woensdag 4 maart 2020

Mijmering 18 Bonte bonensoep, kindjes in de aarde en aardappels die uit de kast kwamen...

Beste mensen,
Laat de kniezers maar kniezen
en de zwartkijkers zwart kijken.
Zing een lied en laat ons een beetje gelukkig zijn
op de meest eenvoudige wijze
een beetje gelukkig zijn....
Bijvoorbeeld met je handen in de aarde...
 
Annemiek.
Mijmering 18 2020
Tip.
Maart roert zijn staart en elke droge dag is een gelukje. De inloop woensdagen in Molenberg brengen al meer moestuin actie. De binnenshuis voor gezaaide erwtjes zijn vandaag in de volle grond gezet. 

Vrij vroeg en ik gok op de beschermde plek van het moestuintje in het hart van het Consuminderhuis afgeschermd door een schutting.

Langs de eerder gezette Heras hekwerk rekken werden de “kindjes” erwt aan de aarde toevertrouwd en de moestuin leerlingen hielpen mee.

 De erwtjes zijn met drie stuks in een closetrolletje gezaaid en in elk breed pootgat (gemaakt met een bollenpoter) passen twee rolletjes dus zes plantjes... 

Ze kunnen best zo dicht op elkaar want ze klimmen de hoogte in en plaats genoeg langs het klimrek.

De bakjes worden om gekieperd en zie je dat elk closetrolletje haar eigen wortelkluitje heeft waardoor geen groeistop ontstaat en evenmin wortelbreuk. 

Iedere aspirant moestuinier nam plantjes mee voor eigen start moestuintje. Ik ben benieuwd of ze ook zo blij zijn met de verse mest komende vrijdag... 

Verse stalmest is veel goedkoper en paardenmest zelfs gratis... Koemestkorrels zijn een stuk duurder en te koop bij Van Cranenbroek en Aveve. Voor kleine bordertjes wel gemakkelijker maar daar betaal je voor...
 
De pootaardappels zijn uit de kast gekomen van Songs Office en hebben mooie lange scheuten. Geweldig om te zien en hoe vroeg ook... ze kunnen beter nu in de aarde voordat de scheuten te lang worden en breken. 

In het perceel waar ze moeten komen is enkele weken terug al mest onder gewerkt. We hebben een stok met permanent marker bewerkt door streepjes te zetten om de 30 cm. Dat is handig bij  afstanden meten. Er werd een poot lijntje gezet en om de 30 cm een diep pootgat gemaakt met de bollen poter. De pootgaten minimaal 25 cm diep betekend dat de aardappels niet aan het licht komen zeker als nog aangeaard wordt. (rijen opgehoogd nadat de plant ruim boven de aarde is gegroeid.) Aardappels die aan het licht komen worden groen en zijn giftig....

Natuurlijk kan het nog gaan vriezen en zolang de aardappels niet uitlopen bevriezen ze niet in de grond. Uitlopende  planten kunnen wel bevriezen en geef ik je een truukje door...

Vorst gemeld (beneden 3 graden onder nul) en jonge aardappelplantjes boven de grond in je moestuintje? Bedek de plantjes direct met aarde...nee ze gaan niet dood maar lopen weer uit als de vorst voorbij is en heb je een langere wortelstok met nog meer aardappels...Een flanellen laken erover leggen kan ook, met wat stenen vastgelegd. Dat scheelt een paar graden... 
Ook pootaardappels werden meegenomen door de deelnemers voor hun eigen mini aardappelveldje...

Tip 2
Biologische kruidenplanten in pot kosten bij de LIDL van 1,29 tot 1,49 euro. Dat was voor vier planten 5,46 euro. Bij de plantenkraam op de markt kosten ze vier voor 10 euro. Je kan de LIDL planten prima in de volle grond zetten als volgt:

De bieslook werd uit de pot gehaald en de wortelkluit in drie stukken gescheurd. Doe maar voorzichtig dan breken minder wortels. In een pootgat met wat water zetten... zeker 15 cm van elkaar en het pootgat dichten. De aarde rondom goed aandrukken.... Zo kan je om de beurt stengeltjes knippen en hebben ze de ruimte om te groeien. Drie planten voor 1,49.
 
De tijm heb ik middendoor gescheurd en werden twee plantjes. De munt kan je beter in een plastic pot zonder bodem poten. Een diep gat maken en de bodemloze pot ingraven. Wat aarde onderin, water, de plant erop en aanvullen met aarde. 

Pootgat sluiten en aandrukken. Je ziet de pot niet eens meer. Munt wandelt graag door de tuin en dat kan niet door de pot....

De basilicum kreeg een plekje op de vensterbank van de keuken. Die is zeer gevoelig voor kou en mag in mei na de ijsheiligen in de volle grond. 

De groente en kruidenzaden zijn te koop bij de LIDL 19 cent per zakje.... Natuurlijk zit er minder zaad in de zakjes dan bij Aveve of de reguliere zaadhandels. 

Ze kosten 19 cent per zakje en dan neem je toch de dubbele hoeveelheid... Nog vier zakjes zaaibonen gekocht die waren echt duur...49 cent per zakje en al dat zaad 17 zakjes en vier duur bonenzaad plus twee netten poot uien was voor 6,97 euro...
 
Geweeeeeldig hoeveel oogst en plezier je daarvan hebt... De woensdagvriend lachte zich kapot met mijn vroege tuinactie... Hij weet best nog veel van de boerderije van Pa, ook al is hij een andere kant opgegaan. Als ik fijntjes mijn truuks vertel zegt hij alleen nog: “ja ja.” Hij weet hoeveel energie ik put van de kindjes in de aarde en zeker met de mensen die ik enthousiast maak en thuis gaan moestuinieren. Michael vertelde ook een stukje tuin te gaan bewerken en alweer iemand overstag...
 
Tip 3
Thuis gekomen van het land... heb ik nog een bonte bonensoepje gemaakt. Een gefruite ui en wat knoflook...een beker linzen in geel en groen. Anderhalve liter water en een knolselderij, wortel, stengel bleekselderij en wat groen. Drie bouillonblokken en na het garen twee hoopjes bonen uit de vriezer. Wit en rode kidneybonen... Daar had ik gewoon zin in voor vandaag en morgen na mijn werk...
 
Mijn leventje:
Na de winter maak ik elk jaar balans op, wat kan ik nog…en wat is verloren gegaan. 

Daarnaar hoort een mens te leven en deze vrouw zoekt oplossingen en vervanging. Mijn handen hebben veel aan kracht verloren, daartegen bleef de kracht in armen en schouders. Dat betekend nog steeds beter de hof kunnen vegen dan wie ook. 

Klein onkruid tussen de klinkertjes kan ik niet meer pakken en uittrekken ook niet met een krabber op steel. De fijne motoriek ontbreekt… Oplossing: Heel vroeg matig wegenzout strooien (na een fikse veegbeurt).  Vooral op probleem gebieden zoals langs de borders. Natuurlijk strooi ik niet waar geen onkruid groeit. Eigenlijk geldt deze tip voor elke oudere met een stoepje...
Ik kan geen knopen meer dichtmaken en heb daarom bijna geen bloesjes en degene die ik heb trek ik aan met dichte knopen over mijn hoofd. Ritsen inhaken lukt nog net al kost dat veel tijd.

Ik zal klittenband op jassen gaan zetten… Veters strikken lukt alleen met grove platte veters en niets mis mee…
Mijn ogen opmaken vind ik belangrijk en de oogleden lukt nog wel. Het streepje onder mijn oog wordt een dikke zigzag lijn die ik bijwerk met een wattenstokje wat op de een of andere manier maar moeilijk lukt… Olijfgroene dunne streepjes laten tatoeëren oftewel permanente make-up is een optie….
Eten gaat moeilijker en spaghetti breek ik driemaal door voordat de stengels de pan in gaan. Nog later kan ik met de keukenschaar erdoor knippen na het koken. 

Korte bewegingen lukken nog, maar met een hand iets langer dan een tel vasthouden lukt niet en valt het uit mijn handen. Mijn bekers hebben grote oren en sluit ik beide handen om een mok. De letters op het toetsenbord intikken lukt nog steeds in snel staccato (korte bewegingen) en daar ben ik heel blij mee en jullie ook denk ik wel…
Ik swabber weer meer ondanks de orthese en van de week ben ik daardoor weer gevallen. Voor het eerst vanaf vorig jaar september. Manuela mijn hulp moest een lapje huid van mijn vinger knippen dat los hing. Ze doet het toch maar… De stok moet er weer bijkomen voor langere stukken lopen. In de tuin is dat de riek of een steekschop want ik laat me niet indammen en ga zeker niet liggen voor ik val…
Alle potten die voor de winter in de tuin bleven liggen zijn weer lekker schoon. Op borderhoogte kan ik heel goed werken terwijl ik leun tegen het muurtje. Wat een zegening dat ik die borders liet maken…Er is nog heel veel wat kan door truukjes toe te passen....en ik weet zeker dat daar ook tipjes bij zijn voor de mijmering fans...

Annemiek