zondag 31 januari 2016

Mijmering 14 Vruchtjes rijstebrij hete bliksem en geranium i.d. overwintering...


Beste mensen,

De uitvindingen van de laatste eeuw zijn vooral
uitvindingen van snelheid
en niet zo zeer van wijsheid...

Annemiek
14 Consumindermijmering 2016.
 
Tip
Na een dagje uit is thuisblijven heerlijk en struin ik rond in schuur inkuil en voorraadkast om een menu bijeen te sprokkelen zonder naar de super te hoeven. Ha.... gedroogde vruchtjes met rozijntjes in de rijstebrij. Een ouderwets nagerecht voor vele dagen.

Ingrediënten:
Liter melk
ongeveer 75 gram suiker
100 gram gebroken rijst
handvol gedroogde vruchten oftewel
tutti frutti en wat rozijntjes.
 
Werkwijze:
De melk aan de kook brengen en de tutti frutti in stukjes knippen met de huishoudschaar. Met de rozijntjes in een kommetje en met een klein deel van de kokende melk overgieten. Laat maar weken met een bordje op de vruchtjes. De rijst/suiker bij de resterende kokende melk in de pan, goed doorkoken en op zeer laag gas laten sudderen met een houten lepel tussen deksel en pan. Af en toe roeren zodat de rijst niet aanbrand. Als de rijst dikker wordt na ongeveer 30 minuten de vruchtjes en
melk toevoegen en op hoog gas weer aan de kook brengen. Op laag gas verder garen maar vaak roeren en kijken of de rijst al dik genoeg is. De rijst dikt ook nog als het gas uit is......Rijst te dik? Voeg maar een beetje koude melk toe en roeren. Bij kleine beetjes.....
De vruchtjes rijstebrij in kommetjes met een bordje erop bewaren in de koeling.
 
Hete bliksem:
Ingrediënten:
Evenveel aardappels als appels
1 ui
klontje boter
nootmuskaat
zout
 
Werkwijze:
Af en toe in hoeken en gaten zoeken wat er nog is noopt je tot ook de kleinste aardappeltjes gebruiken. Als je maar rent en koopt dan blijven die kleintjes liggen en verdwijnen op de grote afvalhoop, maar bij mij niet. De bewaar appeltjes zijn nu gerimpeld maar oh zo heerlijk en mogen ook op voordat ze gaan rotten. De winter was te warm dus ook de schuur.......
Klein grut schillen is heerlijk voor op vrije dagen als er geen druk op je staat. Al die huislijkheid van schillen en snijden en Floor de poes die toekijkt.
De appel/aardappels werden met ietsje water opgezet met weinig zout en de ui in ringen gesneden. De uienringen bakken in de wok in iets olie. Als de aardappels gaar zijn is het water verdampt als het goed is en kan de stamper erdoor. Ik heb een zelfgemaakte vegaburger in drie
kleine balletjes verdeeld en nog even door de paneermeel gerold en gebakken bij de uienringen. Is het niet net een menu uit 1920 of zo? Het kostte wat rijst en melk en vruchtjes want de appeltjes zijn gekregen en de aardappeltjes zelf geteeld. Tussendoor werden havermout koekjes gebakken maar die komen morgen en zou teveel zijn voor de zondag/mijmering........
 
Op zondag loop ik altijd mijn rondje langs de plantenkinderen en geef karig water. Door de warme winter zijn de geraniums gegroeid als kool en enkelen waren te lang geworden gezien ze nog twee maanden binnen moeten blijven. Ik heb bij de grote joekels een flinke top afgeknipt en van de stengel de onderste bladeren afgeknipt. De stengel diep in de aarde van dezelfde pot steken en die pot iets meer water geven dan de anderen. Dat is tweemaal per week een heel klein kopje. De anderen eenmaal per week. De stek krijgt vanzelf wortels. Waar de top zat aan de “moederplant” komen zijscheuten dus de plant wordt breder en voller. Bij geraniumstekken en geraniums die overwinteren altijd de bloemknoppen afknijpen en zeer weinig water geven.....
 
Er is voldoende regenwater in de regenton en de pannen worden voor geweekt op het hofje met regenwater. Scheelt alweer gezuiverd drinkwater nietwaar....
 
Mijn leventje....
Jacqueline en ik zijn naar een komedie geweest van een plaatselijk toneelgezelschap en vooral de speler van de jongste zoon in het gezin was geweldig. Van een bibberend zenuwachtige puber veranderde meneer in een zelfbewuste schuinsmarcheerder die alcoholverslaafd was binnen een uur. De oudste zoon veranderde van een schuinsmarcheerder via een depressie in een volwassen meneer die verantwoording kon dragen. Er waren nog wat dellen hier en daar in panterprintlegging en push up bh, die niet schroomden hun bollen in de aanbieding te gooien. Ik hoop dat de dellen in het dagelijkse leven de eerbare eega's zijn van de meneren anders zwaait er nog wat. De erotiek droop eraf...
De temperatuur in de zaal liep op naar ongekende hoogte en ik had geen rode maar inmiddels paarse wangen ondanks mijn dunne bloesje en de nauwelijks dekkende deo was het ver boven verdraagzaam. Volgens mij was het 25 graden terwijl ik thuis 17 graden al als warm ervaar. Gelukkig waren we zo buiten en godzijdank vroor het zodat de afkoeling eerste hulp direct ter plaatse was. Thuis gekomen heb ik zitten afkoelen in mijn woonkamer waar het weldadig 15 graden was want ik had de verwarming al op nachtstand vanaf de vroege morgen of zo.... Ik hoefde niet eens mijn woonmantel aan te trekken.... In het toneelstuk is het trouwens allemaal goed gekomen omdat een van de dellen nog net omgeturnd kon worden tot degelijke mevrouw, de ouders van het gezin de midlife overwonnen en de jongste zoon met een del verdween..... Het was net het gewone leven...
 
Annemiek