dinsdag 17 maart 2020

Mijmering 21 Druipers wegwerken, peuters opbinden, hoekjes vuil voor maanden weg en een mand wikkelen....

Beste mensen,
 
Stil maar....wacht maar...
het zal weer goed komen...
omdat we er nooit alleen voor staan....

Annemiek
 
 
Mijmering 21 2020
 
Tip.
Ik heb het nog... Schoonmaak kriebels als de eerste zonnestralen lente gevoelens losmaken. Of misschien heeft mijn zusje het vuurtje aangestoken. Ze wil alles schoon hebben als ze weer met haar mannekes op de fiets kan... Mijn zus, haar echtgenoot en het hondje, die ook mee mag in een mandje voorop. Nee....niet onder de snelbinder...

En natuurlijk naar rustig gebied met meters afstand van de medemens.
 
Terug naar de schoonmaak kriebels....Mijn ijverige hulp die een stukje korter is dan ik deed het stof en stofzuigerwerk en de klus kleer kastdeuren soppen. 

Ik lange lijs... loop zo ondertussen langs de ramen zonder krukje... De regen en de winter deed vieze druipers ontstaan langs de kozijnen. De SUNSODA puur op een spons en soppen. Nee... geen schuursponsje. Daar krijg je krassen van. Afspoelen en met de trekker over de ramen en de kozijnen drogen...
 
Natuurlijk zijn de zwarte druipers er nog... en werden met een nat uitgewrongen doek met auto/was verwijdert. Je hoeft niet eens zo hard te wrijven... Even na blinken en voilà....de hele zomer eenmaal per week de kozijnen (horizontale vlakken) met een goed uitgewrongen doek afnemen en lijkt het of je de ramen hebt gewassen... Je komt er wel een maand of vier mee weg...
 
De oude tandenborstel werd goed ingezet vandaag... In alle hoekjes werd de winter smurrie en tussen de kozijnen los gemaakt en verwijderd.
 
Rondom kranen zeepbakje (douche) en handgrepen werd geschrobd met dezelfde tandenborstel. Regenwater werd gekookt in de melkkoker en op elke afvoer kwam een klont soda waar kokend water overheen ging om de afvoeren vervrij te maken...
 
Vorige week hebben we de matrassen uit het bed gelicht en het matrasdek uitgeklopt, Onder het bed gestofzuigd (mijn
bed is een dichte bak) en alle glas van schilderijtjes is vandaag ook nog gewassen vertelde de hulp... Ze had intussen de trap gestofzuigd en het pleetje gedaan... 

Koffie tijd! Het verliefde stel....de hulp Manuela en Floortje zijn dikke vrienden zoals je ziet.... Dikke mik en fluisterende liefdes woordjes vliegen heen en weer met zalig gespin van Floor... We hebben een open relatie Floor en ikke dus het mag en kan... Ze mag overal zin op doen als ze thuis maar komt eten.... Whiskas is dat tegenwoordig met een vleugje wortel...
 
Tip 2
Ik laat je nog wat foto’s zien van panty reepjes die de erwtjes plantjes ondersteunen tegen het hekwerk. Het zijn net peutertjes die je aan een handje op de beentjes krijgt... Daarna is het zelfdoen! Halverwege de hoogte van het klimrek moet je weer panty reepjes spannen omdat de
planten dan zwaarder worden van bloei en vrucht. 

De aarde van de moestuin Molenberg is zwaar en dicht geslagen door de regen..Met een cultivator werd de aarde open getrokken om lucht erin te laten komen. Song deed het buk werk en legde rijen lang witte en rode uien...
 
De eeuwig moes plantjes heb ik moeizaam in de volle grond gezet en ik was vergeten dat ik die met klutjes samen in closetrolletjes had gezaaid. Nou jaaa doorgeknipte closet rolletjes. Wat handig van mezelf!?!  De klutjes gingen met het closetrolletje de aarde in en heb ik natuurlijk eerst met een bollenpoter een klein gaatje gemaakt.... Morgen maar eens kijken of ons kroost is aangegaan...
 
We hebben overleg gepleegd Song en ikke en de glasplaten gingen van de koude kassen. De sla plantjes aan de frisse lucht en ben ik vergeten gaas erover te spannen. Vannacht dacht ik opeens aan die hordes duiven die in Molenberg in rijen van zes kilometers lang af en aan rukken....Ze pikken in een tel de kas leeg.... “Als je omvalt ben je dood,” zou Song zeggen oftewel leef elke dag alsof het je laatste is....
 
Tip 3
Ik had aan Manuela de hulp beloofd SUNSODA te maken en was even te druk in de tuin. Geen nood... dan sta je een uurtje eerder op. Het recept vind je als je op google sunsoda mijmeringen toetst....

 Door de overvloed regenwater in mijn tonnen maak ik dit wasmiddel annex allesreiniger met regenwater... Vijf liter weer in voorraad....
 
Tip 4 en mijn leventje....
Van het snoeiafval van de wilde wingerd heb ik dit jaar een punt/mand gewikkeld....

 Een beetje scheef en er moeten nog blommen in. bovendien ga ik eerst olie diven in de frietolie container bij de PLUS. 

De mand doordrenkt met ouwe olie blijft jaren goed. De mand begint met een krans waar je een oneven aantal stokken insteekt die als een wigwam bijeen gebonden worden....
 
De takken van de wingerd heb ik zoveel mogelijk op lengte gelaten en worden in bosjes met wikkeldraad omwonden.
De slierten gevlochten tussen de stokken door en werk je langzaam naar de top... Let wel... ik zeg niet dat het gemakkelijk is en de natuur maakt uit hoe je mand worden zal.... In de onderpunt zit ergens een opening en dat is KUNST moet je maar denken...
 
Ik heb nog even gedacht het gat op te vullen maar na een pauze heb ik het maar zo gelaten... Wat zwarte plastic bloempotjes als vulling onderin de mand op de kop en dwars tot over de helft van de mand...  

Daarop een vuilniszak met potgrond gevuld die over de rand van de mand grof werd afgeknipt....

 
Natuurlijk hang je zo’n mand niet aan de bovenrand op... dan trek je hem zo van de stokken... aan de achterkant (wat is achter) werd een touw van onder naar boven aan de stokken kruislings omhoog gewerkt... 

De mand is zo scheef dat hij alleen opzij kan hangen en heb ik besloten dat dit net zo mooi aan de eigenwijze mand is...

een voorjaarssoepje smaakt heerlijk op zonnige dagen en daar horen geen linzen of bruine bonen in. Hoe moet dat dan met die bonen/vleesvervangers zal je denken... diepvrieserwtjes tuinboontjes (had ik nog in de vriezer) en zal ik een lijstje maken wat er allemaal inging en kan....

Gesnipperde ui fruiten
3 bouillonblokken
anderhalve liter water
2 klein gesneden wortels
kleine knolselderij (uit de tuin)
1 rode paprika
1 aardappel in blokjes
selderij groen van de knol
2 stengels bleekselderij
1 tomaat zonder vel in stukken
zakje bloemkoolstronk blokjes (uit de vriezer) 
handvol diepvries erwtjes
handvol diepvries tuinbonen (eigen tuin)
peper/zout knoflookstengels

Werkwijze:
In volgorde snijden van harde groente naar zacht en natuurlijk starten met de body oftewel de smaakmaker de ui.

 Er kan natuurlijk ook nog prei bij of lente ui die twee minuut mag meekoken op het laatst....Je ziet in bovenstaand receptje dat heel veel groentesoorten in  soep kan....
 
Corona hoor je al de hele dag en heb ik besloten in de mijmeringen nauwelijks aandacht eraan te besteden... Ik raad mensen in crisis altijd aan met een select aantal vrienden hierover te praten en zeker niet met velen te delen... Je zakt elke keer weer in de stress die je steeds weer naar beneden trekt... In herhalingen vervallen werkt ook niet.... Ik wens al het goede aan ieder met oog voor de medemens...
 
Hartegroet


Annemiek