maandag 16 maart 2020

Mijmering 20 Je eigen terrasje, knutselen in de tuin en tipjes...

 
Beste mensen,

In je eigen tuin op een terrasje zitten,
de deuren schilderen, met de kat knuffelen
en dingen doen die je lang hebt uitgesteld.
Het kan nu allemaal...dus maak er iets van.
Annemiek

 Mijmering 20 2020.


 Tip
Een mens met de rijkdom van eenvoudig leven hamstert niet en heeft altijd wel iets te doen in “hert of hof.” 

Het eigen terrasje in stilte heeft zijn charme, met een vijf sterren lunchje betekend dat voor mij volmaakt gelukkig zijn.  “Hij die de sla laat groeien “ gaf ons een lang zonnig weekend waardoor Floor en ikke aan het werk togen in de tuin. Elke dag een stukje en op tijd rust nemen... daar kwam natuurlijk niets van terecht. 

De regen is geweken en is het raadzaam naar buiten te gaan...wat je daar ook doet.

Tip 2
De volle yoghurt was in de reclame en in mijn kruidentuintje kan ik al blaadjes daslook oogsten. 

De bieslook en pijpjes knoflook zie je groeien en dat wordt kruidenkaas. Weet je nog? Een koffiefilter op een beker en een filterzakje in de houder waarin tot de rand volle yoghurt komt. Bordje erop en uit laten lekken. 

Wat overblijft (na een uur of zes) is dikke kaas die je mengt met veel fijn geknipte daslook en zeker bieslook en wat knoflook pijpjes als je hebt. Alleen bieslook kan ook...en als je een vers plantje koopt in de super... knip dan alle sprietjes tien cm boven de aarde af en zet de wortelkluit ergens in je tuin. Je zal zien dat nieuwe bieslook opkomt en zo snel groeit dat voor de tweede en derde kruidenkaas
moeder natuur de bieslook schenkt. 


Oh ja...bij de kruidenkaas komt peper en zout naar smaak. Enkele uren of een dag smaakjes intrekken betekend nog meer smaak.

Tip 3
Raapsteel worteltjes en prei werd gezaaid... Snijbiet in groen en bont (vier kleuren) nadat in de borders verse mest werd onder gewerkt. Uien kunnen in de grond in rood en wit....

De mest kostte een euro per goed gevulde kruiwagen en dat is duur maar minder dan koemestkorrels. De gratis paardenmest was niet aan te komen door een drassig weiland en dan kies je eieren voor je geld...oftewel drollen.

 De natuur kan niet wachten en alles moet de grond in NU!! Geen markt voorlopig met plantjes en dan ga je naar de AVEVE of zo....In ieder geval hebben we veel zelf voor gezaaid in de koude kas en de sla staat al mooi erop. Wat te dicht gezaaid maar daar haal ik wel wat polletjes uit voor deze of gene....
 
Tip 4
Mijn “buitenkeuken” werd op gepimpt met wat pollepels aan een rekje en een pannetje hier en daar. Direct naast het kruidentuintje staat dat "keukentje" en heb ik thee gemaakt van citroenmelisse en een takje rozemarijn. 

Kokend water erop en af laten koelen. Heerlijk bij tuinwerk warm/lauw en koud en het restje staat nog buiten en vind ik morgen wel weer....Je kan munt nemen of munt met frambozen/bramen blad. Is de thee te sterk geworden gooi je wat kruiden en kokend water erbij....

Tip 5
Aan het handvat van de regenton hangt een stuk van een panty kousje met een handzeepje erin. De zeep raakt nooit weg bij mijn handwas plekje buiten. 

 Aan een haak een kannetje en een emmertje dichtbij om lekker te soppen. De oude handdoek met de slijtgaten verhoogt alleen maar het nostalgisch decor....

Tip 6
De koffie drab heb ik uit de filterzakjes gehaald en de papieren zakjes aan de seringenboom opgehangen met wasknijpers. Toen ze droog waren zijn ze gestapeld in een bakje in de schuur...

 Prachtig die velletjes om op uitwatering gaten te leggen van potten zodat de aarde niet wegstroomt...De koffie drab werd in een vergiet gedaan waar de regen in kan en onder uit. Zo ontstaat geen schimmel...Ik heb me aangewend elke dag de zakjes te legen en te drogen.... aan de boom. 

Vroeger werd de was gedroogd op struiken en aan boomtakken dus alles kan. En nee...ik heb geen slag in het koffer...
 
De gaasmandjes werden bijgevuld met mos en eventueel nieuwe potten waar onderin een filterzakje ging en potgrond. Ik heb drie flinke manden gevuld met viooltjes die allemaal samen 1.49 kostten. Dat is te geef..... 

 Heb je geen mos? neem dan hooi en sluit een deal met je vrienden en buren die gazonnetjes hebben. Vers gemaaid gras kan je drogen op je hofje bij windstille dagen of onder een afdak..of misschien in je schuur met raam en deur open? Er is meer te hergebruiken dan je denkt...

Tip 7
Je kan niet goed meer tillen? Een grote emmer bind je met een panty vast op een steekkarretje. De emmer kan zelfs eruit en door de elastische panty zo weer erin geschoven...


Mijn leventje...
Onze consuminderhuizen zijn voorlopig gesloten zeker tot 2 april, maar de voedsellijnen gaan door...zes dagen in de week. 

Gelukkig zijn enkele kerngroep leden en coördinators bereid de “broodlijnen” op te halen en uit te geven met de nodige afstand in acht nemend... De mens in nood moet immers ook eten nietwaar.... Song en ik werken door in de tuin en de mijmeringen komen natuurlijk ook....Een beetje later dan gewend want de panne met de foto's moest opgelost worden... Martine Bakx heeft me wederom geweldig geholpen en voelt het alsof ik gered ben uit een brandend huis of zo... Zonder mijmeringen kan echt niet.... Tel je zegeningen er is nog zo heel veel om blij mee te zijn....


Annemiek