zondag 17 januari 2016

Mijmering 8 vegetarische erwtensoep en witlof/fruitsalade...

Beste mensen,

Het geluk vermenigvuldigt zich slechts
als je het met iemand deelt...die hetzelfde geluk ervaart

Annemiek
 
8 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Winterweer en tijd voor erwtensoep. De vegetarische versie dus zonder varkenspoot hieltje mergpijp ribjes of rookworst. Op mijn manier gemaakt heeft de soep “bite” en heel veel smaak.
 
Ingrediënten:
2 grote bekers spliterwten
een dikke ui
een knolselderij of een deel ervan
selderijgroen
enkele wortels
enkele aardappels
een prei
eetlepel vegetarische bouillonpoeder
of groentebouillonblokken
 
Werkwijze:
De spliterwten wassen en 3 a 4 uur in twee liter water in een pan in de week zetten. Na twee a drie uur de ui snipperen en fruiten in een wok of koekenpan en de erwten met weekwater aan de kook brengen op hoog gas.
Wortels eventueel schrappen, wassen en klein snijden. De aardappels schillen wassen en in blokjes snijden. Ik had nog twee kleine knolselderij in de moestuin met veel groen. De knollen werden schoon gemaakt geschild en klein gesneden. De helft van het groen gewassen en met de keukenschaar klein geknipt. De andere helft van het selderijgroen gewassen en grof geknipt in de soepemmer in de vriezer. Al die tijd sudderen de erwten in de soeppan...
 
De groenten bij de erwten met een eetlepel bouillonpoeder en de soep weer aan de kook brengen. Daarna op laag gas 30 minuut sudderen en ondertussen de prei schoonmaken. Het vaste deel van de prei in z’n geheel wassen want daar kan geen aarde tussen komen. Heel fijn snijden. De losse delen wel in gesneden vorm wassen want daar kan aarde tussen komen en misschien beestjes. Teveel wassen ontneemt vitamientjes aan de groente. Elk blaadje prei kan gebruikt worden ook de groene delen. Na de 30 minuut suddertijd van de soep kan de prei erbij en de soep weer op kookpunt brengen. Na 2 minuut het gas uit. De groenten zijn nu beetgaar en garen nog verder in de hete soep. De soep eventueel op smaak brengen met nog iets peper/zout. De dag erna is de soep nog lekkerder. Deze erwtensoep niet vergelijken met de doorgekookte erwtensoep met kluif.... dat zou een belediging zijn en jij mag invullen aan welke soep...
 
Witlofsalade met fruit.
Ingrediënten:
Voor de dressing:
flinke eetlepel yoghurt
peper/zout
olie
kruidenazijn of azijn
heel klein tipje mosterd
wat honig of suiker
 
Een dikke stronk witlof
wat rucola of andere sla
handvol blanke rozijnen
1 mandarijntje
enkele partjes ananas als je die hebt
klein blikje is ook goed
1 appel
citroensap ( uit een flesje is ook goed)
 
Werkwijze.
Eerst de dressing maken, daarna de witlofstronk van mindere blaadjes ontdoen middendoor snijden in de lengte en fijn snijden. De bittere stronk aan het einde niet gebruiken.
De witlof direct mengen met de dressing om verkleuren tegen te gaan. Enkele druppels citroen toevoegen voordat de sla met de dressing wordt omgeschept. Wat rucolablad toevoegen.
Het mandarijntje schillen van witte vliesjes ontdoen en elk partje in drie snijden. De appel van klokhuis ontdoen en als het een biologische appel is met schil in kleine blokjes snijden.
De ananas en de rozijntjes samen met de appel en mandarijn mengen met de witlof.
 
Mijn leventje....
Een deel van de soep kwam in de vriezer voor een kant-en-klaar maaltje tijdens een drukke dag. De soep heb ik twee dagen gegeten en verveelde beslist niet. De eerste dag een kleiner soepkopje met de witlofsalade tijdens de lunch en het avondeten idem en was de salade op. De dag erna een flinke soepkom vol soep met een boerenboterham met kaas en hoefde ik tijdens een drukke dag administratie niet te koken. In de soep zit alles wat een mens gezond houdt tijdens de winter.
 
De eerste sneeuw in Landgraaf met een stralende zon. Ik ben zeer dankbaar voor die vorst die bij Nederlandse winters hoort. In de nacht lichte vorst die naar matige vorst zal zakken. De groenten in mijn inkuil kregen een strodekje om vorstvrij te blijven. De aarde is op slot en de aardperen kunnen even niet geoogst worden. De boerenkool wel en die is nu pas echt lekker evenals de spruitjes. Ik geniet van mijn erwtensoepje zonder diertjes en soms gaan mijn gedachten naar de erwtensoep die mijn moeder maakte. Daar dreef een doorgehakte poot of hiel van een varken in. De huid er nog om en soms stonden daar de haren nog op waar slecht geschoren was. Al die vette glibbers van de huid en wat er direct onder zat waren vreselijk op je bord. Bij ribjes was het al minder zichtbaar een diertje en dat ging nog wel. Van rookworst die zelden in de soep kwam hield ik wel maar de spaarzame spekreepjes die bij de stamppot hoorden herinnerde mij door het zwoerd dat ook spek een varkentje was geweest en liepen de rillingen over mijn rug. De zwoerd/de huid daar zaten vaak ook nog haren op. De drillerige kippennekken waar soep van werd gekookt was nog een slag erger... daar dreef een dikke oogjes/laag vet op. Dat was gezond volgens moeder. De werveltjes in die nekken daar zat een spiertje vlees tussen. De nekvellen mocht je laten liggen al waren er ook zussen die dat vel opaten. Het was een tijdsbeeld en bij grote gezinnen zoals het onze was dat normaal. Varkensreuzel op je brood gesmeerd en appelmoes. Soms bananen als moeder naar de markt was geweest naar de bananenboxer. Aardbeien als de boer veel B kwaliteit had tijdens aardbeientijd. Soms als vader op zaterdag thuis was ging hij mee naar de markt en kocht platvis. Schol of bot waar oranje stippen opstonden. Vader maakte die vissen schoon op het plaatsje of in de kelder en bakte voor alle kinderen een maaltje. Dat was feest al moest je goed oppassen voor de graadjes. Moeder kreeg gerookte paling waar ze gek op was en bijna nooit deelde. Na al die blijheid en genieten wist ik wel dat de echtelijke plichten vervuld moesten worden. Als kind had ik dat heel goed in de gaten en sprak daar niet over met mijn zussen. Misschien was vader ook zo iemand van voor wat hoort wat. Fijn vis bakken voor het kroost en moeder koffie drinken. Omdat moeder nooit zin in echtelijke plichten had begon ze op de blije zaterdagen al grimmig te doen en moet ze bij het eten van die paling aan de verwachte rekening hebben gedacht en was ze opeens ziek meestal hoofdpijn. Gezien de grote kinderenschaar heeft vader toch regelmatig de strijd gewonnen neem ik aan.....Moeder heeft ons ook in die trant voorgelicht "Vrouwen vinder er niets aan." Als je af en toe hem zijn gang laat gaan kan je daar je voordeel mee doen," waren haar woorden. Wat een arme vrouw die tegen haar zin huwelijksplichten moest verdragen en tegen haar zin acht kinderen moest baren. Uiteindelijk had ik met haar te doen toen ik me in haar kon verplaatsen. En ja.... ik was beslist niet normaal want ik vond er wel iets aan.......
 
Annemiek