donderdag 1 juni 2023

Mijmering 45 Zomer stamppot met spinazie en kastanje champignons, pasta met spinazie, Sonja’s frambozen tip, waslapjes en een mooi verhaaltje…

Beste mensen,

De weg is het doel

Je bent onderweg om te genieten van de schoonheid

en de wijsheid die je onderweg tegen komt.

Soms een regen of hagelbui en altijd weer de zon,

die je warm en blij maakt en licht en leven brengt...

Op die weg kwam ik meneer M weer tegen…

Annemiek

Mijmering 45 2023.

Tip 1 … Een oude badhanddoek werd in stukken geknipt ter grootte van een waslapje om de afwas mee te doen. 

Kobaltblauw naaigaren werd opgemaakt om een zigzag randje erom te naaien. 

Gewoon de hoeken om racen met de naaimachine en alle lapjes achter elkaar. 

Dat spaart garen… Losknippen van elkaar en stapelen…

Tip 2…pasta met spinazie.

Ingrediënten:

De nodige pasta (ik nam biologische spaghetti

1 vergietje verse spinazie (knipte ik uit mijn border)

1 kleine eetlepel boter of margarine

1 kleine eetlepel bloem

De nodige melk.

Zout

Werkwijze: Water voor de spaghetti opzetten en aan de kook de spaghetti toevoegen. 

De spinazie uit de tuin knippen, of uit de zak nemen en kort afspoelen.

Met aanhangend water in grove stukken knippen. 

Ik doe dat met bosjes uit de hand boven een pan en de steeltjes gaan mee. 

Iets zout toevoegen en  de spinazie laten slinken op middelhoge pit.

De boter laten smelten (niet bruinen) en de bloem toevoegen. 

Roeren met de garde en kleine scheutjes melk toevoegen op laag pitje. 

Goed roeren om klontjes te voorkomen en melk blijven toevoegen tot  de roomsaus de juiste dikte heeft.

Geraspte kaas erbij als je wil. 

Spaghetti op een diep bord, de spinazie erop en de roomsaus. 

Geraspte kaas bovenop kan ook nog… ik deed dat niet en wilde de
pure smaak van de spinazie proeven…

Tip 3… Waar geen plantjes opkwamen of weggevreten door de slak en consorten werd opnieuw ingezaaid. 

Eindelijk komt echt groei in de overlevenden van de slakepidemie.

Samira teelde aan huis in bakken tegen de gevel op een betegeld hofje.

 Daar kwam geen slak bij, zo slim bekeken. 

De rucola bloeit en brengt straks zaad en de spinazie knalt uit de aarde. Uitdelen maar…

Tip 4… Spinazie zomer stamppotje met kastanje champignons.

Ingrediënten:

Drie flinke bloemige aardappels ( nog ouwe van vorig jaar)

Vergiet verse spinazie (uit de border)

Bakje kastanje champignons (in de reclame bij LIDL)

2 rode uien (ik had maar een en kwam een gewone bij)

Scheut olie

Scheut melk

Peper/zout

Nootmuskaat en klontje boter of margarine

Werkwijze: De aardappels schillen, wassen, in kleine stukken snijden en met een beker water opzetten. 

Gaar koken en als je vleesvervanger erbij wil wat witte bonen toevoegen. (heb ik altijd voorgekookt in de vriezer) 

Aardappels  eventueel afgieten en stampen met klontje boter, nootmuskaat en scheut melk. 

Het moet een luchtige puree worden.

Ondertussen in een wok of stoofpan de gesnipperde uien fruiten en de champignons borstelen kort afspoelen en in stukjes gesneden
toevoegen aan de uien. 

Mee roerbakken met peper/zout en de spinazie uit de tuin knippen of uit de zak halen. 

Kort afspoelen en op de hand boven de pan in stukken knippen. 

Begin bij het blad met grof knippen en eindig bij de steeltjes heel fijn geknipt. 

Mee roerbakken tot de spinazie geslonken is. (enkele minuten) 

Meng de spinazie/champignons met de puree… Bijzonder lekker met een glaasje HUGO op je eigen terrasje…

Mijn leventje… Ik leer veel van Sonja en deel de tips met jullie.

Frambozenstruiken zijn woekeraars en staan elkaar maar te verdringen. 

De voeding  in dat stukje aarde moeten ze ook delen en uitdunnen van de planten brengt grotere frambozen. 

Sonja wilde me dat wel voordoen en begon aan de rand van de border.

Ze is heel tenger en klein en haar lijfje verdween langzaamaan in het frambozenbos, 

tot zelfs haar schoentjes waren verdwenen. 

Dat had ik haar natuurlijk niet nagedaan en ergens in dat bosje zat een gehurkt mensje stengels af te knippen. 

Na de klus was er weer licht en lucht tussen de frambozen  struiken en het is heel goed te begrijpen waarom gedund moet worden…  

Het stukje buiten de afrastering doe ik zelf.

Wat een weelde die spinazie… Al drie keer van gegeten en 10 cm boven de aarde afgeknipt zullen de kleine blaadjes die bleven staan,

 ook groeien, ze hebben nu de ruimte. 

reparatie huislook tafeltje
Een flink vol bakje werd weggegeven aan de bonus familie want de snijbiet groeit ook als een gek en
moet op tijd geoogst. Bladgroenten zijn de eerste oogst…

Bijna dagelijks kom ik mensen tegen die ik geholpen heb toen het consuminderhuis nog was hoe ik het heb bedoeld. 

Meneer M die nu een vast werkcontract heeft, vertelde hoe hij die hulp heeft ervaren… Ik kende hem niet meer direct... maar gaandeweg zijn verhaal weer wel. 

We raakten beiden emotioneel en werd ik met een stevige omhelzing alsnog bedankt en hoorde hoe het verder was gegaan. 

Onderaan de ladder van het leven beland kon mijn team van die tijd en ik, de pas verworven woning van meneer M binnen een halve dag inrichten. 

Van kleding tot servies bed en meubels. Een koelkast hadden we niet en heb ik toen voor hem nieuw
gekocht. Het betekende voor meneer halverwege de ladder te zijn beland naar terugkeer in de maatschappij.

Dat was de bedoeling en is hem gelukt .. De weg naar verwerking en stabiliteit met na drie jaar opklimmen een vast werk contract… 

Ik weet nog hoe door elkaar hij was in die tijd en zie wat een geweldig mens hij nu is geworden. Dat wees het gesprek  wel uit. 

Hij heeft veel inlevingsvermogen en vriendschap voor zijn collega’s zag ik en staat middenin het leven. Zijn “baas” Bianca noemde hem een workalcoholic.

Ik heb groot respect voor meneer M en zal hem vaak zien bij mijn werk in de moestuin “Het Laand.”


Zijn werk wordt vanuit het gebouw gecoördineerd, waarvan Samira en ik de tuin in bruikleen hebben. Meneer M is in goede liefdevolle handen van Bianca zag ik, die precies op dezelfde manier werkt zoals ik het zelf zou hebben gedaan, met maatwerk en oog voor de mens. 

Meneer M zal ik nooit meer vergeten, zoals hij mij niet vergeten is. Hij is me dierbaar en ik kijk uit naar de kopjes koffie die hij me zal brengen… als we elkaar treffen en vooral om zijn trots en geluk van dichtbij mee te maken…

Annemiek