vrijdag 23 juni 2023

Mijmering 51 Een deken van wikke, kruidenazijn maken, abseilende komkommerplanten en baanbrekende pompoenen…

Beste mensen,

Pas als je nee kan zeggen,

kan je ja een ja zijn....

Annemiek

Mijmering 51 2023

Tip… Rond deze tijd neemt moeder natuur mijn tuinen over en veranderen de borders en vlindertuin in een jungle. 

Laat maar lekker woekeren en doe alleen het noodzakelijke.

In de voortuin heeft de wikke een deken van bloei uitgespreid en honderden bijtjes zijn tegelijk voortdurend te gast.

De kruisbessen rijpen op hun gemakje omgeven door raaygras en je voelt de vredigheid. 

Topinamboer blijft min of meer achter de eerder aangegeven grenzen en de eerste lavendel kan geoogst…

Tip 2… Lavendel bloemen moeten helemaal open zijn als je ze wil oogsten… 

De hele plant rigoureus 20 cm boven de aarde afknippen is het beste.

Dat noemen ze verjongen en heeft de plant de tijd om voor de
winter weer een mooi bolletje te worden. 

Lavendel met lange houterige stengels daar is niets moois aan.

Wat kan je met lavendel?

Om te beginnen het blad van de stengels rissen en in bosjes bijeen binden. 

Ophangen in je woonkamer om te drogen brengt een heerlijke rustgevende geur.

Een kommetje lavendelbloemen op je nachtkastje of gedroogde lavendel in katoenen zakjes met frutsels zoals lintjes en kant.

Romantischer kan niet tussen je mooiste lingerie of aan een haakje ergens in woon of slaapkamer…

Lavendel drogen om in de herfst o.a. manden mee op te maken
met zomerherinneringen die je de winter doorhelpen…

Lavendel binden tot minikransjes of hartjes.

Met lavendel cadeautjes maken zoals kruidenazijn in mooie flesjes…

Tip 3… Kruidenazijn met munt en lavendel…

Ingrediënten:

Bloeiende lavendel

Munt of citroenmelisse

Peperkorrels

Decoratieve flesjes

Beetje bruine azijn of appelazijn

Witte azijn.

Werkwijze: De flesjes goed schoonmaken en onderin enkele peperkorrels strooien. 

Een trechter is het handigst. 

Enkele mooie lavendelbloemen met de bloem naar beneden in de flesopening steken en de stengel iets onder de opening afknippen. 

Daardoor blijft de bloem onderin de fles . 

Met de munt of citroenmelisse hetzelfde.

Help eventueel met de steel van een houten lepel. 

Evenveel lavendel met de bloem naar boven in de fles steken en de kruiden idem.

Vervolgens een bodempje bruine azijn in de fles gieten en afvullen met witte azijn. 

Door het bruin kleurt de azijn mooier… 

Dop op de fles en eventueel een lintje of touwtje waarachter je enkele lavendelbloemen kan steken.

Je kan de kruidenazijn na zes weken al gebruiken en blijft jaren goed...

Tip 4… Kleine hapjes als lunch doen het goed. 

Een gekookt eitje en een tomaat met snippers bieslook en een drupje yoghurtdressing.

Een kommetje yoghurt met vers fruit...

Of een paar appeltjes van klokhuis ontdaan in schijfjes gesneden. 

Door een beslagje van bloem ei snuf zout en wat melk. 

Appelbeignetjes en ook koud heel lekker.

De poedersuiker is bijna op en maak ik een flinke pot. 

Gewone suiker gemalen met de Moulinex,

wordt poedersuiker home made en goedkoper dan de gekochte.  

De verpakking is de hergebruik pot van de mayonaise.

Zie je hoe handig je met een elastiek de kabel plus stekker om de Moulinex verankert?

Tip 5… Overal waar lege plekjes zijn in de border worden boontjes gezaaid. 

Met de achterkant van de houten lepel worden gaatjes gestoken in de aarde en 5 zaadjes erin gekeild. 

Gaatje dicht en moeder natuur doet de rest.

Tip 6…Abseilende komkommerplantjes. De ijzer staafjes met een gebogen haakje heb ik bewaard van vorig jaar. 

Alle stukjes spandraad en zelfs fietsspaken kan je daarvoor gebruiken.

Het ijzer staafje door een knoop in een touw steken en daarmee het touw verankeren dichtbij een komkommerplant. 

Het touw om de plant wikkelen en langs de verhoogde border af laten hangen. 

Op deze manier verbouw je meer groente op kleine stukjes Aarde.

De pompoenplanten groeien nu op het stoepje en met mijn ongecontroleerde bewegingen kan ik niet meer tussen de planten staan.


Eentje heb ik nog kunnen opbinden aan het hekje… 

Ik zal hulp vragen aan Sonja met haar beweeglijke ranke lijfje om nog iets bij te kunnen sturen.

Mijn leventje… Uiteindelijk kwam de met smart verwachte regen…


Heel aarzelend eerst en later met bakken tegelijk zodat de deksel van de put moest om het vele water van het hofje te laten lopen.

Na de buien eerste hulp verlenen aan de planten viel mee. 

Weinig schade en veel vrolijkheid van opfrissen en groeispurtjes. 

Op het “laand” lagen pracht aardbeitjes in de modder die afgespoeld in de yoghurt kwamen en de erwtjes en tuinbonen zijn opeens rijp. 

Ik hou van die dikkerds (tuinbonen) die wat melig smaken en heerlijk zijn in een boerenomelet.

Maar eerst de snijbiet oogsten die dreigt door te schieten door de hitte en het vele water opeens. 

Even laten slinken in de stoofpan en een omeletje in de koekenpan bakken. 

De omelet met zachte knoflookkaas insmeren is weer een variatie,  

waartussen de snijbiet kwam. 

Ik voel me rijk met groente zo uit de border en een half uur later op mijn bord.

Het tunneltje in mijn buik lijkt te zijn genezen en het slangetje wat eruit piept heb ik zo ongeveer
geaccepteerd. 

Het kraantje ligt steeds op mijn rechter bovenbeen en staande plassen heeft vele voordelen heb ik gemerkt.

Nog steeds worden potjes aardbeiconfituur gemaakt en de framboosjes gaan direct na de pluk in de vriezer. 

Daar wordt later confituur van gemaakt.

Het tropenschema werd weer opgepakt dat ik indertijd leerde in Tunesië. 

Om vijf uur op en de dag verwelkomen samen met floor op het hofje. 

Deuren en ramen open en het wicht eten geven.

Al of niet een ontbijtje op bed met een boek tot ongeveer half acht. 

De potplanten gieten en alle deuren en ramen plus zonwering sluiten. 

De dagelijks terugkerende klusjes in huis en de lunch. 

In de middag in mijn stoel soezen en in de vroege avond in de tuin werken eventueel boodschappen doen en wat schrijven op de PC.

De eenmaal per maand bijeenkomst met drie vrouwen heb ik gestopt. 

Met een heb ik bijna dagelijks contact en als de andere twee willen aankomen kan dat na overleg.

Vriendschappen verdiepen zich en er is geen behoefte nieuwe aan te gaan. 

Een onderzoek naar het functioneren van de gemeente bracht een uitnodiging waar ik op in ben gegaan. 

Twee behoorlijk lange gesprekken bracht voor de onderzoekster veel duidelijkheid door mijn openheid
en goed kunnen verwoorden.

Voor mij bracht het zeker ook iets... 
Ik kon vanaf afstand het laatste jaar bekijken waarin ik strepen zette.

De twee oudste kinderen van Ahmed  in gezinshereniging met hun vader betekende het einde van zestien jaar hulpverlening aan de medemens.

Toch is er nog iets af te sluiten en binnenkort in de mijmering de evaluatie van het laatste jaar…

Annemiek