vrijdag 30 juni 2023

Mijmering 53 Ontspullen tot het gaatje, tips, het groentepannetje, kruisbessen en het jaarverslag…

Beste mensen,

Soms vergeet je hoeveel heerlijke dingen er in een leven zijn.

Daarvoor moet je soms een streep en een dikke punt onder een beroerde tijd zetten… Daarmee haal je het beroerde uit je systeem.

Het is de moeite waard je dat af en toe voor ogen te houden.

Annemiek.

Mijmering 53 2023…

Tip… De kleerkast werd uitgeruimd en meer dan de helft van de kleding kreeg een andere
bestemming.

1.     Werd doorgegeven naar mensen die ik ken.

2.     Duurzame kwaliteit kleding wordt deze week nog opgestuurd naar crisis gebieden.

3.     De rest ging in de kledingcontainer voor hergebruik.

4.     Bij 52 weken duurzaam las ik een tip over de kleding ketting en beslist de moeite waard om
eens te bekijken hoe het werkt
www.kettingkleding.nl

Ontspullen bracht ruimte in mijn kast en in mijn hoofd… 

Mijn hulp Siham was een grote hulp hierbij. 

Ze stofzuigde de kast in alle hoekjes en ik vond stapels onderbroekjes nog in de verpakking… 

Was ik gewoon vergeten want ik kijk zelden in die lade.  

Siham kan goed kleding opvouwen en soms moet je ontspullen niet alleen doen. 

Bij twijfel gaf Siham het nodige zetje…

Zoals je ziet heb ik nu meer kleerhangers dan kleding.

Tip 2… Allemaal hebben we wel een keer een leeg crème potje… 

Het werd gevuld met body crème uit de grote pot en ligt samen met een scheermes in de keukenlade. 

Grootverpakkingen zijn immers goedkoper...

Als ik tot rust kom op de bank wil ik wel eens mijn armen of benen crèmen. 

In de crème scheert het gemakkelijker…

Tip 3… Mijn buren houden niet van wilde wingerd en begrijpelijk want onze smaken verschillen nogal. 

In het verleden knipte ik indien nodig de snelgroeier op hekhoogte af.

Het lukt me niet meer en de bezem bracht uitkomst… 

Ik veeg de uitschieters zo van de bovenrand.

Tip 4… De zaadhulsjes van de rucola beginnen te drogen. 

Ben er als de kippen bij als je zelf zaad teelt. 

Droog is droog en nadrogen kan in een bakje of potje. 

Wacht je te lang dan is het zaad verdwenen. 

De breeveertien op en vind je later op niet gewenste plekken plantjes…

Bij erwtjes en siererwtjes springen de hulsjes met een knalletje open en springen de zaadjes weg. 

Neem daarom een hoog bakje voor het nadrogen… anders springen ze over de rand… de bandieten…


Tip 5… Soms zie ik bij harde wind, een paraplu in een vuilnisbak. 

Daar kan je heel veel mee. 

Het ijzer binnenwerk vermaak ik tot een soort tentharingen 

om touw mee vast te zetten aan de voet van komkommerplanten. 

Als knijpkracht ontbreekt sla dan met een hamer op de zijkant van een nijptang waartussen het staal zit.

Tip 6… Als een traag schuim opleg matras versleten is zijn de kop en voeteneind nog prima. 

Die heb ik indertijd van het matras geknipt en zijn heerlijke kussens

als lang zitten moeilijker wordt. 

In model van de stoelzitting knippen komt nog…

Ik moet nu al  aan hare majesteit Floortje van Deursen van Takkebos 

toestemming vragen om op het kussen te mogen zitten…


Tip 7… Verder met drastisch ontspullen heb ik de ladekast van de badkamer met nieuwe ogen bekeken.


Een hele lade bewaard spul kan weg, o.a. 

vele zeepjes van hotels waar ik nooit ben geweest. 

De medemens bracht ze voor me mee omdat ze dachten me een plezier ermee te doen. Dus niet!! 

Al vond ik het mijn taak om ze te hergebruiken 

nu ze toch onder mijn verantwoording waren geschoven eh had laten schuiven.... 

Ze liggen al een eeuwigheid in die lade... Opruimen Annemiek.

Ze werden in een pan met een liter water gesmolten. 

Zeepjes zijn altijd PH neutraal en kan je prima de fijne was mee doen.

De fijne was doe ik nog steeds buiten op de tuintafel. 

Spoelen en kliedernat op de droogmolen. 

Dat scheelt water en stroom en heb ik nu een hele tijd fijnwasmiddel bij de hand…

Consuminderen is niet rippen wat je kan gebruiken. 

Ook niet als het voor niks is…dat is hebzucht… 

Ik kwam het in mijn consuminderhuis tijd heel vaak tegen. 

Mensen die door koopverslaving in de problemen waren gekomen kenden helemaal geen grens meer als het voor niks was…

Je moest ze constant in de gaten houden want ze sleepten karrevrachten spul mee naar huis dat ze helemaal niet nodig hadden.

Ik zocht altijd naar het achterliggende probleem en probeerde inzicht te geven… In boek 5 schrijf ik daarover…onder het hoofdstuk hebzucht…

Tip 8… De witte nagellak moest weer even opgezocht… 

Nee niet om mijn nagels wit te lakken maar om het stukje afgestoten
verf te maskeren…

Tip 9… Een struik kruisbes bracht drie kommen oogst. 

Je kan dit kleinfruit zo invriezen. 

Tijdens een muziekprogramma heb ik de kop en kontjes van de bessen afgeknipt en werden ze gewassen…

Mijn leventje… Na een drukke dag zwicht ik snel voor een groentepannetje. 

Vele groenten roerbakken met in het midden een ei… Het stukje gedroogd brood werd erbij opgegeten en een kommetje yoghurt na waarin frambozen of de laatste aardbeitjes…

 Door het interview met Ilona over hoe de gemeente naar mijn mening functioneerde, 

zag ik met afstand hoe het afgelopen jaar was verlopen door te verwoorden wat me was overkomen. 

Voor mij een heftig jaar van verlies rouwproces en de glorie… 

Ook kon ik zien dat achter een heftige periode nog een streep moest gezet en een dikke punt… om het gebeuren uit mijn systeem te verwijderen…

Jullie begrijpen wel dat ik niet door ziekte gestopt ben met mijn
werkzaamheden bij het consuminderhuis. 

Anders was ik wel gestopt met mijn gedachtegoed uit te dragen...

De manier waarop mijn werk bij het consuminderhuis eindigde heb ik nooit beschreven in de mijmeringen. 

De waarheid komt altijd van de persoon zelf… Het jaarverslag is te lezen op mijn blog onder het kopje: over Annemiek. Hoe het verder gaat in de gloria volgt binnenkort…

Annemiek.