zondag 2 februari 2020

Mijmering 9 Zolder opruimen overleven, witlofsalade met fruit, reikoekjes van topinamboer en bewaar pompoen...

Beste mensen,
Zeg dankjewel voor de liefde van vrienden die je in koude dagen ondersteunen...
Annemiek
Mijmering 9 2020...
Tip.
Voor je boodschappen gaat doen kijk je wat er nog is... Door een kleinigheid te kopen kan je wellicht een hele maaltijd maken. Voorbeeld?

Er was nog een halve krop ijsbergsla...daar kocht ik twee stuks witlof bij. Achteraf was eentje ook genoeg geweest. Geen probleem en maak ik morgen weer dezelfde sla of iets anders ermee...
Fruit past heel goed bij witlof en vooral mijn eigengemaakte frambozen wijnazijn. Als je dat niet hebt neem je de kruidenazijn die je hebt of gewone azijn...
Ingrediënten:
Halve ijsbergsla
1 witlofje
scheut kruidenazijn
scheut olijfolie
peper/zout
1 peer als je hebt
1 appel
schepje suiker
 
Werkwijze:
Witlof appel en peer verkleuren snel dus houden we rekening mee. De azijn voorkomt verkleuren en snij dus eerst de gewassen witlof en meng direct in een kom met de scheutjes azijn en olie. 

De appel en peer wassen snijden en in de kom mee omscheppen... Je kan zelfs stukjes mandarijn mee omscheppen of witte rozijnen...Proef maar even en misschien wil je een klein schepje suiker erbij? Ik wel.... 

De ijsbergsla werd als laatste gesneden en toegevoegd... Omscheppen en even koel zetten in de koelkast... Mijn frambozen/wijn/azijn maakt de rozige kleur wat minder mooi oogt dan met witte azijn ...het gaat me om de smaak....
Tip 2
Doen met wat er is en dat betekend de bewaar pompoenen opmaken. Deze pompoenen zijn tevens de zaaddragers om dit jaar weer gratis pracht pompoenplanten te leveren. 

Ik heb meneer Song een exemplaar van mijn moestuinboek gegeven. “De eerlijke moestuin.” De foto’s alleen al zetten hem op het goede spoor... Het boek is geschreven in kalendervorm en weet eenieder welke maand wat gezaaid moet worden... 

Song gaat de moestuinen voortzetten en is het zaak hem zoveel mogelijk te leren. De man is intelligent en snel van denken en doen... Het is een feest deze man te volgen in zijn werk bij ons als je bedenkt hoe hij binnen kwam... Mijn grootste geluk is naar deze meneer te kijken...
 
De pinda pompoen die het dichtst bij de oorspronkelijke kleur en vorm was gebleven heb ik bewaard. 

De zevende generatie alweer gratis zaad...gratis planten...gratis oogst. De bewaar pompoen was heel zoet en vol van smaak...ik denk door het bewaren en hebben we weinig toegevoegd. Alleen wat winterwortel en groentebouillonblokken... Oh ja en werd voor het grootste gedeelte pompoensoep waar we het hele consuminderhuis op trakteerden...
 
Twee derde schoongemaakte pompoenstukken
Een derde winterwortel geschild en in stukjes gesneden.
1 liter water
2 groente bouillonblokken.

Werkwijze: Alles klein gesneden en in een grote soeppan met het water en de bouillonblokken. Aan de kook brengen en laten garen... Te weinig water? Voeg toe wat je nodig lijkt maar wel gekookt water met voor elke halve liter een bouillonblok... De blender erdoor en voilà...

Tip 3
Een stuk pompoen werd reifkoekjes... de pompoen schaven en mengen met 1 ei peper/zout en wat bloem. Zoveel bloem toevoegen tot de substantie tot bolletjes is te vormen...zo ongeveer. 

Ik wilde de mensen bekend maken met de smaak van topinamboer en werden wat knollen uitgedaan. Ze werden afgeschrobd en gewassen...met de schil geraspt kan wel en MOEST wel omdat de aandacht verslapte zag ik... 

Wederom met een ei peper/zout en bloem husselen... Het liep allemaal een beetje uit de hand en heb ik alleen nog maar gekeken... De mevrouw die leert kookworkshops te geven was alleen aan de afwas...Ze zou toch kookles geven? De tijd verstreek... 
De mevrouw die koken wil leren kneep de topinamboer tot moes tijdens een kabbelend gesprekje over? Wie zal het zeggen... 

De mevrouw zo liefdevol dat ze voor zichzelf beschermd moet worden gaf de jonge meneer les in soep pureren wat een liefdevol plaatje opleverde...  Aan tafel zag ik haar in stil gebed wat niemand heeft gezien denk ik wel...

Een meneer die op bezoek was gaf me een pot gespaarde munten die ik na het afscheid van meneer even in veiligheid heb gebracht... 

Bij mijn terugkomst waren de meeste vogels van de kook workshop gevlogen... gewoon eruit genaaid. Dat leert me de kookworkshops korter te houden... Nou ja de mevrouw die lesgeeft achter de kont te zitten en geen derde gerecht te willen maken...Al doende leert men...Ook dit mens.


Tip 4

Het pracht witte bord met de naam van onze moestuin heeft de regen niet doorstaan. De letters lagen in de tuin en het fineer van de “plank” was op geweekt. Tja...niet weerbestendig en kon die goeie Gerry niet weten. 

Wiel en Song hebben een echte houten plank op maat gemaakt en de letters met kit op de plank bevestigd. Spijkertjes erdoor en heb ik ze geplaagd dat de komma op de kop bevestigd was... Maakt niets uit...Wat dit je leert? Direct repareren wat stuk is om verloren gaan te voorkomen. 

Stukken oud gaas werden als een puzzel op de schutting getimmerd door Wiel en Song daartegen komen de chayootjes komende zomer vanaf de maand mei...

Mijn leventje...
Ik ben blijvend aan het ontspullen omdat ik steeds kleiner wil wonen in eigen huis... Dat is beslist noodzakelijk omdat ik ADCA heb...een hersenziekte. 

Tussen de bedrijven door werd mijn zolder leeg geruimd. Ik kon de vlizotrap nog NET op... met hulp. 

Aanstaande dinsdag zal mijn huishoudelijke hulp Manuela de zolder stofzuigen en dat is het dan... Thea en Manuela hebben me bijgestaan met sorteren... Wie Thea is? 

Een vriendin uit vroeger tijden en doordat we beiden een druk leven leiden zien we elkaar amper... maar het vriendinnen gevoel blijft. Toen we elkaar weer eens troffen schrok ze van mijn ziekte en ze was er direct voor me... Dat leidde tot bijstaan op zolder waar het hele leven van mijn zoon en mijn woonjaren in dit huis voorbij kwamen. 


We hebben met z’n drieën stapels gemaakt van:
Doorgeven aan het consuminderhuis en de doelgroep
Nog uitzoeken
Bewaren voor Samir
Weg pleuren

Ik had het niet gered zonder Thea en de emoties hebben me hard gesloopt afgelopen week. Hoe dankbaar ben ik dan bij het achteraf besef dit gouden mens te kennen en de andere gouden mensen om me heen... 


Mijn zus en echtgenoot en Jozé en Theo...en vooral het dagelijkse telefoontje van de geliefde woensdagvriend. 


De mensen van de consuminderhuizen en voel ik me een gezegend mens... Ieder naar eigen inzicht en kracht staat naast me of achter me al is het maar in stilte en voel ik me een rijk mens...Oh ja...zolder opruimen? Doe maar  NOOIT ALLEEN!

Enkele mannen van de logistiek hebben de goede gaven opgehaald...om door te geven. Jeffrey en zijn maat Tim de vrijwilliger buiten dienst (heeft al een baan). Theo zou de caddy rijden als de mannen alles hadden ingeladen. Er was wat communicatiestoring en het laden heeft Theo met wat wankele hulp van mij zelf moeten doen. 

De mannen moesten even weg...de baby oppassen van een van hen. De moeder van het baby'tje moest even weg en dat liep uit de klauwen... De arme Theo...

Mijn zonnescherm werd en passant nog van de muur gehaald en het naambord aan mijn huis. Dat brengt oud ijzer eh aluminiumprijs op bij de oud ijzer handel (voor het consuminderhuis) Het echte afval ben ik nog aan het sorteren mee en mee... in afval scheiden. 

In mijn woonkamer staan tig kratten schoolboeken en studiemateriaal van mijn zoon die in Berlijn woont. “Gooi maar weg ma” en dat zal ik doen na zorgvuldig de zooi van het waardevolle te scheiden. Ik vond al zijn Arabisch paspoort van toen hij een jaar oud was... Zijn eerste treintje in een koffertje toen hij twee was en het bedje van muisie waar ik indertijd een matrasje voor maakte een kussentje en dekentje. Muisie bleef een keer achter in de trein naar Eindhoven helaas en afgelopen weken kwam opeens hetzelfde soort muis in mijn handen in het consuminderhuis... Muis werd gewassen en het bedje weer compleet gemaakt en zal ik een foto sturen naar mijn zoon...

Als je stiltes laat komen in je leven zie je dat alles op je weg komt... wie en wat je op dat moment ook nodig hebt... Over ruim een week komt Zena mijn schoondochter uit Eindhoven naar me toe en helpt me door de bomen het bos te zien van wat bewaard moet voor Samir en wat niet... Ik weet nu al dat er op dat moment een oplossing komt waar het spul tijdelijk zal opgeslagen worden...Niet op zolder in ieder geval....

Annemiek