maandag 11 januari 2016

Mijmering 6 Eenvoudig geluk van bessenkransje voor nop en vlees voor de vegetarier...

Beste mensen,

Weinig mensen zijn gelukkig
omdat het bereiken van geluk eigenlijk te eenvoudig is....
Kransje vlechten?

Annemiek.
6 Consumindermijmering 11 januari 2016.
 
Tip.
Het “vlees” van de vegetariĆ«r is o.a. bonen waar plantaardig eiwit inzit. Af en toe zet ik een kilootje witte bonen in de week. Gekocht bij de turk kost het je kop niet. 24 uur weken is prima in tweemaal zoveel water dan er bonen zijn. Doe maar op gevoel. Na 24 uur het gas eronder en aan de kook brengen in het weekwater. Vanaf kookpunt 20 minuut op laag gas of drie uur in de hooikist oftewel de pan in een gewatteerde deken zetten. De bonen zijn nu beetgaar...Afgieten door het vergiet en af laten koelen. Twintig zakjes of zo vegetarisch  “vlees” voor in de vriezer. Tien cent voor een “biefstukje?” En er hoefde geen diertje voor te sterven...........Weet je nog? Om in de stamppotjes de pureetjes de wokgerechtjes en de pastasausjes te doen. Herman den Blijker heeft de bonen ook al gepromoot in de hak reclames maar dat doen we niet..... We maken ze wel zelf! Consuminderen en meer doen met minder.... Enne de beestjes zijn om te knuffelen en lief te hebben.....
 
Tip 2
Tijdmanagement en werd een pannenrooster schoongemaakt. Nou jaaaa ik maakte niet veel schoon maar de tijd wel. Op de bekende open geknipte vuilniszak werd het rooster gelegd met een met SUNSODA doordrenkte dweil. Ook 24 uur en met de staalborstel werd het losgeweekte vuil weg geborsteld. Ziet er weer goed uit..... Dat borstelen was zo gebeurd. Morgen rooster twee......
 
Tip 3
De Kerst hulstkrans kan wel weg en de deurkrans idem. De hedera in mijn tuin zit vol besjes en werd er een mand vol van geknipt. Ik heb nog wel een ijzerdraadje maar het regent.....
Het verlangen was te groot dus ben ik onder het afdak gaan zitten en vond ik weer het kind in mij dat kransjes mocht maken. Wat een liefie heeeee.
Gewoon doen.... tegen de klok in wikkelen en starten met besjes dan weer wat blaadjes weer besjes en vooral veeeel besjes. Ik werd er zo blij van en Floor de poes eveneens. Ze dartelde om me heen sprong op het dak en deed een plas zomaar op een primula die aan het overwinteren was......
De krans werd tafelstuk met het glas met een kaarsje erin waar eerst de hulstkrans omheen lag.......
 
Tip 4 Frisdrank is duur en ongezond. Je kinderen drinken geen water? Maak “zelf” frisdrank door 100ml. (1/2 glas) limonadesiroop te mengen met 200ml sinasappelsap uit een pak of vers geperst. Afvullen met water tot anderhalve liter. Het kan met een trechter in een grote petfrisdrankfles. In de koelkast ermee. Vertel aan je kinderen dat het een speciaal geheim recept is dat maakt de zaak spannend. Zoek je eigen samenstelling en MINDER onopvallend gaandeweg de siroop en het sap naar meer water. Na een tijd weten ze niet beter dan dat water voor de dorst is. Kan je het geld beter voor gezonde groente gebruiken.
 
Tip 5 Als je rookt en een beestje hebt zou je elke dag een viertal sigaretjes minder kunnen roken en een spaarpotje opbouwen en kan je misschien met de hond naar de dierenarts als het beestje iets heeft en hoeft het arme dier niet te lijden. Een dier nemen en geen buffer hebben kan je het beestje niet aandoen en zou naar mijn mening hetzelfde zijn als een kind medische zorg onthouden. Ach en waar het dus allemaal om draait is BEWUSTWORDING…..dus bekijk je persoonlijke GENOEGPUNT neem je verantwoordelijkheid en wijzig als het je nog steeds niet lukt een buffer op te bouwen…..Maar wie ben ik....
 
Tip 6 Een paar kruidnageltjes in een theepot een tijdje laten trekken in kokend water op een theelichtje. De thee in een kopje gieten en wat honing erbij. Zo warm mogelijk opdrinken…….om je beter te voelen als je wat grieperig bent.
 
Tip 7 Geen ei voor je deeg? Maak er een eetlepel melk van…..Door je bakplaat met roomboter in te smeren krijgt je baksel een vleug van roombotersmaak. Bij de SUPER noemen ze dat MET ROOMBOTER BEREID. Ben je aan het lijnen? Gebruik eenderde minder suiker in je baksel. Bij gistdeeg kan je het helemaal weg laten. Als je zoetzure appels neemt hoeft daar ook geen suiker bij……
 
Tip 8 Bij de super is de ijsbergsla in de reclame. De grootste is meestal niet de meeste sla voor je geld. Er zit veel lucht en ruimte tussen de bladeren. Ik weeg ze op mijn hand. Twee of drie neem ik mee naar de weegschaal. De zwaarste (meest vaste krop) neem ik mee. Kost EEN EURO. Hoeveel hij woog? 740 gram. Haar lichte zus woog 260 gram. Die kost even veel…..
 
Tip 9 Zelf frites bakken van diepvriesfriet? Laat de diepvries frites eerst ontdooien dat kost minder energie….In de koelkast weet je wel…dan heeft die ook hulp bij het koel houden en hoeft niet zo vaak aan te slaan…Zelf diepvriesfriet maken kan prima door aardappels te schillen friet ervan de snijden, voorbakken, afkoelen en invriezen. “Home made” friet heet dat…..
 
Tip 10 Misschien gaat het ooit nog vriezen....Vrieskou vraagt om stevige nagerechtjes uit vroeger tijden. Rijstebrij met kaneel bestrooid. Warm lauw of koud gegeten een traktatie. Kook een liter melk en weeg een ons grof gebroken rijst af. Die rijst is voor weinig te koop in plastic zakken bij de PLUS. In gekochte nagerechten zit veel teveel suiker dus pas ik de maat aan. In het recept staat 100 gram suiker waar ik 60 gram van maak maar het kan nog minder natuurlijk….Rijst en suiker in de kokende melk strooien en even omroeren. Weer aan de kook brengen en op laag pitje laten sudderen en af en toe omroeren. Best wel lange suddertijd maar als je kan werken met een hooikist of de pan met halfgare rijst inpakt in een dekbed of gewoon in bed zet dan gaart de rijst gratis verder in de warmte die blijft hangen in het holletje waar de pan staat. Gewoon proberen en op de klok kijken en weet je op den duur hoelang de rijst op moet staan en hoelang hij zelf gratis verder gaart in eigen warmte.
Heb je wel eens die kuipjes rijstebrij in de super gezien? Veel te duur veel te zoet en smaken nergens naar. Maak maar zelf zoals je oma het misschien al deed. Simpel leven kost meestal weinig en je zit voor een duppie op de eerste rij….
 
Mijn leventje...Was een dag van werken aan de PC. Ook dat werd tijdmanagement want als ik me niet meer kan concentreren ga ik knutselen op mijn hofje. De afwas hoef ik even niet te zien maar moet vandaag nog weg weet ik. Het knutselen mocht van mezelf een uurtje en was het weer werken aan de PC geblazen. Dat lukt prima door even weg van de lettertjes te zijn geweest.... Even nalezen wat ik heb gewrocht en wat verbeterend want je kijkt met nieuwe ogen na weg te zijn geweest. Een nachtje erover slapen helpt ook. Wat nu dat timemanagement is? Na twee uurtjes lettertjes even eraf voor een kopje koffie of een lunchje, Floor de poes een kwartiertje aaien of een uurtje knutselen. Het voorkomt een duf hoofd en nekklachten stijve knietjes en een vierkante kont....
 
Annemiek