zondag 26 januari 2020

Mijmering 7 Plantjes redden, een voorjaarsstuk voor nop, blauwe regen snoeien en een zondags verhaaltje....

 
Beste mensen,

Zoek het geluk en je zult het nooit vinden.
Niet in geld een partner soms niet eens in vrienden of je kind.
Geluk is als een echo... die antwoord op de gave van jezelf...
 

Annemiek.
Mijmering 7 2020.

Tip.
Planten en bloemen kopen in supermarkten betekend goed opletten. Er is niets mis mee als ze net zijn binnen gekomen. Na een dag of zes zonder verzorging in de rekken mag ons consuminderhuis ze meenemen. Gisteren vond ik weer een stel die het laatste loodje waren aan het leggen... Hartverscheurend...

Ze hebben energie van de aarde gekregen en stroom gekost in kassen. Ze werden heen en weer gesleept de vrachtwagen in en uit (CO2) en in rekken in de super gezet waar ze geen water kregen...

Het lijkt wel een weeshuis...de mooiste kindjes werden geadopteerd en de mindere bleven achter om te creperen...nou ja...zoiets.
Ik heb een grote bak vol water laten gieten en daarin mochten de arme duivels badderen. Ik weet zeker dat ze morgen wel worden geadopteerd omdat hun blaadjes weer rechtop staan. Zoiets doe ik regelmatig met de sla en andijvie en kruidenplantjes in pot.

De vier op sterven na dood primula’s heb ik mee naar huis genomen naar mijn intensive care. In het ergste geval kan de wortelkluit in de volle grond en wordt het nog een hele plant gaandeweg het jaar... En zie...een nachtje met de voetjes in het water en de plantjes knapten op. Ze kregen met eer een luxe leventje in een voorjaarsstuk.... hoe zo?
 
Een mand met hergebruik plastic bekleden (oude potgrond zak). Je kan natuurlijk ook een pot nemen. Wat aarde erin (nam ik uit de tuin) en de plantjes in de mand. In het veldje naast mijn huis staan plekken mos tussen het gras en hier en daar werd een stukje uitgestoken tussen de hondendrollen door. 

Het gaatje groeit vanzelf weer dicht...Het mos tussen de plantjes leggen (zie foto).
Ik wilde een randje groen om de mand/rand maken en dat binden kan ook op touw. 

Een eindje touw werd vastgezet aan de tuintafel en hederablad erop gebonden met afwisselend besjes en bloei
van dezelfde hedera... De rand werd met stukjes van een rest binddraad vastgezet aan de mand... Het eindje en begin van het touw gestrikt... Een beetje teveel misschien maar het kan net.... Een beetje water en plantenmest... We zullen zien...
Al die moeite voor zo’n voorjaarsstukje zal je denken...voor plantjes die half zijn uitgebloeid? Weinig water geven en na de bloei  zet je ze in de volle grond en in de mand nieuwe plantjes. 

Primula's zijn duurzaam... ze krijgen in de volle grond meerdere harten en kan je in het najaar de plant scheuren. Ze bloeien tweemaal per jaar en ze zijn gek op verhuizen...dus zet ze af en toe op een andere plek... dan hebben ze weer eens ander beeld....

Tip 2
De whisteria (blauwe regen) in januari snoeien brengt de hele zomer bloei. Een derde van de takken snoeien is al voldoende (zie foto) of wat in model toppen. 

Omdat ik niet meer op een ladder durf (weinig evenwicht) snoei ik tegenwoordig met een  snoeischaar met lange stelen en dat werkt perfect... 

De muur van garage buur werd hedera vrij geknipt met een mooi afkant randje... Zoals je zag bij de voorjaarsmand werd het draad tangetje een grote nijptang die ik wel nog kan hanteren en werk ik meer vanuit mijn armen. 

Toastjes smeren is ook verleden tijd  en werd knäckebröd beleggen en niets mis mee... Vindingrijk moet een mens zijn. 

Tip 3
Het dood blad kan tussen de jonge aardbeiplanten weg geknipt en doe ik elke keer een stukje...
Tip 4
De prachtdag kreeg een fietsritje naar Molenberg om te kijken of de tuinbonen al opkomen. Ik heb een opkomend gebogen halsje ingezoomd en kan je het eerste kindje zien. 

Deze pracht moestuin zou er niet zijn geweest zonder Song en kreeg zijn naam. Gerry maakte het bord (dat inmiddels op hangt). een van mijn regentonnen gaat naar deze tuin en staat al klaar...

De chayotes planten moesten water krijgen en werden op de vensterbank aan de zonzijde gezet... 

Ik heb nog wat uitgeprobeerd voor de komende workshop op woensdag... 

Fiets binnenband met de kartelschaar in smal lint knippen..  door het oog van een dikke maasnaald prima te verwerken... Zoals je misschien ziet worden de rondjes gaas (mos ertussen) een hoed. 

De rondjes werden eerst met wikkeldraad aan elkaar genaaid en daarna met het kartel sier/lint omzoomd. Het potje midden op krijgt nog een mos/gaas dekje en komt tot slot de decoratie om de hoed/bol...

De mensen die een mand maakten van gaas/mos vorig jaar
krijgen woensdag een bijpassende hoed erbij...Terug thuis werd de glazen tafel afgewassen... het weer was nog zo mooi, de nog te wassen potten bijeen gezet. Dat kan met laatste afwaswater of dweilwater....elke dag eentje of zo.

Mijn leventje...
Je proeft de lente in de lucht al moet de winter nog starten... wandelaars en mensen op de fiets. Amper vorst geweest en de knoppen zitten in sering en hortensia...Het venijn zal wel in het staartje zitten rond carnaval. Elke dag komt maar een
keer ...carpe diem dus ga erop uit als de zon komt. Laat je niet stoppen door "hoe het hoort."

 Dat doet me denken aan de tijd toen ik getrouwde mevrouw was met twee kinderen...35 jaar geleden ongeveer. Om 13.00 uur zondagmiddag moest het zondags eten op tafel komen, hoe mooi de dag ook was. Zo hoorde dat... Dat betekende verse soep vooraf en twee soorten groenten bij de aardappels en een goed stuk vlees...meestal varkensfilet met champignonsaus of zuurvlees of sudderlapjes. 

 Mijn buurman kwam zelfs op de geur af en dat was indertijd Theo onze vriend/collega van het huidige consuminderhuis. Hij heeft het nog wel eens over die saus die volgens hem prefect was. Inmiddels eet ik al heel lange tijd geen dode diertjes meer...Sorry Theo.
Terug naar dat driesterren etentje... Tot slot een nagerecht met slagroom of ijs en een kopje sterke koffie. Dan was je drie uur verder als de afwas weg was geruimd. Wat een verspillde dag als de eerste mooie dagen kwamen...Toen het huwelijk ten einde was heb ik DIRECT die flauwe kul aan de kant gezet. WAT rollenpatroon... de hort op ermee... de boom in! 

Geen gekook meer op zondag maar pluk de dag... De zon achterna...een frisse neus halen op de fiets, een pot soep uit de vriezer doet het ook...De tijd tussen mijn huwelijken voelde alsof ik eindelijk weer vrij was uit het keurslijf...het hok, de afrastering...de poort uit...de breeveertien op. Het wilde wijf wederom ontsnapt en mag Joost weten waarom ik me weer liet ophokken... Daar moet ik eens goed over nadenken...

Annemiek