheut olijfolie, scheut kruidenazijn (deze keer frambozenazijn) peper/zout en wat honing voor de zoet. Midden op de kom sla een lijntje tonijn en de bonen langszij... Floor kreeg natuurlijk ook een deel van het blikje tonijn en we waren blij met ons menu...
Tip 3
Kruiden stekken kan nu al en beter dan midden zomer. Ik heb stekken munt en bloedzuring uitgestoken om morgen mee te nemen naar Molenberg. Song zet ze wel in de aarde... 

Er kan wel een veldje vol munt worden gezet want Jamila zet aan de lopende band muntthee die met een lange straal in de kopjes wordt gegoten. Heerlijk voor nu, al gaat mijn voorkeur in de zomer uit naar afgekoelde muntthee met lavendel. Niet uit de koelkast maar op kamertemperatuur. Net van de kook af water in een karaf met munt en lavendel bloemen. Die zijn er nu nog niet... dus wordt het munt, al volop in mijn tuin aanwezig. Over enkele weken gemengd met bramen/frambozenblad...

Mijn leventje...
De kop is eraf van het moestuinwerk en ik merk dat ik opzie tegen opnieuw opstarten van zaken, ook al zijn het fijne dingen. Achteraf komt de trots... Mijn geheugen laat me ook te vaak in de steek en nadat ik problemen daarmee kreeg heb ik een memo recorder besteld. Michael bracht me op het idee. Beide boven genoemde zaken zijn bijwerkingen van ADCA.

Gelukkig hebben de coördinators en de kerngroep leden begrip en wordt ik daarin ondersteund. We hebben dit in beide consuminderhuizen besproken...
Deze duizendpoot heeft enkele pootjes gekortwiekt en het zij zo... Ik ben er dagen ellendig van geweest en ook dat weer een plekje kunnen geven... 

Wat een zegening dat tijdmanagement me bekend is waardoor het “moeilijker kunnen starten” geen probleem hoeft te zijn. Ik leer deze handvaten van tijdmanagement aan mensen in de kringen en ben er zelf goed in geworden. Door zelfreflectie die me zeer bekend is maak ik de verandering heel bewust mee en dat is goed...

Floortje heeft genoeg van prinsesjesvoer en is weer aan de whiskas. Deze keer voor jonge poeskes en ze eet weer de oren van de kop. Ze houd van afwisseling dus werd het prinsessenvoer in de kast gezet voor later. Ze blaakt... maar mee buiten kijken op het hofje was haar nog te koud... Ze ligt in wollenmandjes tot ze de geluidjes van de sta-op-stoel hoort. Dan komt ze op mijn buik liggen voor het knuffel uurtje. Als ik een boek lees haakt ze voorzichtig met haar voorpoot enkele vingers van de rand van het boek los en legt ze op haar kopke... Aaien kreng... wat ik ook meteen doe om een aanslag te voorkomen en nou ja... omdat ze mijn kind is en een lieveke...soms.

Annemiek.