zaterdag 13 april 2024

Mijmering 47 Waaghalzerij, vierdehands sop, kruidenkaas, bonte groenteschotel en doen met wat er is salade...

 Beste mensen,

Soms vergeet je eventjes hoeveel heerlijke dingen er in je leven zijn.
Het is de moeite waard je dat af en toe voor ogen te houden.

Niet iedereen is daarmee gezegend...

 Annemiek.

 Mijmering 47 2024.

Tip…Vrouw ongeduld peddelt meerdere malen met de traplift heen en weer. 

Elke keer met drie potten overwinterende geraniums in haar armen. 

Tja… wachten is moeilijk en jaaaaaaaaa ik ben een maand te vroeg. 

in de avond (bij de dag doornemen) vraag ik aan de woensdagvriend of het echt nog te vroeg is…

 “Nee kind, jouw hofje ligt zo beschut dat eventuele vorst geen schade brengt.” 

Dat stelt me gerust en als je nu ook zo iemand hebt die je waaghalzerij ondersteunt? 

Hou hem in ere…


Tip 2… Je kan overal planten inzetten als het overtollige gietwater en regenwater maar weg kan. 

Ik gebruik lege potgrond zakken als voering voor manden 

en zet ze op stenen zodat de wind van onder erbij kan en de mandbodem weer opdroogt als gietwater is weggestroomd. 

De mand zal minder snel rotten…

Zoals je ziet komen bij hoge manden plastic potten onderin als vulling

en wat oude aarde uit een wasketel en altijd koemestkorrels…

 al zit in goede potgrond voeding voor de eerste tijd.

 

De plastic zak knip ik boven aan de mand ruim af 

en vouw de randen naar binnen op de potgrond waarop mos wordt gelegd. 

Gedroogd mos of vers mos maakt niet uit. 

Het mos is voor de mooie afwerking en zorgt dat de aarde niet snel uitdroogt…

Met een breinaald prik ik gaatjes in het plastic

van buitenaf meer onderaan in de manden.

Tot slot werden de nodige steunstokjes bij de planten gezet

 waartegen ze kunnen leunen als Jan de wind het hofje komt bestormen.

Tip 3…Doen met wat er is salade… Eerst kijken voordat je gaat kopen 

en opmaken wat er is…

Er was nog ijsbergsla…  

Wat beetgaar gekookte sperzieboontjes erbij en tomaatjes. 

Stukken komkommer en tonijn. 

Er kan stokbrood bij en in mijn geval broodcrackertjes. 

Beetje zeezout en scheutjes goede olijfolie…

Tip 4…Vierdehands sopje… Sopjes worden bij mij vaak viermaal hergebruikt 

daar heb ik veel plezier aan. 

Eerst de afwas ermee en daarna het fornuis, 

het pleetje en tot slot alle onder/bakjes van de overwinterende geraniums… en… de kattenbak.

De vaatdoek wordt daarna in de oude seringenboom gehangen om te drogen. 

Daarna gaat hij bij de vuile bonte was.

Tip 5… Kruidenkaas… De gekregen broodcrackers van mevrouw C daagden me uit om iets lekkers te maken. 

Een flinke hoeveelheid yoghurt in een filterzakje 

uit laten hangen tot de massa de dikte van boursin heeft.


Peper/zout erbij en heel veel fijngeknipte bieslook en knoflookstengels 

als je die in je tuintje hebt… 

Een heerlijke snack bij een flauwe kul programma op TV.

Tip 6… Bont groenteschoteltje…

Ingrediënten:

1 stronk broccoli

1 kleine ui

Enkele kleine tomaatjes

1 dikke aardappel

2 eieren

Peper

Zout

Kerrie

zonnebloemolie.

Werkwijze… De gesnipperde ui aanfruiten in zonnebloemolie.

 Daar kan knoflook bij als je wil. 

Bij de ui klein gesneden roosjes van de broccoli meebakken.

 De steeltjes van de broccoli laat je aan der stronk 

dat komt morgen in de soep.

De aardappel schillen, wassen en in kleine blokjes gesneden toevoegen.

Peper/zout en kerrie toevoegen en de klein gesneden tomaatjes. 

De deksel op de pan en op lage pit tot beetgaar laten sudderen.

Twee eieren in een beker losroeren en op hoge pit door de groente roeren… 

Het lekkerste zijn de groente als ze net beetgaar zijn…

Mijn leventje… Het is van groot belang steeds de kassabon in de super te controleren. 

Op zaterdag zijn de bruine harde broodjes drie voor een euro bij de PLUS. 

De kassière sloeg even vrolijk 79 cent per bonkje aan… 

De druiven werden ook duurder aangeslagen. 

Geloof maar dat ik me meldt...

De meneer die na me kwam werd door mijn commentaar opmerkzaam zag ik...

Voor hem te laat want op de vraag van de kassière of hij een kassabon wilde had hij “nee” gezegd, de oen…

Pot of servies scherven hebben een eigen plekje onder de seringenboom en weet ik ze te vinden als onderin een mand of pot iets zwaars of vulling moet komen. 

In een stuk gebroken kip heeft een hele familie huisjesslak overwintert en ze verhuisden naar het gemeente plantsoen.

De spruitjeskool plantjes en de pastinaken komen op en worden aan de lopende band door slakken opgevreten. 

De courget en de pompoen in de bakjes op de vensterbank groeien als kool en misschien
moet ik maar in de woonkamer  slakkenvrij gaan telen.

Tussen de klinkers op mijn hofje komen boomspinazie plantjes op. Ik maak ze nat en trek ze voorzichtig uit om ze in de border een plek te geven en jawel… tussen de wortelkluitjes zitten kleine slakjes.

Met mijn handen in de aarde wordt het weer stil in mij…Een van mijn laatste levenstaken werd volbracht en dat waren er genoeg.  Naar mijn mening zijn we op moeder aarde om de medemens te ondersteunen. De laatste fase breekt nu aan…

Ik sla weer aan het weggeven… De wolkjespan ooit gekregen van Nel gaat naar Clair die in een klein huisje woont 

met een geëmailleerde kachel uit het jaar “toebak.” 

Ze zal dolblij zijn met de wolkjespan…  

De geëmailleerde waterketel zal iets later dezelfde weg volgen…

De fase van lief zijn voor mezelf is aangebroken 

en wil ik nog een poosje in de zon genieten van al wat groeit en de vogeltjes bekijken  die nestelen rond mijn huis in de hedera…

Annemiek