zondag 9 februari 2020

Mijmering 11 Tipjes gezond eten, hergebruik, energiezuinig, crumble en weg van de weg...

Beste mensen,
 
Misschien met een klein hart
toch maar de klus aanpakken
Dat is echte moed...
 
Annemiek.
 
Mijmering 11 2020.
 
Tip.
De zon schijnt naar binnen in de workshopruimte van het consuminderhuis. Natuurlijk staan alle werktafels tegen het raam om zoveel mogelijk licht en zon op te vangen... 

We hoeven daardoor geen licht aan te maken en dat scheelt ENORM! In januari verbruikten we 278 KWh en dat is heel weinig voor zo’n groot pand. 

We hebben dan ook nergens gordijnen en de enigste donkere ruimte is de entree/hal waarboven de inschrijf map op de inschrijf Bali een schemerlampje brand met een led lampje... wat leert je dit? Kijk met nieuwe ogen naar je stroom en gasverbruik en maak werk en leesplekken dichtbij een raam... Schuif gordijnen open en haal de zon in huis om licht en zonnewarmte te vangen....
 
Mijn stroomverbruik in januari is 74 KWh. Dat was vorig jaar in dezelfde maand: 138 KWh en in 2018 122 KWh. Hoe dat kan? Ik heb een oude diepvries en tafelmodel koelkast de deur uit gedaan en een koel/vriescombinatie gekocht A+++ Minder vriesruimte is minder bewaren en eerder opmaken... Het voldoet helemaal....
 
In de avond heb ik een led lampje aan in een staande lamp bij de bank en bij mijn PC als ik werk een led lampje en helemaal goed... Kleiner wonen in eigen huis betekend de keukendeur dicht en alle lichten uit.... Overgordijnen dicht en de woonmantel aan en de thermostaat verwarming op 16.5 dat is heerlijk warm in mijn persoonlijke wollen hulsje...
 
Tip 2
Ik heb Fatima een plastic bak meegegeven waar ze heel blij mee was. Ze zit op mijn consuminderlijn en we konden wel zussen zijn. Ik heb haar vertelt hoeveel geld de bak haar gaat besparen... De bak komt in de douche en ze heeft een klein dochtertje dat heerlijk kan spelen in het sop van amper twee emmers water. Ze kan zichzelf erna mee wassen of samen. 

Fatima past zelf ook in de bak voor als ze even rillerig is of buikpijn heeft of zo. Na het badderen kan ze de was erin voor wassen en de badkamer poetsen of de keukenvloer dweilen en daarna de keutels ermee doorspoelen in de plee... Mensen als Fatima maken me zo gelukkig....
 
Tip 3
Daisy vond bij het oud hout een pracht ronde tafel (zonder blad) Ze zaagt de tafel middendoor en hebben twee mensen een pracht kaptafel tegen de wand... Er komt een blad op van een rest hout en krijgt de kaptafel een kwastje...Wit geloof ik met de ornamentjes zilver...
 
Tip 4
Gerry maakte van een ring van een kapotte lampenkap een dromenvanger... De veertjes heeft ze van uitgeplozen touw gemaakt... Zo kan het ook....
 
Tip 5
We willen de topinamboer niet laten wandelen door de moestuin. Song heeft de perfecte oplossing gekozen en de
schuin aflopende aarde in twee vlakke etages verdeeld. Bovenop de topinamboer die hoog op groeit en hopen we de vandalisme jongeren af te schrikken. Het laagste vlak wordt kruidentuintje en de knoflook groeit al op... Je kan nu al knoflooktenen in de aarde drukken tot net het puntje er bovenuit steekt. De rest doet moeder aarde....
 
Tip 6

De tuinbonen groeien goed in hun koude kasje en het aardappelveldje is al omgespit... Aardappels moeten voor 19 maart de grond in (Sint Joep) maar eerder mag ook. Je moet gissen en hopen dat het niet meer vriezen gaat. De pootaardappels bevriezen niet in de grond maar wel de plant als die boven de aarde komt... Dat zou jammer zijn en wachten we nog even...zeker tot begin maart. Naar mijn gevoel komt nog een vorstperiode...
 
Tip 7
Hoe heerlijk is de markt op zaterdagmiddag in Eygelshoven... Prachtig weer en dan zit ik op de fiets... naar Heerlen en via Landgraaf naar Eygelshoven. 

Daar werd de fiets op slot gezet en heb ik altijd stoffen tasjes mee... Twaalf dikke sinaasappels voor 3 euro en een kilo tomaten voor 1,50 euro. Negen paprika,s voor 2 euro en heb ik een gerookte kleine makreel gekocht (2,75) voor Floortje en mij... 

Hoe gelukkig kan een mens zijn met de fietstassen vol voor: 8,75 euro... De stoffen tasjes en het tasje van vitrage geef ik af aan de kraam en ze kennen me al...de mevrouw die geen draagtasje wil. Om de paprika zat een net en daar kan je heel veel hergebruik mee...
 
Het net van de paprika kan je aan een spijker ophangen in de bergruimte of boven aan de keldertrap. Als je van iemand iets krijgt in een draagtasje (hergebruikt) kan dat tasje in het net waar je een punt onderaan afknipt. 

Heb je een plastic tasje nodig...trek je het zo onder uit het net...
Het net kan gevuld met oude vaatdoekjes of stukjes katoen (onderbroekjes) waar je mee koper poetst of de raamkozijnen met autowas
insmeert. Je kan uien erin hangen aan een schroef haak of spijker en kan de lucht erbij wat rot voorkomt... Je weet zelf ongetwijfeld nog wel veel meer hergebruik...
 
Tip 8
Storm op zondag en dan blijf je binnen... Zin in iets lekkers bij de koffie vond ik een restje blue band ongeveer 125 gram... Daar kan 75 gram suiker bij en een ei plus een snuf zout. Bloem en bakpoeder heb ik altijd wel in huis. Naar mijn gevoel zou 500 gram bloem wel genoeg zijn en daarop is een pakje bakpoeder voldoende... Je zou ook zelfrijzend bakmeel kunnen nemen en zet ik alles nog op een rij...
 
Kruimelgebak oftewel crumble...
 
125 gram boter of margarine
75 gram suiker
ongeveer een pond bloem
1 zakje bakpoeder of
ipv bloem en bakpoeder zelfrijzend bakmeel
snuf zout
 
vulling zoals rabarber dikke appelmoes
custard pudding of pompoenmarmelade
Appelstukjes kan ook
 
Twee appels in stukjes met een lepel water en kaneel in een pannetje op het gas. Even roeren en de hitte laat de kaneel en het water om de appeltjes sluiten.
 
Werkwijze:
De oven voorverwarmen op 180 graden...
De boter of margarine op kamertemperatuur met ei en suiker klein snijden met twee messen. Wat bloem en bakpoeder toevoegen en kneden tot het deeg loslaat van je handen... 

De helft van het deeg wordt onderlaag in een bakblikje of een vuurvaste schaal en werd uitgerold tot een dunne lap. Het bakblik op de deeglap gezet en rondom uitsnijden met een mes en je hebt de juiste maat. 

Het bakblik werd met de margarine wikkel ingesmeerd en het deeg/lapje kwam in het bakblik. Een hele pot pompoen marmelade kwam op het deeg. De rest deeg was wat weinig en krijgt meer volume door enkele handenvol bloem erdoor te kneden. Met twee messen werd kruimels van het deeg gesneden (zie foto) en met je hand met gespreide vingers zo nodig nog wat bloem erdoor gehusseld... 

De kruimels verdelen op de vulling en in de oven... Baktijd ongeveer 40 minuut tot de kruimels lichtbruin en net gaar zijn. De crumble wordt elke dag een stukje lekkerder en blijft wel een week goed... 
 
De pompoenmarmelade heeft alleen wat geleisuiker en sinaasappelsap gekost. De pompoen was gratis zelf geteeld met behulp van de heuvel van onze sponsors... Wat kost een ei rest blue band pond bloem en wat suiker... Je kan zelf uitrekenen hoe weinig dit kostelijk gebak kost...Het bracht het zondagsgevoel. ..
 
Zaterdag aten we makreel Floortje en ikke en twee zalige sinaasappels voor mezelf en een salade met bonen als vleesvervanger...  Een beker warme chocolademelk en als ontbijt de bekende twee boterhammen met kaas.
 
Op zondag Henk van Deursen zijn receptje... Een gesnipperde ui fruiten tot licht bruin en vier tomaten in stukken toevoegen. Roerbakken tot het vocht grotendeels is verdampt. Peper/zout toevoegen en lekker warm soldaat maken... Twee crackers met zelfgemaakte confituur en een dikke sinaasappel. De beker chocolademelk blijft er even in tijdens stormdagen.
 
Regelmatig haal ik een pakje witte bonen uit de vriezer die in de koelkast ontdooit door sla en bijna alle gerechten worden gedaan... Plantaardig eiwit als vleesvervanger... Soms blijven bonen over en meng ik ze met hot sweet chilisaus en smikkel ze zo op met een lepeltje...mmmmmm.
 
Tip 9
Je kwam het woord al eerder tegen in mijn mijmeringen... Tijdmanagement. Het helpt me om vervelende of emotionele zaken aan te pakken. Hoe het werkt? 

Neem jezelf voor twee of drie uur aan het werk te gaan met de klus. Daarna ben je klaar... ook al is de klus nog niet helemaal geklaard. 

Als beloning ga je iets leuks doen en dat was bij mij een boek lezen in mijn luie stoel. Tijdmanagement brengt trots dat je de klus toch maar geklaard hebt en niet door hoeft tot depressie of verdriet toeslaat. 

Het voorkomt dat grote tegenzin komt opdraven bij voor jou mindere klussen. Na verloop van tijd met tijdmanagement aan de slag weet je dat je ALLES aankan...
 
De klus voor mij was 10 kratten spul van mijn zoon doornemen en wegwerken...Direct maar wat weg moet splitsen in papier plastic restafval. Wat bewaard moet en wat weg kan. 

Ik heb het naar beste weten gedaan en veel foto’s gevonden die ik nooit zag of vergeten was. Dierbare brieven en veel gedichten want mijn zoon heeft het schrijverstalent van zijn ma. 

Na drie uur had ik drie dozen/kratten oud papier en een schoenendoos vol wat bewaard moet worden (naar mijn idee). Een hoopje restafval en een draagzak plastic spul dat ook weg kan... De rest kan een andere dag geruimd worden...
 
Mijn leventje...
Toen ik terug van de markt de berg op fietste van hart Eygelshoven naar  huis werd ik van de weg gereden door een automobilist die naar rechts af wilde buigen... Meneer reed best hard en had me niet gezien op het fietspad. Ik kon nog een noodstop proberen en dook in de remmen en boog mijn stuur naar rechts. Helaas ... De auto raakte me plat op het voorwiel en de naaf van het wiel deukte het portier... De handrem trok een diepe kras in de ruit en een vinger bloedde vraag me niet waaraan...
 
Het gekke was dat ik nog op de fiets zat en achteraf heeft die sterke FLYER veel voorkomen... en de zijwielen... Ik heb geen val gemaakt. Meneer was meer geschrokken dan ik denk ik wel... Hij zag me trillen en dacht dat ik flauw zou vallen of zo en pakte me bij mijn arm...Hij zag de orthese aan mijn been en niets erger dan een zielige oudere gehandicapte mevrouw van de weg rijden nietwaar? Gelukkig voor hem ben ik dat niet...

Tijd om op te treden... en vertelde ik meneer dat ik altijd tril door een hersenziekte. Ik droeg hem op zijn gegevens op te schrijven en belde ik Theo die de broodlijn was aan het afronden... Of hij me met Flyer en al kon oppikken en via BIKENATION naar huis. 

Meneer wilde het stuur van de fiets rechtzetten maar wilde ik niet... Daar mag alleen Jason van BIKENATION aan werken en zijn personeel. Dit goudstuk fiets is daar in onderhoud.... Terwijl Theo onderweg was hebben meneer en ik gegevens uitgewisseld en kon meneer wel gaan volgens mij... Hij wilde liever wachten en ook prima... 

Dinsdag is de fiets alweer klaar en zal de reparatie toch heel wat kosten denk ik wel... Verzekeringswerk.... De offerte zal ik digitaal doorsturen naar meneer. Thuis gekomen was ik blij zoveel groente en fruit binnen te hebben want zonder fiets is dit mens  aan huis gebonden en gehandicapt...
 

Annemiek.