maandag 7 november 2016

Mijmering 131 Pompoenpastasaus en nog enkele tipjes schoonmaak.

Beste mensen,

Karakter is wat je bent in het donker
als niemand kijkt....

Annemiek.
 
131 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Eenmaal per jaar stofzuig ik de   sierpleister muren. Stof en spinrag blijft immers in de kleine ribbeltjes zitten. Elke tweede dag als ik toch de vloeren stofzuig weer een stukje muur verder. Stofzuigen met het mondstuk met borsteltje op de stofzuigerstang is beter dan met de plumeau of de ragebol stof en spinrag verwijderen.. Het plafon ook maar meenemen en de gordijnkappen. Met het borsteltje haal je spinrag weg tussen radiator en vensterbank en in richels en randen boven reikhoogte. Je hoeft niet eens op de trap... Het borsteltje wordt van tijd tot tijd en zeker na de winterbeurt  afgesopt en weer gedroogd op een handdoekje op de radiator....
 
Tip 2
De vloer in de achterkamer werd in de week gezet en in hoeken en langs plinten was zichtbaar vuil te zien toen de eethoek aan de kant was. De SUNSODA hoge concentratie zie mijmering van gisteren ( 130) deed samen met de tijd haar werk. 30 minuut inweektijd is voldoende en je ziet aan de vuilgraad afgetrokken sop hoe vuil een gestofzuigde “schone” vloer kan zijn. Door het inweken hoefde alleen in hoeken en langs plinten een beetje geschrobd te worden. Het vuile water werd op gesopt en in de put gesmeten. De dweil met schoon regenwater schoon gespoeld anders zou ik geen consuminder mens zijn. Met schoon warm water de vloer geneutraliseerd ( je zou ook regenwater warm kunnen maken) en werd goed langs randen en in hoekjes gedroogd en het laatste vuil verwijderd....De verwarming een paar uurtjes op 18 graden om de houten plinten en de kastpoten goed te drogen is geen overbodige luxe...
 
De voorkamer wordt even niet geschrobd want daar ligt een zwaar wollen kleed en dat gaat er in het voorjaar wel uit. Dat kan ik niet alleen en eronder zal niet veel vuil zijn nietwaar. Het laatste super SUNSODA mengsel werd met warm water over de keukenloper gesmeten buiten op het hofje en mocht de tijd mijn werk doen en had ik wederom pauze... Later op de dag werd de loper even een beetje opgeschrobd en over een tuinstoel met een gieter met slooooten gratis regenwater schoon gespoeld. Toen het meeste druipwater eruit was kreeg de loper een plekje onder het afdak om verder na te drogen en dat gaat ondanks kou en vochtig weer in een dag omdat de loper synthetisch is...
 
Tip 3
De laatste pepertjes van de peperplanten werden aangeregen en opgehangen aan het keukenrek. De eerste versie is al rood gekleurd en half droog. Met twee peperplanten in pot kom ik wel een jaar uit en misschien een tip? De zaadjes kunnen weer gezaaid in december samen met de paprikazaadjes binnenshuis in closetrolletjes ergens in een bakje op de vensterbank uit het zicht in een hoekje...
 
Tip 4
Van flespompoen kan je goed hartige gerechtjes maken zoals een pastasaus. Flespompoen is niet zoet. Recept als volgt:
 
Ingrediënten:
De laatste paprikaatjes van de potplanten net voor de vorst geplukt.
1 dikke ui
1 pepertje
2 tenen knoflook
1 kleine of halve grote flespompoen
half pakje tomaten frito of andere tomaten prut.
bekertje pasta.
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten en even later de geschipperde knoflook mee fruiten. De paprika en het pepertje ( zonder zaadjes) in stukken mee roerbakken. Afblussen met iets water en de tomaten frito toevoegen en alles weer op kookpunt brengen. De pompoen in schijven snijden en de schijven geschild in blokjes
snijden. De pompoen in de wok en op hoog gas mee roerbakken met de rest. De saus verder acht minuut op een laag pitje garen met de deksel op de wok. Af en toe omroeren en eventueel wat water toevoegen. Na acht minuut is de pompoen net nog in blokjesvorm en de paprika beetgaar. Heeeeeeeeeeeeerlijk! Ondertussen heb je natuurlijk het bekertje pasta gekookt. Een bekertje per persoon want meten is weten. De saus is voor 2 personen en omdat ik morgen wil weten hoe de saus koud smaakt heb ik de helft van de pastasaus bewaard......
 
Mijn leventje...
Omdat ik voor mezelf blokken werk plan via tijdmanagement hoeft niet de hele klus af te zijn en bespaar ik mezelf een wanhoops gevoel en/of uitputting. Het stuk dat op de planning stond is af en ben ik trots het toch maar gedaan te hebben. Niets ellendiger dan achterstand waar je maar moeizaam doorheen geworsteld komt al is het in hapklare brokken goed te doen...... De achterstand is weg...
 
Komende twee weken zal ik elke ochtend twee uurtjes klussen in mijn huis wat betreft de schoonmaak en wel op de maandag dinsdag en woensdag. Dat moet voldoende zijn om het bij te houden. Ik mag van mezelf een dag wisselen met een dag in het weekend als ik op de drie kop/dagen van de week iets anders wil doen. Je huis op schoon niveau houden betekend het minste werk met schoonmaken. De achterstand wegwerken heeft veel tijd en energie gekost. Dat mag niet meer gebeuren. Op de donderdagen en vrijdagen werk ik in het consuminderhuis. Op de woensdagavond ook en soms op de dinsdagavond. Komende tijd zullen er workshops advent en Kerst worden gegeven enkele maandag en dinsdagavonden en schrijf ik natuurlijk ook de mijmeringen. Komende zondag verzorg ik een korte presentatie in de kerk in Heerlen op het tempsplein. Intussen ben ik al weer aan een verhaal begonnen van een sterretje die door hard werken in ons consuminderhuis weer grip op haar leven kreeg....... Vanaf de 20e november start ik elke zondag met een verhaal..... Laat je verrassen en geniet mee van zelf doen maar niet alleen.........
 
Annemiek