zondag 12 januari 2020

Mijmering 4 Cranberry confituur, schuur opruimen en delen, Emma's baby'tje en tuinbonen zaaien...

Beste mensen,
Mooie momenten kan je niet maken
Ze overkomen je o.a. als je een handje wordt geholpen...

Annemiek.

Mijmering 4 2020
Tip.
De cranberries over van de feestdagen werden in de super niet verkocht en het consuminderhuis kreeg 5 zakjes a 340 gram van de PLUS. 

Geen mens weet wat ermee te doen... Tijd om dit kostbaar spul te redden van de afvalbak. Je kan prima confituur ervan maken die bij blaasontsteking ook nog helend werkt. Dat is een prettige bijzaak...de confituur is op de eerste plaats heerlijk... Receptje?
Cranberry confituur 
5 x 340 gram is 1700 gram
zeg maar ruim anderhalve kilo
500 gram suiker
1 pakje geleisuiker 2:1
1 liter water

Werkwijze:
Niets gemakkelijker dan cranberry confituur maken. De besjes wassen en opzetten met de liter water en de suiker. (nog geen geleisuiker)

Aan de kook brengen en op laag gas 5 minuten aan de kook houden. Af en toe roeren en toezien dat de brei niet overkookt. De besjes zullen open springen en zachter worden. Het pakje geleisuiker toevoegen en weer aan de kook brengen. Roeren en op lager gas vier minuut aan de kook houden. 

De confituur kokend heet in schone potten gieten. Ik maak gebruik van een afgeknipte melkflacon zodat met trillende handen toch geen confituur aan de pot randen komt... De potten op de kop zetten om af te koelen...

Waarom 1 pakje geleisuiker voldoende is voor 1700 gram cranberry? De besjes hebben een hoog pectine gehalte van zichzelf waardoor weinig geleermiddel nodig is... 

De gewone suiker is nodig voor de zoete smaak al kon het ook minder... Achteraf gezien zou ik 400 gram gewone suiker hebben genomen... Wat honing erbij is ook heel lekker al hou ik niet van mengsels...
Tip 2
Vol verlangen naar de lente ben ik al vroeg aan de slag met zaad kopen. Op mijn gemakje rondkijken waar al iets in de rekken ligt... Er is veel oud zaad in mijn voorraadje dat mensen opstuurden of weggaven en elk jaar zakt de kiemkracht. Je kan zaad testen door een kort lijntje op een nat stukje closetpapier te zaaien en afwachten hoeveel van de zaadjes kiemen. Ik doe niet zo moeilijk en meng oud zaad met beetjes bij nieuw kiemkrachtig zaad en zie dan wel...
 
Tip 3
Song heeft de tuinbonen gezaaid op mijn aanwijzingen:  In bakjes waarin een laagje potgrond werd gestrooid, werden closetrolletjes rechtop gezet en gevuld met potgrond. Door de bakjes enkele malen hard neer te zetten zakt de potgrond in de rolletjes. In elk vol rolletje een tuinboon op zijn kant in de aarde drukken en een laag potgrond erop strooien. De aarde aandrukken en een beker water verdelen over de rolletjes.

 Vijf bakjes samen 120 tuinbonen zijn gezaaid en kwamen in de koude kas.

De koude kas zal ik komende woensdag fotograferen want ik oen had mijn fotoapparaat vergeten toen Song in actie was...
In ieder geval zijn het grote bodemloze plastic bakken die in de losse moestuin aarde werden gedrukt. In de luwte tegen een muur met rechts een schutting waar de zon de hele dag op schijnt...als hij schijnt. Op de bakken heeft Song glasplaten gelegd...

Song kijkt me wel eens vreemd aan en vraagt wat er gebeurd bij vorst? Tja...dan bevriest de hele reutemeteut...ontdooit weer en komen de plantjes gewoon boven...Hij zal het zien...

Jullie hebben natuurlijk al lang in de gaten dat Song als pseudoniem de naam Mart had in mijn eerste kerstverhaal 2019...  https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2019/11/kerstverhaal-1-2019.html 


Tip 4
Nog meer voorbereiding voor het moestuinseizoen is van twee stokken en wat touw pootlijntjes maken. Gewoon touw aan stokken binden is al iets, al hou ik van mooie lijntjes en splits dikker touw in drie en vlecht er een vlecht van. Het voordeel hiervan is dat je de vlecht zolang kan maken als je wil. Drie lijntjes (van een tweede touw gesplitst) werden aangehecht aan de eindjes van touwtjes een door op tijd mee te vlechten.

Tip 5
Omdat de moestuin in Molenberg zo mooi is opgeleverd door Song en de werkplaats klaar is met plaats voor van alles en nog wat kan ik  gemakkelijker scheiden van mijn privé moestuin attributen...Ze werden gedeeld, zijn de wereld niet uit en kom ik ze tegen in Molenberg.  De schuur werd wederom opgeruimd want ik heb meer in en uitrij ruimte nodig voor mijn e-bike met zijwielen.... en een zwabberend lijf dat niet wil.

Al doende kom ik op ideetjes en een ervan is een stalen frame op de kop in een grote bak met de grootste ring naar boven. Daarin blijven stokken mooi bij elkaar staan en steken niet uit. Enkele klinkers maken een aflopende rand recht waarop zaaibakjes komen te staan.

Tip 6
een plastic bak die bedoeld is om onder bedden te schuiven kon ik redden van de afvalhoop. De deksel was stuk en rechtop tegen een muurtje tegen de schuurwand neemt hij amper plaats in. Mooi weekbakje voor afzuigkap platen of pannenroosters van je gasfornuis in de week te leggen.... Offe...ovenroosters of BQ roosters...nooit wegdoen zo’n bak....

Tip 7
Het vogelvoer rekje miste een bakje en misschien heeft er nooit eentje ingezeten. In ieder geval bracht een zilver schaaltje met “regenafvoer gaatjes” een perfecte oplossing. Een mos dekje erop laat de regen door en zaadjes tegen voor de vogels. Aan de haakjes kwamen vetbollen die ik nog vond en zullen we zien of de 
voerplek in de boom gevonden wordt... 

Door bolletjes touw in een panty kousje te stoppen en een losse knoop in het been van de panty raakt nooit meer het touw in de war....

Door in een mand wat tuingereedschap te stoppen
o.a. schaar touw panty wikkeldraad snoeischaar hamer tang pootstok en bollenpoter,  heb je in een greep alles bij de hand...


Mijn leventje...
Ik vond mijn geliefde snoeischaar terug en een wasketel met  stukken lood die naar het consuminderhuis kan voor de workshops. Schelpen, een emmer grind en poeder waarvan ik niet weet wat het is... Volgens mij instant cement en even proberen... 

Mijn verloren fietshandschoen werd terug gevonden en zes dozen oud papier netjes bij elkaar gezet voor de volgende maand. Helaas was het afgelopen zaterdag opgehaald. De pootaardappels kunnen naar Molenberg en zal niet veel meer in de schuur staan. 


Ik heb door tijdmanagement in te zetten vier uur in de schuur gewerkt en was het OP. De volgende keer de werkbank en de gereedschap hoek... 


Het is heerlijk op te ruimen in delen. Je bent na vier uur klaar en mag jezelf belonen. Dat was bij mij een kop koffie en een boek.....

De mensen die de kerstverhalen lazen zullen zich zeker Emma herinneren. kerstverhaal 2 het gezin van Emma...

https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2019/12/kerstverhaal-twee-2019-het-gezin-van.html 

 Emma raakte zwanger had nog een kinderwens maar niet op dit moment. Het gezin verkeerde in zwaar weer en ondervond veel tegenwerking door o.a. regels sociale dienst. Ongelofelijk wat dit gezin meemaakte...dus lees nog maar eens dan zal je het vervolg beter begrijpen... 

We konden God zij dank steeds weer opnieuw de stress van de zwangere Emma verlagen...weghouden of direct oplossen. Door een inboedel en lange tijd de broodlijn kerstspul en en... Het opgejaagde en inmiddels herenigde gezin met een uitgeputte Emma die al jaren de kar trok werd door ons op de voet gevolgd... 

Ik ben ervan overtuigd dat het baby'tje (een meisje)zonder Emma’s vader en het consuminderhuis veel minder levenskans zou hebben gehad... Alles zat tegen... De baby was oorspronkelijk een tweeling en een kindje kwam af naar mijn mening door alle stress en uitputting... Als ik er nog aan denk dat Emma in de hitte van een hittegolf te voet van de ene huishoudelijke werkplek naar de andere moest lopen met bekkeninstabiliteit. De dag erna verloor ze een kindje van de twee... 

Emma kreeg pas geleden de griep en direct longontsteking omdat ze nog steeds te weinig weerstand heeft ondanks extra vitaminen en gezond voedsel. De baby groeit goed al zal de zwangerschap bij 30 weken moeten eindigen omdat er complicaties zijn. Emma woont momenteel bij haar vader als haar man aan het werk is. Als een bloeding ontstaat moet Emma binnen vijf minuten bij het ziekenhuis zijn i.v.m. levensgevaar voor moeder en kind. 

Elke week tellen we de dagen af want elke week is er een naar grotere overlevingskans... Mijn hart is bij dit gezin en voor de mensen die meeleefden heb ik een foto van Emma gemaakt...nou ja van haar zwangere buikje... om privacy redenen... En altijd brand een kaarsje voor dit kindje... en natuurlijk de moeder en het hele gezin... Hoe sterk kan een mens zijn.

Annemiek.