woensdag 8 januari 2020

Mijmering 3 Besparen, bewustwording en op de fiets in de regen, met babytjes in de fietstas....

Geluk komt niet via een bankrekening
Geluk wordt niet geboren in een laboratorium 
of bij de plastisch chirurg
Geluk is samen elkaar dragen in de rijkdom van eenvoudig leven....

Annemiek.

 
Mijmering 3 2020.
 
Tip
41% van de Nederlanders heeft als goed voornemen te sparen voor onvoorziene uitgaven, bij 30% lukt dit ook. Een op de drie Nederlanders zegt een onverwachte betaling van 2000 euro niet te kunnen opbrengen. Dus wie spaart...spaart niet veel en gaat over de leeftijdsgroep tussen 35 tot 44 jaar. Ze kunnen net een koelkast/wasmachine vervangen en dat is al iets. Mensen boven 65 jaar lukt het wel een hoger bedrag te sparen. Niet omdat ze rijker zijn maar uit de tijd van Nederland in opbouw komen en zuinigheid hebben geleerd. Zuinigheid en vlijt bouwt huizen als kastelen...weet je nog?
 
Het verbaasd me niet dat 14% van de Nederlanders nooit een buffer zal hebben... Het zijn vaak de laag opgeleiden maar niet altijd.... Ze weten niet hoe de tering naar de nering te zetten oftewel het doen met wat er is. Dat heeft heel veel met opvoeding te maken...
 
Mensen vergeten wel eens dat ze dagelijks kunde of onkunde voorleven aan hun kinderen, die daar dan het leven mee ingestuurd worden ...  Ze nemen alles op wat je ze voorleeft.... Ook restjes opmaken...en geld overhouden... Vele kleintjes maken een grote mevrouw/meneer en komen we weer op die verrekte appeltjes die nog steeds in de fruitschaal liggen...  Vandaag gingen weer twee eraan bij de zuurkool... Ken je het receptje nog?
 
Ingrediënten:
Pond zuurkool (ongeveer)
aardappels of half aardappel/topinamboer
beetje diepvries gare witte bonen
zout/nootmuskaat
klontje boter
2 appels
scheutje zonnebloemolie
 
Werkwijze: De knollen schillen met de dunschiller, wassen en in kleine stukken snijden. Met een beker water opzetten in een pannetje op het gas en gaar koken. De zuurkool met een beker water in een tweede pan garen. Op het laatst de witte bonen bij de zuurkool ontdooien en opwarmen. 

Van de knollen puree stampen met een klontje boter nootmuskaat en iets melk. De appels wassen vierendelen en inclusief klokhuis in partjes bakken in de koekenpan. 

 Voilà een perfect gerecht voor twee personen. De bonen zijn het “vlees” en bevatten voldoende eiwitten al zijn ze plantaardig...
 
Ik heb nog steeds een nagerechtje vlaflip van zondag (drie gemaakt) en heb al drie dagen amper uitgaven aan het eten. Zo spaar je wel... 

 Bij het telefonisch dag overzicht gisterenavond met de woensdagvriend hebben we besloten morgen gevulde omelet te maken...nou ja ik, Wat hij doet weet ik nog niet. Veel groente tussen een omelet van drie eitjes. Daar kan je mooi restjes mee opmaken zeker na een duik in de vriezer. Ik zal daar nog een losse wortel voor moeten kopen en een half bakje champignons is er nog...plus een halve paprika. .Een knolselderij uit de tuin gerukt

en een handje erwtjes uit de vriezer. De harde groenten even blancheren en later mee wokken  Dit als lunch met tegen de avond de zuurkool opgewarmd van gisteren... We gooien NIETS weg!
 
Tip 2
Het was heel zwaar maar ik heb toch doorgezet en in de middag de kast lade omgekiept op tafel... Documenten sorteren en in mapjes. Alle zooi wat van SVB PGB maandelijks binnenkomt op datum in de daarvoor bestemde map inklapperen. De ziekenhuis faldera idem. Troepjes weggeruimd die in de lade waren geslopen... Ik ken mijn valkuilen wel en maar direct een van die valkuilen leeghalen...
 
Tip 3
De AOW gaat per 1 januari (voor mij en dus iedereen?) van 1158,22 naar 1187,43. Daarnaast hebben velen bij de maandelijkse vaste lasten de gespreide eigen bijdrage zorgverzekering (start pas in maart) en de BSGW niet. Die start weer in maart tien maanden lang. Dat is samen met die verhoogde AOW twee maanden lang tegen de 100 euro extra. Zou je deze maand zeker 130 euro moeten overhouden voor in de spaarpot. Verder wat zuinig resten opmaken en geen vlees of minderen brengt je toch al een eind verder. Het is voor mij altijd een sport om te zien hoeveel ik in januari kan overhouden...
 
Tip 4
We moeten meer energiebelasting betalen maar de overheid geeft meer korting op energiebelasting (hoe zot kan het zijn) en ben je onder de streep goedkoper uit met je stroom en gas...als je ze al gebruikt. (Ik haal via zonnepanelen evenveel stroom binnen dan ik verbruik)
 
Tip 5
We krijgen in 2020 nog maar 5% korting op de basis zorgverzekering als je collectief verzekerd bent. Door mijn lidmaatschap bij Meander dat 10 euro per jaar kost ben ik collectief verzekerd en krijg die korting. 

Ik heb de polis erbij gehaald en ik krijg 3,02 euro korting per maand. Dat is 36,24 euro per jaar dus laat nog maar lopen... Zou ik een partner hebben of een inwonend kind met een eigen zorgverzekering dan kunnen die meeliften op mijn Meander lidmaatschap en wordt de korting dubbel of driedubbel tegen die lauzige 10 euro Meander lidmaatschap van het hoofd van het gezin.  Kan je het nog volgen? Ik net....
 
De zorgtoeslag gaat omhoog met 5 euro voor een alleenstaande en 7 euro voor een gezin. Mijn bijdrage aan WMO (CAK) gaat van 17.50 euro naar 19.00 euro per maand en is peanuts als je kijkt welke ondersteuning ik daarvoor krijg. Mij hoor je ook niet klagen over armoede... en ik weet dat ik heilige huisjes hiermee omver gooi. 

Ik heb een dak boven mijn hoofd... zaad om in de aarde te gooien en ik doe niet aan kannibalisme door dure medebewoners van onze goeie aarde op te eten... De verwarming staat op dit moment op 16.5 graden en ik heb het heerlijk warm in mijn woonmantel. Een lamp brand (ledlamp) in mijn staande schemerlamp en ik weet dat in de gang niets staat zodat ik blind de WC vind waar kort een lampje aangaat... Niet dat ik de WC pot niet vind maar meer om de katheters te vinden en te openen. Katheteren doe ik inmiddels in automatisme op gevoel met een slaperige kop en  NOOIT meer in het verkeerde gaatje...maar daar ben je waarschijnlijk niet in geïnteresseerd....
 
Het was heerlijk op de fiets in de motregen naar Molenberg. De zijwieltjes van de fiets slingeren wat mee... putdeksel in en uit. Heuveltje op en af... De chayote’s met uitlopende sprietjes heel voorzichtig in de fietstas opgeslagen keken door een kiertje van de fietstasklep. Babytjes in de dop... 

Ze werden in potten gezet half boven/onder de aarde. Onderin de pot aarde uit de moestuin inclusief kalk korrels, dat deert ze niet. Bovenop potgrond waarin de groente werd gedrukt. Aan de onderste helft van de chayote komen wortels en ze rotten niet omdat de bovenste helft boven de aarde steekt. Eenmaal per week water geven en heb ik de scheuten aan het beveiliging klimrek gebonden met reepjes panty.... Hoe ik die scheuten zonder breuk later weer eraf krijg heb ik me nog maar niet in verdiept... Eerst maar aan de groei... Als het goed is worden het geweldige klimplanten met laat in de herfst chayootjes als oogst. Mexicaanse groente die we voor van alles en nog wat kunnen gebruiken...
 

Annemiek