woensdag 29 januari 2020

Mijmering 8 De lente dichterbij...een "dooie" mus en een wok gerechtje...

Beste mensen,

Het grootste geschenk dat je iemand kan geven is
oprechte aandacht en tijd tijdens de afwas of het knutselen...
Annemiek
Mijmering 8 2020
Tip.
We hoeven niet stil te zitten in afwachting van de lente... maak alvast tuindecoratie. De gaas/mos hoed zag je al eerder maar nu een nieuwe eenvoudige werkwijze...
Benodigdheden:
Stuk volière gaas
mos
plastic bloempot
wikkeldraad
grote maasnaald of stopnaald
binnenband fiets
of raffia
of touw
decoratie
ouwe meuk.
Werkwijze:
Met een ronde (afwas)bak als mal... twee gaas rondjes uitknippen met een tangetje, zware hobbyschaar of snoeischaar die je daarna niet meer kan gebruiken om takken mee te snoeien... 

Tussen de rondjes dik mos aanbrengen en rondom met wikkeldraad en een naald dichtnaaien. Zonder naald kan ook nog...
Kijk wat je als decoratie hebt. Ik knipte met een kartelschaar dunne sliertjes van een fiets binnenband. Zolang mogelijk en werd met een maasnaald rondom de hoed rand aangebracht. Met raffia of beter gesplitst touw kan het ook. We vonden de stro rand die ook heel mooi oogt...
De bol van de hoed is gemakkelijker te maken dan je denkt. Stukje gaas bedekken met een dikke laag mos en een rond plastic bloempot erop. De bloempot vullen met troepjes zoals kleine potjes... Als de bol maar gevuld is met licht spul zodat hij niet indeukt...

Met handschoenen aan het gaas met mos en al om de pot vouwen en de gaasranden naar binnen omvouwen. De bol op de hoed naaien met naald en wikkeldraad... zie Foto...door de hoed plat op tafel te drukken de rand hoed over rand tafel en van onder de naald door en door steken en direct een randje hoed/bol meenemen. Gaat prima probeer maar eens... Kijk goed waar de ophang lus moet komen. Als de bol niet helemaal in het midden zit neem je de breedste rand als decoratie plek....De decoratie steek je gewoon in het gaas... De hoed kan buiten opgehangen worden in wind en regen of....nog even bewaren tot het voorjaar komt...
Tip 2
Je mag een gegeven paard nooit in de kont kijken...ook niet in de bek en niet eens over zijn lijf. Ik kreeg pracht glasgordijnen (inbetween)  die ik net nodig had en omdat hergebruik hoog in mijn vaandel staat was ik dolblij met het cadeau... 

Ik vond al dat de gever wat vreemd keek en realiseerde me later pas dat ik blij was gemaakt met een “dooie”  mus. Laat ik nu dooie mussen tot leven kunnen wekken en dat wist de goede gever schijnbaar niet...
De goede gever had de vitrage te warm gewassen en de kreuk ging er niet meer uit...dacht ze. Ik heb de vitrage eerst kliedernat opgehangen wat niet werkte tegen de kreuk. Weer van de rail gehaald toen ze droog waren en de hele lap gestreken met een gewoon stoomstrijkijzer...jawel op katoen/linnen stand. Zorg wel dat het water reservoir steeds op tijd wordt bijgevuld. Zonder stoom smelt de vitrage op die hoge stand... 

De valse vouwen werden als het ware eruit geperst.  Ze zullen nooit meer terugkomen als je de vitrage blijft wassen op 30 graden zonder centrifuge stand wasmachine en nat ophangt...Zelfs een paar ophalen werden eruit geperst... De goede gever heeft inmiddels nieuwe gordijnen gekocht want ze wilde eens wat anders...Ja ja... Ik breng met liefde een mandje eigen gemaakte confituur.... of een TEGOEDBON voor een etentje bij mij thuis....Kan ze tevens haar gordijnen bewonderen... Foei Annemiek!!

Het had nog wat voeten in aarde want de inbetween gordijnen van de achter slaapkamers gingen naar voor omdat de lengte en kleur beter klopte. En de “nieuwe” witte naar de achterkant. Hoe blij kan een mens zijn door afgedankt spul weer nieuw leven in te blazen.... 
 
Tip 3
Rijst wok schoteltje
Ingrediënten:
Kleine ui of halve grote
2 tenen knoflook of knoflook groen
zonnebloemolie
1 rode paprika
groene kan ook
2 tomaten
twee bosuitje
restje kool
halve groentebouillonblok
eventueel tijm
beker rijst
en gekookte witte bonen als je hebt.
 
Werkwijze:
Water opzetten voor de rijst en de rijst koken. Ik nam wat meer om in een bakje in te vriezen...Komt altijd van pas in een salade of zo...

Gesnipperde ui fruiten en iets later de knoflooktenen toevoegen. Ik nam knoflookblad dat ik nog vond in de tuin. De paprika middendoor snijden van zaadlijst ontdoen, wassen en in kleine stukjes snijden. Samen met de stukken tomaten toevoegen en roerbakken. De rest kool kan Savoie kool zijn, witte kool of spitskool. Ik had nog een halve spitskool in de koelkast en daar werd een kwart van gebruikt...
Dun gesneden werd de kool mee gehusseld en ik besloot als vleesvervanger wat witte bonen toe te voegen die ik altijd bij de hand in de vriezer heb. Uit de tuin wat tijm en groen van de knoflook plus de gesneden bosuitjes... 

De groente beetgaar was de rijst al gaar en het gerecht was verrukkelijk moet ik zeggen. Ik heb een scheutje hot chili saus erop gedaan. Een deel van de rijst werd omgeroerd met de groente en de deksel op de wok. Daar bak ik morgen een ei bij. De afgekoelde overige rijst ging in een bakje in de vriezer.......
Mijn leventje...
Elke woensdag hebben we in consuminderhuis Molenberg DOE DAG.. Knutselen of in de tuin werken wat je maar wil. Deze dag is voor alle vrijwilligers van beide huizen en heerlijk om zonder regels buiten openingstijden te doen wat je wil. Geen kleding of spul uit zoeken maar koffie/thee drinken of in de tuin zitten met ijspegels aan je neus of zo... 

Michael en ikke praten wat bij en krijgen ideetjes... We hebben een tafel bij de uitgang gezet met TENA spul erop en komt nog een kaartje met de tekst GRATIS MEENEMEN. Op die tafel komen meer extra dingen die gewoon gedeeld kunnen... Opslaan is onzin... 

Het knutselen is voor mij pure energie laden en we hebben de hoeden laten liggen zodat iedereen jaloers kan worden en de volgende week ook van de partij zal zijn... We leren elkaar beter kennen in ongedwongenheid en rust...en dat is de bedoeling... Je gaat weg wanneer je wil en je stuk hoeft niet eens af...Komende week werk je weer verder.....

Annemiek