woensdag 20 januari 2016

Mijmering 10 Met groente belegde boterham, groente ovenschotel en een beetje lente....

Beste mensen,

Wees als een licht dat wandelt door de nacht
en op zijn weg
de gedoofde sterren weer aansteekt.

Annemiek
10 Consumindermijmering 2016
 
Tip.
Doen met wat er is brengt pracht menu tips. Er was een klein bakje champignons en een kropje witlof. Wat een heerlijkheid op een geroosterde boterham. Dat roosteren van die bam doe je gewoon in de wok als de groente opzij geschoven is. Receptje?
De champignons in iets olie roerbakken met kerrie en iets zout. Als de champignons bruin zijn en bijna beetgaar de grofgesneden witlof toevoegen zonder het laatste bittere stukje. Op hoog gas nog een minuutje roerbakken en de groente aan de kant schuiven. Sneetje brood in de wok en  licht roosteren...keren en even erna op een bord en de groenten erop. Zo heerlijk en heb je weer gekookt in tien minuut.........
 
Tip 2
Tijd om wat fleurigheid in huis te halen en dan koop ik geen snijbloemen uit de kas. Er is veel energie voor gebruikt en ben ik niet zo weg van. Bovendien staan ze te kort.... Drie primulaatjes staan veel langer als je ze maar een kopje water per drie per week geeft. Bovendien gaan ze na de bloei in de volle grond waar ze na een jaar twee hartjes hebben en je ze weer kan scheiden en eentje twee worden. Soms kan je zo’n hergebruikt primulaatje gewoon uitscheppen even binnenshuis zetten en daarna weer buiten. Dat is niet aan de orde met die vorst dus heb ik er enkele gekocht. Rond de 2,50 euro alles bij elkaar. Als je bedenkt dat ze jaren meegaan in de tuin is het een goede investering....
 
De potjes heb ik ook hergebruikt want de kom was te diep en ik ga niet meer potgrond gebruiken dan nodig is. De afgeknipte potjes werden als vulling in de kom gezet, stukje plastic erop, de plantjes er bovenop en daartussen potgrond. In het paadje achter mijn huis groeit mos op stenen en beton. Die steek ik af en werd tussen de plantjes gelegd. Betaalbare fleurigheid op de salontafel..........Daar wordt je blij van.
 
Tip 3
Wat hebben we nog in huis om als middagmaal te gebruiken? Klein pompoentje aardappels, ui en enkele bietjes ( chioggia) uit de inkuil en wat tomaatjes. Scheutje olie in een vuurvaste schaal aardappels en bietjes schillen, wassen en halveren, uien in schijfjes en de pompoen in stukken.  Als laatste de gehalveerde tomaatjes. Alles met olie besprenkelen. Een uur in de oven met aluminiumfolie bedekt op 225 graden. Voorverwarmen hoeft niet. Daarna een kwartiertje zonder folie. Op je bord met zeezout bestrooien. Kan warm lauw of koud gegeten worden. Een derde van de pompoen was voldoende en de rest neem ik mee naar de vrouwen van consuminderkring 32 (die ik vanavond geef). Ze zullen er blij mee zijn en morgen soepjes kunnen maken of reifkoek of misschien ook wel pompoen in de oven.........
Mijn leventje....
Ik heb de recepten doorgegeven met de pompoen en zo delen we wat teveel is. Morgen gaan we een mega pompoen stukkeren en uitdelen aan de vrijwilligers wie maar wil. De pompoenen moeten op en de zaden gedroogd en verzorgt om weer te kunnen zaaien in april. Iets heel anders.... Ik leer de consuminderkringleden eerst zichzelf uitbetalen en dat betekend elke maand een bedrag voor jezelf opzij te zetten. Nog voor je rekeningen gaat betalen. Sparen kan zelfs als je een minimaal leefgeld hebt, elke euro is er een. Sparen voor onvoorziene uitgaves bijvoorbeeld wasmachine of stofzuiger. je echtgenoot overlijd en je bent na 1951 geboren. Dan ben je niet alleen je man verloren maar ook zijn inkomsten en zal je aan het werk moeten. Als dat niet direct lukt zou je bijstand kunnen aanvragen maar dat duurt zeker twee maanden als het niet
langer is. Als je een eigen huis hebt is die bijstand krijgen heel gecompliceerd. Een spaarpot heb je al heel snel nodig bijvoorbeeld als je contract op je werk niet verlengt wordt. Je auto of fiets stuk gaat. De hond of kat naar de dierenarts moet.
 
Van de week hoorde ik van mijn zus wel een heel bijzondere reden om een spaarpot te hebben. Gemeente Sittard heeft een heel flatgebouw voorzien van andere huisnummers. De wijzigingen werden doorgegeven aan de belastingdienst afdeling toeslagen die automatisch ervan uitgingen dat men verhuisd was. Een heel flatgebouw kreeg geen huurtoeslag meer en dat loopt al drie maanden lang. Mensen die geen spaarpot hebben kunnen geen boodschappen meer doen. Mijn zus heeft gelukkig een goed gevulde spaarpot dus niets aan de hand maar menigeen in de flat staat te huilen en moet lenen bij kinderen of vrienden. Ze krijgen het allemaal weer met terugwerkende kracht maar dat zal in februari pas worden......Vanaf oktober is dat voor velen een vreselijke toestand. Ze zijn de feestdagen ingegaan zonder huurtoeslag dus grote tekorten. Misschien zet e.e.a. je aan het denken en start je ook met jezelf eerst betalen .....dus....SPAREN.
 
Annemiek