zondag 23 februari 2020

Mijmering 15 De verworven rechten van Floortje en A1 pompoen/sinaasappel marmelade...

 
Beste mensen,
Dankbaarheid is de herinnering van het hart...
Annemiek
Mijmering 15.
Tip
Carnaval valt in het water en verdwijnt in de storm. Ik heb er niets mee en werk op zondag de winterzaken verder af. De laatste bewaar pompoen wordt verwerkt terwijl de regen langs de ramen gutst...
 
Maar eerst was er de zaterdag op de fiets naar de markt en heb ik weer mijn slag geslagen. Twee kilo perssinaasappels voor 2 euro en besluit ik ter plaatse om pompoen marmelade te maken met vers geperst sinaasappelsap met vruchtvlees.

Vele marktkramen ontbreken op het marktplein (wellicht door carnaval?) en ik fiets van kraam naar kraam. Een nieuwe uitvinding van mij en kan de oogst zo in de fietstassen. Dertien navelsinaasappels voor 3 euro waar ik twee weken mee uitkom. 

Twee kilo tomaten voor 2,50 euro en gedeeltelijk overrijp zie ik. De rijpe kunnen gewassen zo heel in een zak in de vriezer. Die worden tomatensoep of pastasaus en de hardere verwerkt ik komende week...
Twaalf knoflookbollen voor 2,50 en het mooie is...ze lopen al uit en prima om te poten in de moestuin. Knoflook poten kan het beste in september al kan het eind februari en maart ook nog. 

De teentjes van de bol halen en driekwart in losse aarde drukken, 15 cm van elkaar. De aarde op dat plekje is los humusrijk en zonnig. (in de zomer) Als de stengeltjes langer worden kan van elk plantje wel een stengeltje gemist voor in gerechtjes en werk je een seizoen lang de rij af.... 

Dat alleen al is voor mij voldoende om de teentjes te zetten. Knoflook gepoot in het voorjaar zal geen grote bollen oogst brengen maar kleintjes doen ook mee nietwaar. Ze hebben meer smaak dan de september broertjes... 

Als je bedenkt dat ik 21 cent per stuk voor de bollen betaalde waar zeven teentjes inzitten die plantjes worden... kost een plantje: 3 cent.... Altijd prijs in deze knoflook kermis...

Pompoen marmelade A1 kwaliteit!

Ingrediënten:
3 kilo schoongemaakte pompoenstukken
anderhalve liter sinaasappelsap met vruchtvlees
5 pakken 2:1 geleisuiker.

Werkwijze:
De pompoen in grove stukken snijden en van schil en zaden ontdoen. De stukken wassen, in kleine stukken snijden en in een ruime pan kieperen. De zaden eventueel afspoelen en op papier of karton te drogen leggen ergens op een hoge kast op zo... Ze worden in april alweer gezaaid... 

De sinaasappels persen en wegen (vruchtvlees ook gebruiken). Ik had 1775 gram pompoenstukken en heb tot twee kilo met sap bijgevuld. Zoals je ziet in het recept heb je de helft van het gewicht pompoen nodig aan sap dus kwam op die twee kilo pompoen een liter sap erbij...
 
Nou ja...ik had iets gesjoemeld maar dat kan. Totaal gewicht in de pan drie kilo pompoen en sap. Aan de kook brengen en op zacht pitje laten garen. Als de pompoen zacht is met de blender erdoor en weer op kookpunt brengen. 

Drie kilo prut betekend drie pakken 2:1 geleisuiker. Ik had nog  een kwart zakje staan en heb ik er ook bij gegooid omdat het vele sap het geheel dun maakte en ik wil dikke marmelade...dus voor de zekerheid dat restje geleisuiker erbij. Te dik is niet erg maar te dun wel...

Op hoog gas goed aan de kook brengen en houden. Drie minuut vanaf kookpunt tellen en de marmelade daarna direct kokendheet in schone potten gieten. 

Deksel erop en op de kop zetten... Deze pompoen/sinaasappel marmelade is natuurlijk veel lekkerder dan gemaakt met sinaasappelsap uit een pak. 

Fijn om komend seizoen te hebben voor op ijs, taart en in toetjes... Het is nog lang tot de eerste pompoenen rijp zijn...

Mijn leventje...
Het begon met bed bodems haaks tegen een muur bevestigen met plastic zeil bovenop dat Fieke nog had liggen. Gerda vond het helemaal niks maar ik drukte door. 

Er kwamen tafels onder dat zeil te staan waarop de kerstmarkt werd gehouden. Achteraf was dat zeil niet zo’n succes en verzamelde zich bij plensbuien regenwater in bollend zeildoek. 

Met wat aanpassing van hout kwamen afgelopen week golfplaten als dakbedekking en de zijkanten werden gedicht...

 Onder deze overkapping wordt het oud papier glas en plastic verzameld. Tegen Kerst worden de kramen weer kerstmarkt en als je aan bed bodems kan komen en je hebt een blinde muur in je tuin weet je wat je te doen staat... Je kan zelfs hedera erlangs laten groeien en zie je de bedbodems niet meer... Je kan in de luwte zitten of plantjes trekken onder dak....
 
Iets heel anders...
Gerry loopt de vrijdag voor Carnaval altijd de "pekskes" te showen en ze maakte tegelijkertijd een nieuw ontwerp dromenvanger. Die ene met de kristallen (van een kitch kroonluchter) werd een lichtvanger en kan beter voor het raam... 

De kristallen gooien licht licht vlekken op de muren in regenboogkleuren. De ringen zijn van kapotte lampenkappen. Met de kleine ring in de grote krijg je zon en maan effect. Alweer iets voor de handwerk workshop van hergebruik spul...

Mijn Floor is heel erg ziek geweest en ik ben zo iemand die bij leed lijdt in stilte. Daarna kom ik ermee voor de dag dus het is al zes weken geleden gebeurd. Ze at opeens minder en was wat sloom. Misschien de oude dag of mevrouw wilde weer een ander merk voer? Dat was het dus niet en toen ze stopte met eten ben ik direct naar de dierenarts gegaan. Floor kreeg een onderzoek en nee...ze hoestte niet en had ietsje verhoging maar was wel aan haar gewicht.

Ze kreeg een antibiotica en een koorts/verlagende injectie en werd mee naar huis genomen. Ze at en dronk niet en had geen ontlasting. 

Ze kwijnde weg en de dag erna stond ik weer bij de dierenarts. 

Haar bloed werd onderzocht en ze moest aan het infuus om uitdrogen te voorkomen. 

Avonds mocht ze naar huis want er is geen nachtdienst in het ziekenhuis van de dierenarts...

De dag erna weer aan het infuus en kwam de uitslag van het bloedonderzoek...

Ze hebben niets gevonden, de koorts was gezakt en haar longen en hartje waren prima. Vooral haar tanden waren goed want ze had de dierenarts flink gebeten. Ik ben duizend doden gestorven van zorgen over het wicht... 

De dierenarts stelde voor haar onder dwang te voeren omdat haar organen eraan zouden gaan na lange tijd zonder eten en drinken. Daarna kon nog bloedonderzoek naar leukemie plaatsvinden... Onder dwang wat dan ook, dat is bij Floor onmogelijk als je geen motor handschoenen aandoet. Ik wilde niet eens denken aan de afrekeningen die ze me zou geven als ze weer beter zou zijn...want ze onthoud ALLES! Ze zou me nooit meer liefhebben...

Theo die onderhand haar privé chauffeur was van en naar de dierenarts hield zijn adem in toen haar voerbakje werd gevuld met Gourmet nat voer. Floor taalde er niet naar en heb ik de boterpot op de grond gezet en keken we een andere kant uit...Theo en ikke... Ohhhhh ze likte een beetje...en nog een beetje. 

Toen heb ik nog een flintertje gourmet aan het bakje voer toegevoegd om haar aandacht te verleggen en kwam ze eens kijken. Een likje en hielden we onze adem in en durfden niet te bewegen...Nog een hapje en wist ze weer dat er zoiets als eten was... 

Het heeft nog wel twee weken geduurd voordat ze weer straalde van gezondheid. De dierenarts wilde nog een eindonderzoek maar dat heb ik zelf maar gedaan omdat de eurootjes op waren. Ik heb nog twee briefjes van 50 van de woensdagvriend erbij gelegd en toen ik alle factuurs bij elkaar legde was dat toch tegen de 500 euro... Het kon me niets schelen want het dierbaar beestje was gered...

Ze speelt nog wel eens "de zielige" waar ik niet intrap en als ze probeert duidelijk te maken dat ze pas ziek is geweest zeg ik dat ze niets hebben gevonden en haar kluts wel ontstoken zal zijn geweest of ze had aanstelleritus. De dierenarts heeft een nieuwe coiffure zag ik en een nieuwe jas met bijpassende schoentjes....

Het prinsesje heeft nu verworven rechten en wil alleen nog Gourmet voer in van die milieu onvriendelijke mini blikjes. Vooraf het ontbijt wil ze eerst wat likjes uit de boterpot en die komt ze niet meer halen op het aanrecht maar wil mevrouw aangeleverd in de boterpot op de keukenvloer. Daarna begint ze aan de paté gourmet die ze afwisselend eet met harde brokjes. Eerst die geeltjes die ze eruit zoekt... Ze is niet van alles bij elkaar en veel tegelijk... ze eet met kleine hapjes als een freule...maar wel vaak.... 

Ze komt me steeds halen voor ontbijt lunch tussendoortjes en dineetjes plus iets na... Voor de nacht graag een beetje melk en als er bezoek komt drinkt ze een beetje koffiemelk mee uit haar eigen kopje en vrijt met het bezoek zomaar midden op de eetkamertafel. Volgens mij heb zelfs ik dit nog niet gepresteerd... 

Toen de meneer voor de put ontstopping kwam, stond Floor na de bel al op het dressoir in de gang om hem zoenen te geven... Dat doe je toch niet met vreemde kerels aan de deur... Floor met haar verworven rechten doet en mag alles... als ze maar gezond blijft...

Annemiek