dinsdag 16 april 2024

Mijmering 48 De boom in, snel en gezond, restjes soepje, filosofietje, blije kinders en dankbaarheid...

Beste mensen,

Het geluk vermenigvuldigt zich slechts

als je het met iemand deelt...die hetzelfde geluk ervaart.

Annemiek.

Mijmering 48 2024.

Tip… Met mijn ongecontroleerde bewegingen en slecht zicht zijn vliegen in huis een ramp.

Probeer ze maar eens naar buiten te krijgen. 

De plumeau bracht uitkomst.

Tip 2… De pompoen en courgetplantjes zijn toe aan verhuizen.

 Ze verdringen elkaar in het kleine bakje… 

Weer een leuk klusje in de zon…

In de plastic potten waarin pas nog de stekgeraniums stonden,

komen bovengenoemde plantjes. 

Onderin een velletje hergebruik filterzakje, 

dan valt de potgrond niet door de gaatjes van de pot.

Kouder weer voorspelt en kregen de plantjes een plek in de kasjes 

die nu in de gang tegen de voordeur staan. 

De zon door het glas warmt ze op 


en kan ik nog net mijn jas aan de kapstok hangen en de deur van het pleetje gaat ver genoeg open.

De voordeur wordt sowieso niet meer gebruikt 


en sta ik mensen te woord via de microfoon van de deurbel camera…

Tip 3… De gedroogde hergebruik filterzakjes raken op zag ik en worden weer “nieuwe” aangemaakt.

 

Na mijn kopje filter koffie wordt het zakje bij de naad opengescheurd 



en opgehangen aan de panty/lijntjes van de oude seringenboom.

Als ze droog zijn komen ze in een mand in de schuur want ik wil ze wel altijd bij de hand hebben. 

De koffieprut komt in een oud vergietje onder de boom te drogen gezet…

 Regelmatig wordt de prut verdeeld in de tuin want het bevat evenveel mest als kunstmest maar is wel organisch. Je trekt er de regenwormen mee aan die weer wormenmest produceren…

Tip 4… Tijd om sperziebonen voor te zaaien en werden twee zaaibakjes daarvoor ingericht. 

In elk een laagje potgrond en 22 closet rolletjes. In de rolletjes kwam potgrond en in elk
rolletje twee boontjes.

Daarop een laagje potgrond en een beker water over de rolletjes verdelen. Voilà 44 groene sperziebonen plantjes in de maak en evenveel gele. 

Of ze in de volle grond de slakken overleven zullen we zien… Voorlopig mogen ze
binnenshuis kiemen op de vensterbank aan de zonzijde…

Tip 5…Nog steeds doe ik aan tijdmanagement en evalueer elke zondagochtend. 


De schuur opruimen stond afgelopen week op het programma. 

Omdat daar ook al veel is ontspult was het een fluitje van een cent en zo gebeurd.

Komende week gaat de bamboestokkenhoek op de schop. Niet alles hoeft bewaard en ik heb ruimte in de GFT containers dus kunnen de slechte stokken afgevoerd. 

De vriezer moet ontdooid en de koelkast schoon… De zondag erop kijk ik terug en kan mezelf een pluim geven of een luie flodder noemen.

Tip 6… Genoeg groente bij elkaar om een voorjaarssoepje te maken. Om te beginnen de stronk van de broccoli en verder:

1 ui

restje diepvries erwtjes

2 wortels

2 stengels bleekselderij

Halve paprika uit de vriezer

Restjes knolselderij schijven uit de vriezer

2 groente bouillontabletten

Werkwijze… De gesnipperde ui fruiten in iets zonnebloemolie en met 1 liter water afblussen. De groente schoonmaken eventueel wassen en in de soep inclusief de bouillonblokken. De broccoli stronk alleen de dikste stam schillen en bij de smallere stengeltjes hoeft dat niet. Je ziet het vanzelf...

Truukje: Omdat mijn handen niet meer mee werkten heb ik later in de pan met de keukenschaar de grotere stukken groente kleiner geknipt. 

Ze waren op dat moment beetgaar…en gemakkelijk te knippen.  Hetzelfde truukje pas ik toe met boerenkool andijvie en snijbietblad. Niets mis mee…

Tip 7… Snel en toch gezond… Twee kleine vegaburgertjes verhuisden vroeg in de ochtend van de vriezer naar de koelkast. Ze werden gebakken in iets zonnebloemolie en kwamen op een bruine boterham.

Komkommerstukjes en tomaatjes erbij en een gouden maaltijdje…De keukenschaar deed
weer wonderen omdat kleinere stukjes brood beter richting mijn mond te krijgen zijn.

Mijn leventje…  We zijn nog steeds allemaal een beetje van slag over het feit dat het is gelukt de vijf kinderen van Ahmed uit oorlogsgebied te halen. Op de vreemdste momenten vallen we elkaar in de armen.

Ze zijn dolblij met wat voor velen normaal is…zoals dat iedereen een eigen bed heeft en een dekbed… een hoofdkussen en dat er voor iedereen onderbroekjes zijn. Dat is een groot bezit…

Brood krijgen als ze honger hebben en ze stikken van de kou. Hagel en regen kennen ze niet.  Ibtisaam (oudste dochter van Ahmed) heeft de organisatie van haar broers en zusjes zoals regelmaat en plichten bijbrengen.  Er wordt Nederlands gesproken Arabisch en Somalisch dialect maar vooral liefdevolle lichaamstaal… en ogen die elkaar steeds weer ontmoeten in ongeloof…

Zondag… Over het dorp klonken de kerkklokken en harmonie muziek. De kindjes van twee scholen doen de communie en dat is nog steeds een groot evenement in het dorp. Ze houden het droog en kunnen flaneren in hun communie pakskes. Het is net als kerst een feest van de commercie geworden.

Vaak is het opbieden tegen elkaar wie het grootste springkussen voor de deur heeft.

Net voor de kinderen naar voortgezet onderwijs gaan, komt het vormsel aan de orde dat is bedoeld als versterking en bevestiging  van het Katholieke geloof.

Mijn stiefzoon wilde dat indertijd graag doen, hij was van meelopen in de rij van “hoe het hoort” en ging voor feest en cadeautjes zoals zijn klasgenootjes. Het klassieke rollenpatroon van het oude Limburgse Katholicisme zat diep in hem verankerd.

Mijn zoon was tegen die tijd van mening dat hij voorlopig atheïst wilde zijn…Hij was nog zoekende en deed dan ook niet mee aan het  vormsel…

 Ikzelf heb tijdens mijn leven veel studie gedaan over godsdiensten en ben intussen van mening dat er een God is die vele namen heeft. Hij is vooral liefde…heb ik gemerkt.

Op momenten dat ik waanzinnig van de zorgen was, voelde ik me gedragen zodat ik op de een of andere manier verder kon. Daarvoor God danken kan een mens nooit genoeg.

Naar mijn persoonlijke mening hebben mensen steeds weer opnieuw godsdiensten uitgevonden om te gebruiken als wapen. Uit machtswellust moordlust, wreedheid en o.a. ongezonde regels voor priesters gelanceerd met als gevolg dat kinderen werden misbruikt.

Tja en moest ik weer eens een heilig huisje omver schoppen…Mea Culpa… en was het gevolg van  de communicantjes en de harmonie in het van oudsher katholiek Limburgs land…Het is wat het is…  Gooi mijn filosofie maar in de afvalcontainer achter je huis…

Annemiek