maandag 19 juni 2023

Mijmering 50 De snijbiet omelet, wandelende pompoenplanten, soep met ballen voor de vogels en shoppen met de kids van Ahmed.

Beste mensen,

Om je dromen te verwezenlijken

moet je klaarwakker worden...

Annemiek.

Mijmering 50 2023.

Tip… Een snelle lichte maaltijd is de snijbiet of spinazie omelet. 

Een vergiet vol snijbiet werd geoogst uit de border en kort afgespoeld. 

In de stoofpan ietsje olie en met aanhangend water en een snuf zout de snijbiet laten slinken.

In de koekenpan een omelet bakken van drie eieren. En de rest wijst zich vanzelf…

Al vier keer heb ik gegeten van de snijbiet in de border en 10 cm boven de aarde het blad afgeknipt, 

komen steeds weer nieuwe blaadjes op. 

Tot wel negen keer…. 

Het is de meest dankbare groente die je maar kan zaaien…

Tip 2… Naar de markt geweest waar twee bossen bleekselderij een euro kosten. 

Onderweg kregen ze last van de warmte en thuis werd een plakje van onderkant stronk gesneden en werden ze meteen in een emmer water gezet.

De tweejarige chioggia hoog opgeschoten planten in de border (zaadbrengers) kregen een stok als steun. 

De onderste zijstengels werden afgeknipt zodat de kracht in het zaad van de drie hoofstengels gaat zitten. 

Zaad gewonnen in tuinen waar de plant weer wordt uitgezaaid is altijd sterker dan gekocht zaad…  

Natuurlijk wel wisselteelt in acht nemen.

Ik zag musjes drinken uit de blad oksels van de kaardenbol plant. 

De musjes stonden   op het sterke blad te drinken uit het “vijvertje.”

Het blad droeg hen gemakkelijk. Wat een schoonheid… 

Enkele insecten waren verdronken in het vijvertje dus hadden de musjes soep met ballen…

De geleide pompoenplanten hebben het stoepje van het hofje bereikt.

Een plant groeit inmiddels langs het hekje omhoog samen met de snijboon en kijken wie het eerste boven is.

De boomspinazie komt spontaan op van zaad dat vorig jaar in de border viel. 

(Dankjewel voor het zaad Martine) 

Een decoratieve plant die wel drie meter hoog kan worden, en de jonge blaadjes kan je eten. 

Ik heb drie plantjes laten staan omdat het paarse tintje in het blad het heel goed doet in salades. 

Het blad heeft naar mijn mening iets minder smaak dan de snijbiet en heeft die toch mijn voorkeur in bladgroente. En de gewone spinazie natuurlijk.

Terwijl de laatste aardbeien rijpen start de framboos oogst. 

Je kan dit klein/fruit beter niet wassen en met schone handen plukken.
Alleen overrijp hebben ze hun heerlijke smaak.

Tip 3… De wikke overwoekert mijn bijen en vlindertuin en dreigt de andere planten te verstikken. 

Tijd om een flinke bos te snoeien en in een kan te zetten als snijbloem in de woonkamer. Wat een schoonheid…

Het “onkruid” dat opschoot tussen de topinamboer werd een pracht
boeket voor op de tuintafel. 

Moeder natuur geeft weer met gulle hand...

Tip 4… Welke groente heb ik voorradig voor een groentepannetje met rijst…

1 rode ui

knoflook

Worteltjes

1 pastinaak

Paprika

Stengels bleekselderij

1 tomaat

Snijbiet.

Werkwijze: De gesnipperde ui fruiten in iets olie, de knoflook en alle groenten in stukken zoals bekend. 

De snijbiet heel kort als laatste (1 minuutje.)

Door meer rijst te koken en meer groente te nemen hoef je de dag erop niet te koken. 

De nodige rijst door de overgebleven groente in de pan scheppen en de deksel erop.

Zoals bij alle vegetarische gerechten kan je de rijst met groente de dag erop koud eten als je wil. 

De rest rijst kan in de vriezer voor een andere keer bij een snel
gerechtje…

Tip 5… Velen denken dat de smart telefoon, de toiletbril deurklinken en leuningen de meeste bacteriën bevatten.  

Dus niet!! Zoals ik al eerder schreef gebruik ik geen afwasborstel of schuursponsje meer. 

Bij de huidige hoge temperaturen elke dag een schone vaatdoek en sponsje of lapje nemen is beslist noodzakelijk. 

Het zijn gigantische bacteriën haarden en bevatten na 24 uur wel miljard bacteriën.

Bij mij gaan vaatdoek en afwaslapje schoon gespoeld na 8 uur gebruik op het lijntje in de seringenboom. 

Ik hang alle vuile was in de bomen (letterlijk en figuurlijk.) Droog worden ze bijeen gespaard  en gaan bij de was van 60 graden, dat is voldoende om bacteriën te doden.

Handen wassen na toiletgebruik, na thuiskomst, na klussen, voor en na voedsel verwerken… je weet het wel.

Tip 6…

Mijn leventje… Twee jaar heb ernaar uitgekeken, de kinderen van
Ahmed van top tot teen eenmaal in de nieuwe kleren te zetten als ze eindelijk naar Nederland mochten komen in gezinshereniging. 

Het was heel emotioneel en heb ik ze beter leren kennen door hun lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen en vooral in welke mate ze getraumatiseerd zijn. 

Ibtisam is vol zorg over haar broer Akram en als het goed met hem gaat heeft ze geen wensen meer.

Dat zag ik al meteen toen ze aankwamen op Schiphol en was dan ook de reden dat Akram als eerste schoenen kreeg tijdens onze shopochtend in Heerlen. Passende goede sportschoenen en een paar leren slippers die hij graag direct aan wilde. Ibtisam straalde en hoefde niets… ik denk om meerdere redenen.

Bij het afrekenen bij de kassa en wat druk van Fatima wilde ze toch een paar witte sportschoenen en


sandaaltjes. Even was het wachten op Haneen (oudste dochter van Fatima) die met de trein van school kwam en zich zou aansluiten bij het gezelschap.

Wachten op Haneen werd pauzeren met een ijsje en verder… Een lange jurk voor Ibtisam bleek niet zo moeilijk te krijgen want lange jurken zijn in. 

Duidelijk was de vriendschap als het al niet een zus/gevoel is tussen de meisjes die even oud zijn. Ibtisam ziet in Haneen haar grote voorbeeld. En Godzijdank is dat voorbeeld constant aanwezig in hetzelfde gezin… Haneen leert Ibtisam Nederlandse woorden en wat al niet. Ze kan niets beter wensen…


We lieten de beide meisjes achter bij de jurken en kwam zeker goed wist ik. Zoiets als: “Welke zou jij nemen?” Paskamers kennen ze schijnbaar in Somalië niet en een jurk werd gewoon tegen je rug gehouden en zag je wel of hij paste als je al ooit eentje kreeg. Bij mij gebeurde dat niet… en de paskamer in…XS was nog te ruim maar hopelijk groeit de vulling mettertijd.

Fatima Akram en ik togen naar de mannenafdeling. Akram hield niet van opdruk T-shirts zag ik (net als zijn vader) en hij keek naar de smalle spijkerbroekjes en ik las zijn gezichtje als een boek. De maat XS was goed volgens hem nadat hij het ding even langs zijn lijfje had gehouden. Hij twijfelde nog want zwart was ook mooi, zag ik de tweestrijd. Ik heb die dag meerdere keren mijn tranen moeten inslikken bij de lichaamstaal van de kinderen. Hoe ze voelden aan de stof en hoe ze keken… De zwarte en de lichtblauwe jeans gingen mee naar de paskamer en ik vond dat een passende joggingbroek erbij moest.

Alles veel te wijd natuurlijk maar daar kon een riem iets bij betekenen. De joggingbroek had elastiek… en Ahmed kon gaatjes bijmaken in de leren riem en een stuk eraf afknippen.

Toen kon Akram het al niet meer bevatten zag ik en kwamen de dames weer  in zicht… Er waren drie jurken die met lange mouwen in gedekte kleuren wel konden… volgens de meisjes. Eentje had de voorkeur en vond ik zelf ook mooi. Natuurlijk ben ik weer doorgeslagen en werden ze alle drie meegenomen.  Ik hield wel strak het budget in de gaten en voor ieder evenveel. In dergelijke winkels kost alles al weinig en ook nog opruiming. Maar even niet gaan voor duurzaamheid…

Onder de jurk zou een vullinkje niet misstaan en zag ik een pracht topje hangen iets tussen BHtje en sport bh in. Een kindermaat leek het wel. Er zaten vullinkjes in en het gebroken witje was zo snoezig met ook nog haakjes op de rug om nog smaller te maken. XS en stuurde ik Akram even de hoek om…en hij begreep het direct. 

Nou ik heb het voor elkaar gekregen en kon Ibtisam overhalen het ding te nemen. Wel in het zwart dat was functioneler moet ze hebben gedacht, terwijl haar ogen dwaalden naar het beeldige witje. Terwijl we naar de kassa liepen heb ik het witje nog van het rek gegrist… Er moesten nog van die enkelsokjes gekocht. Tot mijn verbazing wilde Ibtisam bonte en Akram alleen witte sokjes.

Mijn tranen zaten alweer hoog toen we nog een effen T-shirt voor Akram moesten zien te vinden bij een andere winkel. Nou dat werden twee witte en twee zwarte in een verhullend katoen met een ribbeltje want oh wat is hij mager... Er kwam een zwarte pet bij die direct werd opgezet. Dat moest volgens mij… Nu hoorde hij al meer bij de mannen zag ik aan zijn lichaamstaal en ogen.


Nog een lichtgroen T-shirt voor hem en hetzelfde voor zijn vader die hij aanbid… Rest nog de noodzaak van een katoenen legging voor onder de jurken van Ibtisam. Die ene die ze had was tot de draad versleten vertelde Fatima en werd dagelijks gedragen.

Die dingen hebben ze bij de HEMA wist Haneen nou die lag ernaast en eentje heb ik gewoon uit de verpakking gehaald XS bleek nog te groot maar kon ze optrekken tot onder haar armen als het moest. Tot slot een portemonneetje voor ieder en nam zij een lichtblauw en hij een zwarte… Wat over was gebleven van mijn geplande budget heb ik eerlijk verdeeld over de portemonneetjes…  Toen moest ik opeens naar huis om na te genieten en omdat al die emotie bergen energie had gekost en ik nog nooit zo gelukkig ben geweest…

Ibtisam heeft het grote geluk Haneen te hebben en zal er wel komen… Over Akram maak ik me meer zorgen want hij is zwaarder getraumatiseerd… Ze zullen dit hun leven lang meedragen…Hopelijk hebben ze iets van hun vader die alle trauma een plek wist te geven en daardoor kansen kon aanpakken…

Nu zijn ze nooit meer alleen,

En als ze willen schuilen en weer vreselijk moeten huilen

 zijn vele liefdevolle armen om hen heen…

Annemiek.