woensdag 29 november 2017

Mijmering 120 Tipjes encyclopedie en zuurkool met witte bonen.....

Beste mensen,

Bomen en tuinen akkers en sloten,
alles wit, behalve ik....

Annemiek.
 
120 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Vorst in Limland en nu echt hoognodig de laatste geraniums die je wilt redden naar binnen halen. Ik had nog drie stuks in een wasketel die werden uitgegraven en in een pot overgezet. Twee derde snoeien van de plant en de pot in een onderbakje op de vensterbank van een koele kamer vorstvrij laten overwinteren. Eenmaal per week een beetje water geven en de bloemknoppen die opkomen steeds verwijderen. In april mogen ze weer buiten voor een tweede jaar........
 
Tip 2
De bladeren bijeen vegen en in de border moestuin of blommentuin maar niet op gazon kieperen. Heerlijke bodemverbeteraar die de aarde rul maakt vooral de zware Limburgse klei.
 
Tip Zuurkool met witte bonen op het menu.
De vorst is over de aardpeer oftewel topinamboer heen en ze zijn nu op z’n lekkerst. In mijn voortuin heb ik een stel uitgedaan en een op een gemengd met aardappel samen in een pannetje met weinig water en iets zout opgezet voor een pureetje. De biologische zuurkool met vier eetlepels water en een eetlepel witte port ( of witte wijn) als je die hebt, opzetten in een apart pannetje en vanaf kookpunt 30 minuut garen. Een zakje ingevroren gare witte diepvries bonen halverwege de kooktijd toevoegen. * Hoeft niet maar voorziet wel van de nodige eiwit en smaakverbeteraar. Witte bonen uit een potje is niets die vermorzelen maar, dus zou ik niet doen, al zit het er wel in alhoewel onzichtbaar. De aardappel/aardperen afgieten en met de mixer puree van mixen met nootmuskaat, klontje boter en iets melk. De zuurkool/witte bonen afgieten en door de puree scheppen. Een bio appeltje in partjes gesneden in iets olie gebakken smaakt zo heel erg lekker daarbij.....Alleen met aardappel kan natuurlijk ook. Je stofwisseling gaat sneller van die aardpeer en ze zijn geweldig gezond.
 
Ik maakte de zuurkool voor twee dagen en morgen opgewarmd kan er altijd nog een vegaburger bij of weer een appeltje. 
Witte bonen aanleggen in zakjes in de vriezer? Koop bij de Turk witte bonen en zet die per kilo of meer 24 uur in de week in ruim water. Tweemaal zoveel water dan bonen. Kook de bonen beetgaar giet ze af en laat ze afkoelen. In zakjes in de vriezer of.......in kleine lege boterkuipjes van 225 gram.....
 
Tip 4
Martine Bakx schreef de tipjes encyclopedie zie link http://www.nageluk.nl/ een geweldig cadeautje voor kerst voor jezelf of elke man/vrouw die je het beste gunt en niet weet wat voor hem/haar te kopen. Het is een pracht boek om steeds bij de hand te hebben en nooit uit want het is een naslagwerk. Ik zal wat foto’s van inhoud bijsturen en hoop ik dat Martine me vergeeft. De tekeningen zijn grappig en de tekst leest gemakkelijk. Het is een gezellig boek waar je heel veel tipjes en wetenswaardigheden in vinden kan. Van harte aanbevolen......
 
Mijn leventje....
De vorst raakte amper het hofje dat beschut ligt tussen muur en wilgenschermen dieper uitgegraven. De zaadcourget moest wel direct naar binnen en de kalebas en bolcourgettes die nog op de kappelkesbank lagen. De worteldoek in de woonkamer ligt er vol mee waar ze drogen en later verwerkt worden tot o.a. voerbakjes voor de vogels. Het grootste deel gevallen blad kreeg een plekje op de border en er bleef vooral wat blad liggen. Misschien spit ik de voortuin nog om in december op een droge dag. Dat kan met klei die in grove kluiten mag blijven liggen omdat de vorst die kluiten mores leert. Dat wroeten in aarde maakt me blij en een van de mooiste oogsten is wel de eerste topinamboer uitgraven. Een stengel is al snel teveel oogst zoals je ziet en neem ik wat over is mee naar het consu huis waar iemand wel blij ermee is. Het is om 16.15 al schemerig en nog even dan is de kortste dag voorbij. Tegen die tijd ben ik weer aan het zaaien voor het nieuwe jaar op de vensterbanken. Dat jong grut helpt me de winter door.....In elke winter ligt een lente verscholen.......
 
Annemiek