woensdag 1 januari 2020

Mijmering 1 De nieuwe dag op kousenvoetjes, 1 januari klusjes, wasbare luiers en liefde...

Beste mensen,
Een beetje liefde kan als een druppel water zijn
die een mens of dier als een bloem de kracht geeft
om zich weer op te richten...

Annemiek

Mijmering 1 2020
Tip.
De nieuwe dag in het nieuwe jaar kwam op kousenvoetjes en met zonneschijn. Goede voornemens doen we niet aan want dat houden we toch niet vol. Gewoon weer de puntjes op de i is al genoeg. De ramen op kiep en de deuren open tegen de middag en volgens Floor was de vuurwerkdamp wel weg tegen die tijd. 

Opruimen in huis was al heel wat en eerst maar eens een pittige bak koffie gezet. Zoals altijd met de filterhouder op een beker en een schep koffie in het filterzakje. 

Niet meer dan een beker water koken in een steelpannetje met deksel en drie sterren koffie van ter plaatse gemalen koffie in het kleine koffiemolentje. Een elektrisch molentje, dat wel en te koop bij BLOKKER op internet. Geen dure grote koffiemachines en zeker geen senseo... Te duur, niet lekker en teveel onderhoud en zo... De rijkdom van eenvoudig leven is me te lief.

De eerste dag van het jaar start ik met nieuwjaar klussen met inzet van tijdmanagement. Gewoon direct aan de slag... zeker twee uur lang en daarna jezelf belonen met wat je maar wil...
 
Klus 1.
De nieuwe agenda verbouwen! Ik krijg de agenda elk jaar van mijn kapster  omdat ze het een onding vind. Teveel tekstblaadjes en coupons en ze heeft gelijk. Waarom een agenda kopen als ik de gekregen kan verbouwen en hergebruiken nietwaar... 

De coupons scheur ik er uit, en voorzichtig de helft van de ruggetjes die bleven zitten. De blaadjes met foto tussen de kalenderblaadjes knip ik ook eruit tot 1 cm aan de rug want de agenda moet wel in elkaar blijven zitten. Zo...dat scheelt en is het ding de helft van het oorspronkelijke volume.

Plaats voor aantekeningen is er niet dus maak ik die zelf door een super dun blokje achterin te plakken met Duck tape. (enkele losse blaadjes kan ook) Het blokje heb ik iets smaller geknipt... Een pracht tip is een stevige envelop op binnenkant achterkaft plakken met dezelfde Duck tape. 

Als je voorzichtig werkt kan blokje en envelop in een strip tape verankerd worden. Kijk goed naar de foto’s... 
losse papiertjes raak je gemakkelijk kwijt dus stop ik ze in die envelop. Er komt een dubbelgevouwen vel met namen en telefoonnummers van vrijwilligers van beide consuminderhuizen in de agenda want ik wil al die namen niet in mijn telefoon. Alleen van de kerngroep en coördinatie.

 Afspraken op losse velletjes werden ingeschreven en ik zal proberen ze voortaan direct in de agenda te schrijven. Floortje heeft een postelastiek om de agenda gedaan en zit alles goed vast en kan de werk/tas in klaar voor morgen...

Klus 2.
Alle binnen gekomen post behandelen en op de plaats leggen waar het hoort. Met de drukke feestdagen kan wel eens iets blijven liggen nietwaar... De hoop oud papier steeg en de hoop nog na te kijken spul werd een klein stapeltje waar ik elke dag nog iets aan doe.


Klus 3
Nu de maandafrekening van december maken en de kassabonnen inschrijven. Kijken of ik iets overhield...Wie schrijft die blijft! Doe je weer mee elke maand?


Klus 4
De meterstanden opnemen en het verbruik vergelijken met vorige maand. Door de oude diepvries en koelkast door te geven en een energiezuinige koel/vriescombinatie te kopen heb ik in zes weken evenveel stroom gebruikt dan in vier weken voor die tijd.

 Natuurlijk heb ik ook de digitale maandoverzichten van ESSENT maar met pennetje in een boekje is leuker.

In zes weken (14 november tot 1 januari) heb ik 112 KWh stroom gebruikt en 72 KWh binnen gehaald via de zonnepanelen. Dat is te weinig zal je denken maar er zit nog in de pot van afgelopen zomer en komt bij komende zomer. Meer dan ik verbruik dat houdt de zaak in evenwicht.  

Je moet weten wanneer te stoppen en zal ik zeer binnenkort verder gaan met de administratie lade opruimen. Wegdoen wat weg kan en inklapperen op data wat los in de la is gelegd. Bij mij geen gesloten enveloppen en vreemde verrassingen hopelijk bij jou ook niet. Je wil niet weten hoe goed dat voelt als de klussen geklaard zijn en je hoofd leeg.

 Ik was eens bij een mevrouw in huis waar de hele
eetkamertafel torenhoog vol stapels administratie lag van jaren. Eten deden ze op de bank en die nog uit te zoeken zooi moet vreselijk depressief maken elke dag weer...


Tip 2
Aandacht voor Kaatje Katoen (kaatjekatoen.nl) de wasbare luiers. Dat scheelt 52 vuilniszakken afval per jaar oftewel 260 kilo. Wasbare luiers zijn gemiddeld 500 euro goedkoper. Geen irritatie van de huid door gebruik van natuurlijke materialen. Het consuminderhuis kreeg twee dozen gebracht door “Kaatje katoen”en we zijn er dolgelukkig mee... 


Een deel wordt doorgegeven aan de aanstaande moeder die de 25e week ingaat. Natuurlijk is de aanschaf niet niks en volgens mij kan je het best bij het eerste kind deze luiers aanschaffen. Bij de volgende worden de luiers steeds goedkoper... 

Je kan ze doorgeven en blijven de luiers circuleren wat bij ons ook de bedoeling is... We hebben besloten de luiers in bruikleen te geven en komen ze vanzelf terug als de baby eruit groeit want er zijn kleine en grotere...


Mijn leventje...
De plantjes kregen water en de halve fles port die overbleef van de feestdagen ging in de kast. Elke vrijdagavond mag ik weer een glaasje van mezelf. Ik kom er beslist de winter mee door... 

De woensdagvriend heeft de poes van de buurman “geadopteerd.” Poes liep een beetje verloren toen buurman weer vrijgezel werd. Het vrouwtje verdween en poes werd volgens mij wel eens vergeten en zocht aandacht en liefde een deurtje verder. Dat heeft de woensdagvriend voldoende weet dit mens en poes werd gelokt en kwam op gezette tijden een hapje halen en een aai over de bol.
Ze gaf kopjes en volgens mij heet ze Saartje... Ze gingen van elkaar houden en dat komt me zo bekend voor...

Poes lag beschut in het vogelhuisje en in de zon op een stoel onder het afdak. Ze drinkt altijd uit de vijver en die twee hebben zich echt gevonden. De woensdagvriend werd dagelijkse vriend voor Saartje... Ze is al eens druipend nat bij hem aan de deur geweest als ze geen schuilplek vond en werd ze afgedroogd en verzorgt met een hapje. 


Elke dag feest met Felix zegt de woensdagvriend... Gisterenavond stond het poezekind stijf van schrik weer aan de deur want haar eigen baasje had een eindejaar fuif en er werd vuurwerk afgeschoten in de tuin...

Saartje is naar haar veilige grote vriend gevlucht waar ze binnen mocht en achter de kachel een veilig plekje vond. Wat een groot geluk voor het arme beestje.... Woensdagvriend bleef een uur langer op tot het vuurwerk was bedaard en mocht poes weer buiten... Slapen kan ze overal... ze vind haar plekjes wel en wat een fijn gevoel moet dat zijn als altijd een liefdevol mens meekijkt in je leven en een beetje voor je zorgt.... Daar weet ik alles van en delen Saartje en ikke de woensdagvriend een beetje met elkaar...

Annemiek