maandag 29 april 2024

Mijmering 52 Hamburger Italiaanse bol, Na...was, slimme truukjes, pastasaus van restjes en verhuizende bonenplanten


Beste mensen,

liefde is een wedstrijd die nooit wordt afgelast

omdat het te donker is geworden....

Annemiek.

 

Mijmering 52 2024.

Tip…

De Italiaanse bollen (broodjes) waren in de reclame en waarom die Italiaans heten bleek door de kruiden die erin zaten. 

Eentje werd verlaat ontbijt en nummer twee lunch, terwijl de derde warme maaltijd werd, door een “hamburger” ervan te maken.

De vegaburgers waaraan ik verslaafd lijk te zijn, werden snel ontdooid door ze op de bodem van de nog warme melkkoker (stond op langzaam afkoelende pit) te leggen 

waar ik net water voor een kopje koffie in had gekookt.

 Dekseltje erop en een half uurtje later waren de Vega burgertjes ontdooid…Werkt perfect…

De Italiaanse bol werd middendoor gesneden, 

boter erop en wat sla. Ik kon al twee blaadjes bloedzuring uit de tuin plukken.

Heel dun gesneden rode ui ringen, schijfjes tomaat en de Vega burgertjes werden  bij elkaar gemetseld met wat tomatenketchup die je tegenwoordig in tubes kan kopen.

Heel praktisch als je dat spul weinig gebruikt.

Deksel op de bol en heb ik twee irisstengels uit de tuin geplukt om de boel bij elkaar te
houden…

Tip 2… Voor als je het niet meer wist… Knip een gat in een tot dweil gepromoveerde molton 

waar je de steel van een vloertrekker doorsteekt. Je verliest nooit meer de dweil onder kasten bedden enz.

Tip 3… Een rol closetpapier in de keuken is aan te raden en hoeft geen duurdere keukenrol te zijn. 

Ik snuit mijn neus erin veeg echt vieze troep ermee op ( o.a. kots van Floor) 

en werkt veel zuiniger in gebruik dan keukenrol… 

en oh ja op de plee te gebruiken voor je billen.

Tip 4… Er is voorwas, hoofdwas en nawas… 

Toen de dierenarts Floor haar nagels knipte ging het ergens mis en heeft hij in haar teen geknipt…

Dan kijk je niet op een bloedvlek en troost je het beestje tegen

 je aan in een warm dekentje…  

De vlek plaatselijk met SUNSODA inweken bleek niet voldoende. 

Na het wassen werd de vlek op de waslijn met SUNSODA nog eens in de week gezet 

en bewerkt met een sponsje. 

Een gietertje schoon water erlangs om het sop weg te spoelen. 

Oh… en de vlek was weg…

Tip 5… De grote bedsprei krijg ik niet in de wasmachine en heeft ook een bloedvlek. 

Daar ga ik niet de hele sprei voor wassen in een speciale wasmachine 

die ze hier bij een tankstation hebben staan…  

Een laagje SUNSODA en water op de vlek en de tijd zijn werk laten doen…Vlek verdwenen...

Nog een bloedvlekje op een strookje kant waar ik een truukje voor uitvond. 

In een piepklein kommetje enkele druppels pure gloor die met een wattenstaafje

op de vlek werd aangebracht...

Blijf erbij en je ziet het wonder van een verdwijnende vlek. 

Op het juiste moment hou je het stuk stof direct onder de kraan om de gloor te verwijderen...

voordat de stof aangetast zal worden...

De plek uitwringen en de grote sprei werd te drogen gehangen...

Tip 6… Zin in pasta en eens kijken waarvan een saus is te maken… 

De bleekselderij in de vaas op de vensterbank kan wel twee stengels missen en heeft al worteltjes zoals je ziet. 

Half mei zet ik de vlijtigert (nieuw woord)  in de border vlakbij de keuken om selderijgroen van te knippen, 

een hele zomer lang.

Er zijn nog tomaten en altijd uien in de schuur, 

in de border tijm en knoflookstengels. 

In de vriezer een pakje tomatensaus driekwart gevuld. 

Dat was over van een pizzaatje en kan dus ingevroren worden

 (tegen voedselverspilling.) 

Ingevroren stukken paprika waren er nog en toch een hoop groente bij elkaar.

De ui gesnipperd aangefruit in zonnebloemolie en de groenten fijn gesneden erbij.

Ondertussen een kopje pasta gekookt en ging het kokend water weer op het stoepje tegen onkruid 

ook al zat er geen zout in…het werkt.

De saus bleek voor twee dagen en kost koken me morgen minder tijd en energie 

die ik kan inzetten voor iets anders…zoals Willem en Maxima bekijken…Koningsdag!

Tip 7… Nog een herhaling tip… Natuurlijk ga ik niet met mijn bril op onder de douche 

en omdat ik inmiddels zeer slechtziend ben hangen de zeep en de flacon shampoo ieder in een netje.

Dat is zo’n ding waar je bij de super groente in doet om plastic zakjes te vermijden. 

Je kan ze ook zelf maken van vitrage…

De netjes zijn aan een beugel geknoopt 

maar kan evengoed aan de kraan. 

Ik grijp nooit mis en de shampoo en zeep mag uit mijn trillende handen vallen…

Ze hangen zo dichtbij de wasbak dat het zeepnetje kan uitlekken als ik het over de rand hang…

Een netje met zeep kan buiten aan de regenton hangen en is vieze tuinhanden wassen zo gebeurd…

De grootste troep is eraf en het fijnere werk komt later wel in de keuken.

Tip 8…reifkoekjes

Ingrediënten:

1 aardappel

Halve kleine ui (had ik nog over van gisteren)

1 ei

De nodige bloem

Peper/zout

Scheut olie

Zonnebloemolie.

Werkwijze: De aardappel schillen, wassen en raspen… de ui snipperen. 

Mengen met de rest van de ingrediënten en een beetje bloem.

Bloem toevoegen tot je een net samenhangende massa hebt.

 In een koekenpan/stoofpan in zonnebloemolie kleine hoopjes vormen.

Even dichtschroeien zodat de olie niet erin trekt en verder op lage pit garen. Op tijd keren.

Ik had een witlofsalade erbij gemaakt 

met druifjes rozijnen en olie/azijn en iets zoet.

Mijn leventje…  De slakken houden schijnbaar niet van aardbeiplanten 

want die lieten ze staan. 

Mijn bak met opkomende aardappelplanten staan te stralen…

 Aardappelblad is giftig en glibberen de slakken met een boog omheen.

Verder zal ik alles opnieuw moeten zaaien want maar 10% van de rijtjes opkomende plantjes
bleef in leven. 

Het is wat het is… God zegene de greep… 

de voor gezaaide bonenplanten zullen de volle grond in moeten. 

Ze worden te groot om op de vensterbank binnenshuis te blijven zonnebaden.

Misschien blijven de slakken eraf als ik de planten in een moestuinkrat zet. 

Je ziet dat de wortelkluitjes bijna uit de closetrolletjes barsten.

Brede diepe pootgaten werden gemaakt waar de wortels mooi inzakten. 

Dubbel gevouwen wortels gaan dood dus opgelet madame van Deursen…

De komkommertjes hebben nog de tijd want die komen pas in het derde blad 

en mogen nog even zonnen achter de ruiten.


Alle door slakken opgevreten plantjes werden opnieuw gezaaid. 

Bietjes chioggia snijbiet in verschillende kleuren. 

De stokjes schuin over de zaaibedden zodat Floor op die plek geen drol gaat ingraven…

Iets heeel anders:

Wat ik leerde van de verpleegkundigen? 

Dat zalf van huid afgehaald kan worden met een paar druppels olie op een doekje of wattenpad.

Verder merkte ik dat bij ernstige latexallergie en gebruik van inleggers (bij blaasontsteking)  

de latexvrije soort toch latex hebben in de elastiekjes aan de zijkanten. 

Eraf knippen is de enigste optie…

Bij gebruik van stroken (katoen/linnen) werkt flanel het beste in huidplooien of in de lies… 

Twee keer per dag verwisselen is een hele berg als ik ze opspaar. 

Op 60 of 90 graden wassen (bacteriën dodend) en zorgde dit mens voor een voorraad.

Het voordeel van flanel is: Het is zacht, je hoeft het niet te strijken 

en het kreukt niet in scherpe vouwen op wondjes of lidtekenweefsel…

Er zijn inmiddels zoveel zalfjes die dagelijks nodig zijn dat een doosje voor de verzameling wel gemakkelijk leek. 

Petra had twee uitermate geschikte doosjes die voor peanuts verhuisden naar mij en afgesloten kan geen Floor erbij.

De troela meende de berg lapjes toch te moeten strijken.. ja ja...

Annemiek