donderdag 15 juni 2023

Mijmering 49 Handwasje in de zon, hergebruik, je Aarde aandeel, de dubbeldekker, pastasalade variatie en een plasverhaal…

Beste mensen,

In alles is muziek,

De namiddag zon stovend op mijn blote armen

De poes en de prachtige hommel op de bloeiende boon.

Zonnedagen in juni…

 …en eventjes maar niet verder denken…Annemiek

Mijmering 49 2023.

Tip… Hergebruik. Van Sonja kreeg ik glazen flessen met aluminium dop. 

Door de wijde hals zijn de flessen goed schoon te maken en gemakkelijk om kruidenwater in mee te nemen op fietstochten. Als bloemenvaas doen ze het ook…

Het zijn flessen van de tomatensaus die haar voorkeur heeft… Wat is de tip? 

Kijk bij de mensen om je heen wat jij kan hergebruiken en zij teveel hebben, kunnen en willen missen of weg mieteren… 

Zo redden we hand in hand een stukje aarde…

Bij de bloemisterij gooien ze bakken weg die je kan hergebruiken om in te zaaien in het voorjaar of vele potjes met stekjes in een groepje samen kan zetten. 

papaver in Sonja's tuin.

Gemakkelijk in een keer te verplaatsen van zon naar schaduw en omgekeerd…

Tip 2…Hoeveel aarde gebruik jij? Iedereen heeft een stukje van de aarde nodig om te leven. Bijvoorbeeld ruimte die nodig is om je voedsel te verbouwen, je huis te verwarmen, je afval te laten verwerken, je kleding te produceren of naar je werk te reizen, zo ook om de CO2 te compenseren. Per persoon hebben we op Aarde zo'n 1,7 hectare als oppervlakte beschikbaar, dat is ongeveer 1 voetbalveld. Als iedereen zoals een gemiddelde Nederlander zou leven, komen we nooit met 1 aardbol uit. Daarom is het goed om jezelf te vergelijken met de gemiddelde Nederlander en te zien waar jij al goed op bezig bent. 

Van tijd tot tijd doe ik de WWF test en probeer steeds lager te komen dan mijn doorsnee wereldburger verbruik . Het zou lukken als ik zou verhuizen naar een piepklein flatje of 55+ woninkje…

Mijn aardbol verbruik is 1.6

De gemiddelde Nederlander verbruikt  3.3

De gemiddelde wereldburger verbruikt 1.6

De verenigde staten verbruikt per gemiddelde burger 4.8

De gemiddelde burger in Kenia verbruikt 0.6

Omdat derde wereld landen veel minder Aarde aandeel verbruiken compenseert dat met de landen waarin de burgers veel teveel verbruiken. Daar wil en kan ik niet aan meedoen al zal ik niet snel kleiner gaan wonen omdat mijn tuin voorziet in biologische groenten... 

Doe de test op link https://voetafdruktest.wwf.nl/?gclid=CjwKCAjw0qOIBhBhEiwAyvVcfwHpo7NDA9YiSmLckiUI_qX8KmoQHOcg6R4eVogOLPjzCheXretbmRoCKHgQAvD_BwE

Tip 3… Pastasalade is heerlijk in de hitte en kook ik meteen een heel pak pasta tegelijk gaar. 

Afgekoeld gaat de helft in een hergebruik plastic zakje in de vriezer voor de volgende keer. 

Twee vliegen in een klap… je bent bij de volgende pastasalade sneller klaar en bespaart energie.

Deze keer werd het recept als volgt:

 Gekookte afgekoelde pasta

Stengels bleekselderij in smalle reepjes

Diepvries erwtjes

Yoghurt dressing

Blikje tonijn in zonnebloemolie.

Werkwijze: Iets te weinig bleekselderij werd gecompenseerd met diepvries erwtjes,

 (zes minuut vanaf kookpunt garen) in een pannetje met wat water. 

Afgieten en afkoelen…

Alle ingrediënten mengen in een kom en afgedekt in de koelkast zetten. 

Per persoon een bordje maken van deze basis pastasalade met veel sla tomaat en wat je nog hebt…

Tip 4… hitte en transpireren brengt bergen wasgoed van soms tweemaal per dag kort douchen en omkleden. 

In de vroege ochtend zet ik de geëmailleerde mega pan met koud water
gevuld in de zon. 

Een beetje wasmiddel en de witte of licht gekleurde fijne was in het water. 

De zon maakt de pan heet die de warmte afgeeft aan het water tot fijne was temperatuur.

Een uurtje in de week zetten is genoeg en de kleding even knijpen. 

De was uit het sop nemen, het meeste water eruit knijpen en spoelen in koud water. 

Direct op de lijn, eventueel op een kleerhanger.

In hetzelfde  sop kan de volgende was en tot slot een zwarte broek…

Alles van links ophangen om verkleuren te voorkomen en kan de sneldrogende was zo in de kast…

Tip 5… Ik had nog een lapje deeg in de vriezer. 

Precies op de maat van het kleine oven roostertje. 

Daarvan bak ik regelmatig vier of zes bodempjes tegelijk, in de grote oven als voorraad.

Pizza op het menu… wat erop ging en handige pizza tips:

Het deeg werd in bevroren toestand op het roostertje gelegd.

Als eerste beleggen met schijfjes ingevroren tomatensaus van een pakje. Of plakjes half ontdooide ontvelde tomaten.

(zie foto) Na twee minuut uit de vriezer kan je dat blokje bevroren saus snijden. 

(Het pakje direct weer in de vriezer leggen.) 

Daarop kwam:

Halve kleine tomaatjes

Gesnipperde ui

Schijfjes champions

Geraspte kaas

Verse basilicum en oregano blad

Stukjes paprika

En tot slot weer geraspte kaas.

Natuurlijk kan je de pizza beleggen met wat voor jou lekker is. 

Waar het om gaat is pizza op maat maken (energiezuinig) voor een of twee personen. 

Ik hou dus van dikke bodem…dat is duidelijk.

Tip 6… Waar de spinazie groeide heb ik boontjes gezaaid. 

De eerder gezaaide planten staan inmiddels in bloei en als de laatste boontjes daarvan worden gegeten is serie twee in de groei… 

Dat noemen ze oogstspreiding…

De knoflook heeft verdroogde stengels wat betekend dat de bolletjes knoflook uit de aarde kunnen. 

Het zijn er maar een paar en geteeld van teentjes knoflook van de super.

Toch is het leuk die paar te vlechten en als decoratie op te hangen onder het afdak. 

Waar de knoflook stond werd een rijtje snijbiet gezaaid…

De komkommerplantjes beginnen echt goed te groeien en worden naar de rand van de border geleid. 

Ze gaan abseilen… maar dat weten ze nog niet…

De klimbonen zijn goed opgekomen, 

ze klimmen al in het klimrek en de pompoenen maken een inhaalslag… 

Met stokjes in de grond steken leid ik ze met zachte dwang de kant op waar ik ze hebben wil. 

Ze hebben groeiruimte nodig dus mogen ze over de rand van het tuintje het stoepje op groeien. 

Wat nog leuker is… 

ik laat ze klimmen
samen met de klimbonen tegen het klimrek op. 

Met een stukje panty worden ze vastgebonden…

Tip 7… Petra kwam me helpen en hebben we een feestje ervan gemaakt.

Gezelligheid en aandacht voor elkaar kent geen tijd. 

Er moesten nieuwe plantjes in de mooie bak op de tuintafel en zijn we uitgebreid gaan snuffelen bij het plaatselijk tuincentrum. 

Daar zijn natuurlijk die gratis voorzaaibakken aan mijn handen blijven plakken. 

De heerlijkheid bij de muntthee noem ik een aardbei dubbeldekker…

Twee vliesdunne plakjes cake naast elkaar op een bordje met een beetje aardbeienconfituur bedekt.

 Daarop een bergje aardbeien uit mijn tuin en weer een tipje confituur. 

Echte slagroom erop… 

De lunch werd een kommetje yoghurt met ruim aardbeien en heb ik het restje slagroom opgemaakt…

Mijn leventje… tja… die beenzak eh katheter is een rotzak en vloog eerder van mijn been dan na een week. 

Na drie dagen heb ik hem in de container gekeild. 

Allergie van de elastieken die vervangen werden door repen panty. 

Die zitten of te los of te strak, dus weg met de handel.

De pleisters waarmee de steriele gaasjes op de wond moesten, was ik ook allergisch voor. 

De telefoonlijn weekend nooddienst urologie verwees me naar de plaatselijk apotheek.

Daar werd ik aangehoord door een meneer die van toeten nog blazen wist. 

Volgens hem was er geen leukoplast zonder latex. 

Hij ging nog eens zoeken want volgens hem was er ergens katoenachtig plakband. 

Hij vond het niet dus zou het wel op zijn… Sorry mevrouw en kan ik u niet helpen…

De plaatselijke goede drogist had silk leukoplast waar weinig latex in zit en Samira en ik werden heel vakkundig te woord gestaan. 

Vooral met veel inlevingsvermogen en drive om de oplossing te vinden.

De silk irriteert inderdaad minder en plakt zo goed dat ik nu alleen de boven en onderkant van het gaas vastplak. 

Er moet lucht bij om te genezen denk ik dan maar… 

De vierde dag ben ik op de fiets naar “het laand” gegaan, 

het is immers maar een kattensprong. 

De volgende dag kwam de super aan de rij…ietsje verder.

Na het verwijderen van die been zak bleef alleen het slangetje met kraantje over dat uit een gaatje in mijn buik komt. 

Ik heb mezelf op plastraining gezet en komt een flashback terug van de kleuterschool 68 jaar geleden. Een reserve onderbroek (en broek) mee
naar een consuminderkring, in een tasje als er iets mis zou gaan.

De dag ervoor was ik vergeten het kraantje dicht te draaien en liep er opeens een riviertje langs mijn benen. Terwijl ik afscheid nam van Siham de hulp en heb ik het gesprek afgebroken met de mededeling dat ik snel naar boven moest.

Tja… dan is er nog dat aanhangsel waar ik heel erg aan moet wennen… 

Wordt ik links of rechts dragend en opeens kan ik staande plassen en ervaar de spreuk: “Heren zet de bril omhoog. Dames zitten ook graag droog.”

Ik ging vervolgens bij de woensdagvriend te rade of hij ook nadruppelt na de plas. Die werd een beetje pissig… “Nee kind, zelfs op mijn leeftijd niet.” 

Nou de mijne druppelt wel na en heb ik wat op gevonden… Een velletje toiletpapier tweemaal dubbelgevouwen en om het aanhangsel gevouwen. 

Daarom heen een afgeknipte vinger van een huishoudhandschoen met een elastiekje vastgezet. 

Ik was die "hoesjes" uit en neem elke dag een schone vinger. Ze drogen om het handvat van een lepel die in een beker staat. 

Ik zou deze druppelvanger de heren der schepping niet aanraden…het knelt de bloedstroming af en daar heb ik nu weer geen last van...

Annemiek.