zaterdag 18 november 2017

Mijmering 116 Advent en Kerststuk voorbeelden en zelfreinigend keukenblok...

Beste mensen,

Belangrijke gebeurtenissen in je leven willen in je binnenste gekoesterd worden.
Zwijgen betekend niet in discussies verwikkelt raken waar je geen zin in hebt...
Zwijgen is een kunst die je sterk maakt.....
Alleen met enkele dierbaren delen is goed...

Annemiek.
 
116 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Een advent stuk hoeft niet perse met vier lichtjes als er maar een lichtje inzit is het al wat.....Als je slim bent bewaar je elk jaar vier stekers die een leven lang meegaan. De stukken maak je zelf en vragen staat vrij aan de vriendin met hulst en de buurman die de conifeer snoeit. De pracht ceder van Sandra die we mochten toppen en ik zo blij van werd....... Moet je weer even erin komen? Wij ook en zie voorbeelden....maar eerst nog de herfst framboosjes plukken in de tuin en delen....
 
1. Zet oaseblokken een of twee dagen van te voren in een bak of teil water.
2. Zoek een schaal met een randje zodat de oase blok in ruim water kan liggen. Soms moet er een schijfje oase blok af gesneden en bij een bolle schaal een steuntje onder de oase blok. Water eenmaal per week bijvullen en je stuk gaat tot Driekoningen mee.
3. Rondom conifeertakjes insteken en de basis bepaald de vorm en grootte van je stuk. Ovaal of vierkant.... Begin onderin de oase blok kop kanten midden aan weerskanten met ongeveer dezelfde afmeting takjes. De zijkanten middenin iets kleinere takjes. Als je een lijn zou trekken van top tak tot tak heb je een ovale ring. Die ring in gedachten houden en tussen de takjes opvullen met dezelfde conifeer. Waarom conifeer? Daar is gemakkelijk aan te komen en kost dus niets. Bij opbouw stuk zie je ze amper nog maar ze bepalen wel de vorm.
 
4. Zoals je ziet zette ik rondom iets hoger in de oaseblok mooie cedertakjes (of groenspar.) Deze takjes steken schuin omhoog. Daartussen zijn nog steeds openingen maar kijken we even niet naar.
5. De oase blok bovenop  met losse groensnippers bestrooien en de stekers plaatsen.. Kijk eerst goed waar je ze wilt zetten want insteken en weer eruit maakt gaten waar je last van krijgt. Borrelglaasjes erop kan ook of een of twee mooie theelichtjeshouders.
6. de stekers of glaasjes vullen met schelpenzand ( bij van Craenenbroek of tuincentra bij de kanarie afdeling) of duinzand als je bij de zee woont of rivierzand. eventueel zeven en klaar...
7. De theelichtjes in stekers of glaasjes en heeft je stuk al een gezicht.
8. Zoek nu eerst spulletjes en je kleur. Zilver goud rood of weetikveel bonte kermis........
9. rond deze tijd is het tijd voor koffie/thee/chocomel met speculaas of zo...Even afstand nemen anders zie je door de bomen het bos niet meer.
10 Wil je dennenappels stukjes hout of lotusbodems dan is het nu tijd om die te plaatsen. Op de foto’s zie je hoe ijzerdraad vast te zetten aan het spul zodat een steker ontstaat. Probeer dennenappels in groepjes van drie stuks want hier en daar een dennenappel maakt rommelig.
11.Als ik workshops geef in advent stuk maken laat ik de deelnemers rond deze tijd hun gang gaan.....
12. Ik kijk toe en zie de mensen stil worden....haast in trance leggen ze hart en ziel in de stukken en kan ik hun karaktereigenschappen in de resultaten  “lezen.”
Als er hulp nodig blijkt te zijn vraag ik eerst of we mogen helpen. We geven tips en halen zo nodig even iemand van zijn/haar stuk af om te kijken naar de anderen.
13. Terug naar mijn eigen stuk kwamen daar dennenappels in en een strik van Engels rood plus besjes in dezelfde kleur en een aanverwante kleur kerstballetje wat wel kon. Nog een takje hulst.... Van donkerrode kitsch kunststof troepjes knipte ik heel fijne snippers die heel fijn over het stuk werd verstrooit en opblinkt als de kaarsjes branden weet ik....
14 Tot slot goed naar je stuk kijken van alle kanten de open plekjes met kleine takjes opvullen.
 
Tip 2
Tussendoor gaat het leven verder en ik werk rondom de dagelijkse afwas aan het keukenblok reinigen. De besteklade uitsoppen en de rommellade inkijken en verdween weer wat overbodig spul in de tas voor het consuminderhuis. Elke dag een kastje schoonmaken na de afwas en na een week lijkt het of je keukenblok zelfreinigend is. Morgen maar de oven van binnen.... Op deze manier werken hoeft de vreselijke grote keuken beurt nooit meer....
 
Tip 3
Het wordt al kouder en misschien heb je een voordeur zonder ruitjes? Laat dan de gordijnen daarvoor altijd dicht. Een deur met ruitjes waar je licht van moet krijgen zal een half dichtgetrokken gordijn minder kou doorlaten maar wel nog licht . Zorg dat de gordijnen op de vloer staan en werk eventueel met een tochthond onderaan de deur.......
 
Mijn leventje...
Vrienden kwamen op bezoek op de zaterdagmiddag en het eerste kaarsje ging aan in mijn advent stuk. Morgen start mijn Kerstactie met het eerste verhaal over een van onze sterretjes van het Consuminderhuis.... Voor mijn gevoel start daarom morgen de advent. In werkelijkheid is 3 december eerste advent zondag en steeds een week later op zondagen de tweede, derde en vierde advent op 24 december. Advent is afgeleid van het woord adventus “komt” oftewel “naartoe komen.” We zijn rijkelijk vroeg met advent stuk voorbeelden en stukken maken. De  oase steeds nathouden en groen gebruiken dat niet uitvalt brengt weken langer plezier dus kan het best....
 
Ik doe niet aan Kerst en feestdagen en 25 december rust ik uit met een boek en een glaasje port. Ik maak een soepje of een stamppotje en is het goed. Kerst valt voor mij dit jaar op 17 december als we starten met goede gaven uitdelen aan de mensen die het moeilijk hebben.... Eerst maar eens vanaf afgelopen woensdag drie dagen per week Kerststukken maken van hergebruik spul en fris gesnoeid groen. Elk stuk kost maar 50 cent of zo aan oase... Meer doen met minder en blij worden van wat je zelf maken kan..... Doe je mee?
 
Annemiek.