woensdag 27 augustus 2014

Mijmering 131 zomer souvenirs en eeuwig moes stamppotje.



Beste mensen,

Voor elke snee brood die ik eet
heeft iemand ergens een graankorrel in de aarde gelegd....
uit respect voor die mens gooi ik geen kruimel brood weg.......

Annemiek.
131 Consumindermijmering 2014.
Tip.
De gegraveerde bol courgettes zijn aan de plant mooi ingedroogd zodat ze niet gaan rotten ondanks de beschadiging van het graveren.( drie weken geleden)  Ik heb ze geoogst en kan ze ergens neerleggen voor de mooi....Om te beginnen gebruik ik ze als onderdeel in een mand zomer/souvenirs.
De mand is onderin gevuld met plastic ( of aardewerk) potten zo neergezet dat de bovenste potten met de open kant naar boven staan. Een stukje gaas erop waardoor ik de stelen van gedroogde bloemen/planten steek. Het gaas is dus om houvast te hebben. De gele bolcourgette is van een lage soort en de zaadcourgette voor volgend seizoen. De courgette met het streepje is de zaadcourgette van het klimmende soort en voorlopig zijn beiden decoratie.
Zoals je ziet gebruik ik van alles en nog wat in de mand. Gedroogde lavendel en uitgebloeide bloemen van een heester. Ze neutraliseren zo mooi anders wordt het te bont. Wat kaardenbol en papaverbollen en gedroogde zonnebloemen in het zaad........De decoratie blijft maanden goed tot ik de zaadcourgettes nodig heb in maart of zo....
 
Tip 2....Van de eeuwig moes planten moet af en toe geoogst worden om nieuwe aanmaak bladeren te bevorderen. Familie slak was me voor en heeft het grootste deel van de bladeren geperforeerd. Uiteindelijk blijft er nog voldoende over voor een stamppotje voor twee dagen en dat is wel zo gemakkelijk voor de drukke donderdag. Het stamppotje smaakt een beetje naar boerenkool en maak je ook zo. Aardappels klein gesneden opzetten in bodempje water en de gesneden kool erop. Garen...afgieten en met nootmuskaat en een klontje boter stampen of de blender erdoor. De stamppot moet grof blijven.
Tip 3...De laatste bonen zijn geplukt en de uitgetrokken planten belanden in de compostbak. De open plek kan binnenkort gebruikt worden om een inkuilplek te maken om de vorstgevoelige knolletjes in te kuilen zoals chioggia en rode bietjes net voor de winter.  De kuil hoeft maar klaar te zijn en met fijnmazig gaas
“gevoerd.”
Tip 4...De peperplant heeft ook geleden van de aanhoudende regen en de pepertjes worden aangeregen aan een draad. Ze worden aan de lijn wel rood en drogen in aan het keukenrekje.... 
Tip 5...Het is herfst in de zomer en al koelere avonden. Ik vang de zon in huis…..De inbetween gordijnen open als de zon schijnt en de kamerdeur naar de keuken dicht. Mijn woonkamer warmt daardoor gratis op. In de avond is het nog steeds 19 graden en dat is voldoende…..
 
Tip 6...Je kent het wel van de weerberichten “GEVOELSTEMPERATUUR” zo werkt het ook in huis. De muren geschilderd in warme kleuren geven een warmere gevoelstemperatuur dan geschilderd in ijsblauw of grijs. Een vloerkleed op de vloer in warme tinten geeft letterlijk en figuurlijk meer warmte. Gordijnen zijn warmer dan lamellen voelbaar en zichtbaar. Kussens en plaid op de bank in warme kleuren erbij en je woonkamer stijgt enkele graden in gevoelstemperatuur…..daarvoor hoef je niet eens een warme man op de bank te installeren. Tip 7...
Je raad het al…..de verwarming gaat nog lang niet aan ondanks de koude avonden. Overdag is het best lekker buiten en draag ik het driekwart broekje en de half open schoenen. In de avond daalt de temperatuur snel en warm van het “bezig zijn” wil ik die warmte vasthouden. Nee niet uitstellen en jezelf koud laten worden. Een lange dikke joggingbroek en een fleecevest of maak een woonmantel, sokken aan en pantoffeltjes....
VOETEN WARM- ALLES WARM…..
Tip 8...
Lege margarinekuipjes zijn mooie gratis bakjes om restjes saus of eten in te vriezen of…….mee te geven aan bezoek met wat koekjes erin of een restje eten. Je hoeft ze niet meer terug want ze hebben niets gekost….Voor een dagje uit passen er boterhammetjes in of een beetje klein/fruit of een mini aardappelsalade schoteltje met tomaat en/of eitjes…..
 
Mijn leventje....
Er staat al een stapeltje lege potten bij de regenton waar tomatenplanten of andijvie in stonden. Als er tijd is worden er enkelen schoon gemaakt met het laatste sopje van de afwas. Ze krijgen een plekje in de schuur als de wind ze heeft droog gemaakt. Het heeft de tijd.... De mand met zomer souvenirs mist nog maiskolven maar daar is het nog te vroeg voor. Het kan ook zonder.... Wederom zijn in vele tuinen, ook in de mijne de hortensia verregent. Ik had er zo graag een guirlande van gemaakt want die moet dringend vernieuwd......Helaas ontbreekt het me aan hortensia dus als je iets weet en niet te ver woont.......
De was heeft er een dag over gedaan om te drogen van 10 uur tot 18.00 uur maar het is gelukt en beter buiten dan binnen. Als het stoepje droogt dan droogt ook de was heb ik geleerd en dat klopt inderdaad. Direct gevouwen en klam gestreken drogen de lappen na over het lijntje op de rommelkamer die eigenlijk werkkamer is offe speelkamer voor floor. Ze heeft er een stoffen tunnel liggen waar ze wel eens doorheen raast en een slaapstoel en een curverbak op wieltjes waar ze dutjes in doet. Het mooiste plekje om te dutten is op dinsdagmiddag het opgemaakt bed als de hulp is geweest. Dan kruipt floor tussen de gewatteerde bedsprei en het dekbed en zie je ergens een bolletje bewegen onder die sprei. Dat is dan Floor.....De rest van de week maken we geen bed op en schuif ik zo erin en eruit en stapelen boeken zich op en bordjes van ontbijt en vlekken van bramenjam op de lakens en kruimels in bed...Ja...ik ben een vuilak... altijd al geweest en het is zaaaaaaaaalig!...
 
Annemiek.