donderdag 8 juni 2023

Mijmering 47 Vloerkleden reinigen, aardbeien confituur, snijbiet quiche en een verhaaltje…

 Beste mensen,

Als je diep genoeg doordringt tot de kern van de mens

krijg je ogen om onzichtbare dingen te zien

en oren om onhoorbare dingen te horen....

 Annemiek

Mijmering 47 2023.

Tip… Maandag …Nog steeds te moe na doorgestane emotie heb ik voor vandaag een kruis in mijn agenda gezet. 

Eventjes niets… alleen om 18.00 uur de luxe broodjes gekocht bij PLUS op de Kamp. 

Nog steeds 5 stuks voor 1 euro en ik zie dat de mijmeringen in Landgraaf goed worden gelezen …

Tip 2… Voedsel dat moeder Aarde ons schenk laat je niet
verloren gaan. 

De laatste spinazie kan geoogst en verwerkt in Spinazie kastanje champignons stamppot. 

Alleen zijn de champignons niet kastanje maar wit omdat de kastanje soort te duur waren. 

Ik zal ze wat bruiner bakken…

Tip 3…Siham de hulp komt en besluiten we de loper voor het aanrecht te “vernieuwen.” 

Dat betekend bij mij buiten op het stoepje in de week zetten met SUNSODA. 

In de ochtend heb ik geconcentreerde SUNSODA gemaakt voor dit doel.

Recept geconcentreerde sunsoda plus werkwijze synthetische lopers/vloerkleden reinigen.

120 gram geraspte sunlight in een liter water in een pan aan de kook brengen/houden tot de sunlight is opgelost.

120 gram soda toevoegen en nog een minuutje aan de kook
laten komen.

4 liter water toevoegen en heet laten worden, aan de kook hoeft niet.

De loper/vloerkleed op bestrating leggen en met koud water flink nat maken. 

Hopelijk heb je opgevangen regenwater…

De hete geconcentreerde sunsoda verdelen over het tapijt en met een bezem inzetten, dus verder verdelen. 

Laat maar enkele uren rusten in de zon. 

Als het tapijt indroogt nog enkele emmers water erover verdelen met de bezem. 

Schrobben hoeft niet… De tijd en de zon doen het werk voor je…

Het tapijt over bijvoorbeeld tuinstoelen hangen of een hek. 

De onderkant mogen de grond niet raken. 

Het vuil begint al direct eraf te lopen met het water. 

Met een gieter of de slang het tapijt afspuiten… 

Synthetische tapijten zijn binnen een paar uur droog. 

Wollen tapijten kan je beter niet met SUNSODA schoonmaken.

Het kost je wat water en n’ anderhalve euro voor de SUNSODA

 en je bespaarde de afvalberg een vuil vloerkleed. 

Je bespaarde de Aarde grondstoffen voor een nieuw kleed en jezelf geld…

De normale dosering voor SUNSODA is:

80 gram geraspte SUNLIGHT

80 gram soda

Oplossen in een liter kokend water in een grote soeppan.  

Vier liter water toevoegen en nog iets verwarmen. 

Af laten koelen en de stijve substantie met je hand doorknijpen of de mixer. 

Voilà 5 liter wasmiddel voor in je wasmachine (dosering 1 grote beker per machine was) of als super allesreiniger te gebruiken als volgt: 

Sunsoda op het vuile oppervlak verdelen met een schuursponsje en wat water. Of op de vloer met een dweil met water. 

Laten inweken en met een trekker aftrekken. 

Goed neutraliseren met schoon water en drogen... Sunsoda in een emmer water werkt niet...

Tip 4… Goudklompjes zijn het… de potjes aardbeienconfituur light gemaakt van biologisch zelf
geteelde aardbeien die de tijd kregen om te groeien.

Ingrediënten en recept aardbeienconfituur

Op elk pond 1:2 geleisuiker komt 1.5 kilo schoongemaakte aardbeien. 

Ik had minder en ben aan het rekenen geslagen… (op mijn pond aardbeien kwam 167 gram geleisuiker)


De aardbeien heel kort zachtjes afspoelen en de kroontjes verwijderen.

De aardbeien wegen (geleisuiker berekenen) doorsnijden en in een pan zachtjes aan de kook brengen. 

Bij kookpunt de geleisuiker toevoegen en drie minuut aan kookpunt houden. 

De confituur kokend heet in schone potjes gieten. Deksel op de pot en de pot omgekeerd laten
afkoelen…

Tip 5… Ingrediënten en recept snijbiet quiche.

500 gram snijbiet (uit mijn border)

1 ui (ik nam een kleintje extra)

2 tenen knoflook (ik nam 4 uit mijn border)

4 eieren

Stukje brie als je hebt (hoeft niet)

250 ml slagroom

Geraspte kaas hoeveelheid naar smaak.

Peper/zout

6 plakjes bladerdeeg.

Werkwijze: De snijbiet wassen en het blad in grove stukken knippen en de stengels in fijne reepjes. 

Omdat de oogst groot was heb ik de stengels eraf geknipt en in de soepzak in de vriezer gedaan.

De gesnipperde ui in een stoofpan zachtjes fruiten en halverwege de gesnipperde knoflook tenen toevoegen en iets peper en snufje zout.

De snijbiet toevoegen en op hoge pit laten slinken. 

In een kom de eieren breken en de slagroom toevoegen. 

Ik had 50 ml te weinig en heb een eetlepel crème fraiche erbij gedaan en wat geraspte kaas. 

Niet veel want door de snijbiet heb ik nog stukjes brie geschept. 

Met de garde de eieren/room mengen…

Ondertussen werden zes plakjes bladerdeeg ontdooit die in een ingevette quiche vorm werden gelegd.

 Puzzelen maar en wat duwen en trekken aan de lapjes.

De oven voorverwarmen op 181 graden

De snijbiet op het bladerdeeg verdelen en overgieten met de room/eieren
Bovenop nog wat geraspte kaas…. In de oven tot lichtbruin afbakken.

 Tien minuut laten afkoelen voordat de quiche wordt gesneden. 

De quiche kan ook koud gegeten worden…

Mijn leventje… Een mijmeringfan maakte geld over voor ijsjes voor het gezin van Fatima en Ahmed.


Waterijsjes is de regel dus heb ik voor een keer een middelmaat kwaliteit ijs gekocht van Hartog in dozen. 

Drie flesjes saus erbij en twee bussen van die nep slagroom. 

Dat is gemakkelijk voor kids. Er werd gezongen: Waar is het feestje, Hier is het feestje...

Fatima maakte ijsjes in stevige glazen en ze komen wel een week uit met de voorraad vertelde ze… 

Wat een heerlijk cadeautje en dankjewel namens de 10 kinderen die op dat moment in huis waren (neefje en nichtje extra) en vier
volwassenen.

Het was een lawine van vrolijkheid want de kleintjes waren aan het turnen. 

Degenen die gefotografeerd mogen worden heb ik in beeld gebracht.

 Suaad en Qammar en je lacht je kapot als je ziet hoe dat kleintje haar
lijfje dubbel slaat zoals haar grote zus.

Ahmed was met zijn grote zoon (Akram) een afzuigkap aan het ophangen,

en de hele keuken stond op de kop. 

De klopboor klonk regelmatig als achtergrond bij het kinder gejuich...

Op mijn vraag of Ibtisam niet gek werd van al die drukte bleek dat niet
zo te zijn. 

Ze moeten allemaal even hun energie kwijt na een dag school… 

Ik ben niet zo lang gebleven en heb genoten…

Vroeg in de ochtend op “Het Laand” onkruid verwijdert en dat is pure therapie. 

Bukken met onwillige benen brengt me elke keer ietsje verder zodat ik gemakkelijker op en af de fiets kan stappen.

De luizen werden weer bewerkt met het anti luizensoepje en de tuinbonen planten vastgebonden met repen panty aan het rijshout. 

De planten worden nu steeds zwaarder naarmate de bonen groeien. Toen de hitte kwam was ik net klaar en kan de aarde verder dicht blijven om het vocht te behouden.

Het was heerlijk even met de mensen van de WOZL te pauzeren.

 Langzaam aan hoor ik van ieder hun achtergrond waar ik ontzettend van geniet. 

Gewonde bloemen die zich toch weer hebben opgericht om hun mooie kleuren te laten zien…

Ze dragen me op handen en in een emmer water bij de deur lag een flesje water koel voor als ik dorst zou krijgen…


Daar krijg ik tranen van in mijn ogen…

Tot slot de link over de samenwerking van Arriva en de sociale dienst.

Wat daaraan vooraf ging?

Toen ik Ahmed overdroeg aan René Solberg van MOB was het zwaarste werk gedaan… 


Ahmed was indertijd zo’n gewonde bloem en ben ik hem persoonlijk gaan begeleiden in het consuminderhuis. 

Een getraumatiseerde man die teveel had meegemaakt waar ik verder niet op in wil gaan.

Meer dan een jaar kreeg hij de groeiruimte, begeleiding en mijn vertrouwen. 

Hij leerde Nederlands haalde zijn rijbewijs en was hoofd van de klussendienst in het consuminderhuis. 

Zijn eigenwaarde steeg en zijn zelfvertrouwen.

Er ontstond een soort zoon/moeder gevoel tussen ons twee, terwijl Fatima en ik een zus gevoel ontwikkelden.. 

Heel bijzonder allemaal. 

Toen Ahmed naar mijn mening klaar was voor het arbeidsproces,

heb ik hem weer in contact gebracht met zijn begeleider van Mens ontwikkelbedrijf die hem uit het oog was verloren…

Die hernieuwde kennismaking vergeet ik nooit meer… 

Toen René bij het consuminderhuis kwam om een andere cliënt te bespreken  die ik begeleide ben ik met hem op het plein gaan zitten. Ahmed was daar een bed van IKEA in elkaar aan het zetten waar onderdelen van ontbraken…

René zag hem werken en ik zag hem steeds naar Ahmed kijken… “Wie is dat toch, Annemiek.” 

”Hij komt me zo bekend voor.” 

“Dat René is je eigen cliënt die je uit het oog bent verloren… 

Daar heb ik gebruik van gemaakt en hem meer dan een jaar laten onderduiken in het consuminderhuis. Daardoor kon ik hem de tijd geven die hij nodig had.  Stilte…  

“Dat doe je meer he Annemiek.”  “Eh… ja” 

De sociale dienst wil mensen zo snel mogelijk aan het werk hebben. 

Waarna ze heel vaak nog niet aan toe zijn en het 12 banen en dertien ongelukken wordt. Ik heb veel van die “gewonde” mensen begeleid terwijl ik bij MOB smeekte om meer tijd… Van de echt gedreven begeleiders heb ik die tijd ook gekregen…

René was verbijsterd wat een groei Ahmed had doorgemaakt en heeft hij de begeleiding overgenomen want Ahmed naar een werkplek begeleiden dat kon ik niet. 

René kende Arriva waarmee MOB samenwerkt en als ik hem naast Ahmed op de foto zie weet ik dat hij een makkie had met de begeleiding. 

https://www.wspparkstad.nl/actueel/op-naar-de-volgende-halte-met-arriva-om-door-te-groeien-naar-een-betaalde-baan# 

De link even plakken op google en zie...

We deden beiden ons best en het resultaat mag er wezen…

Annemiek