donderdag 30 maart 2023

Mijmering 27 een griepje brengt sabbatical time, en openhartigheid brengt wellicht een gouden tip…

Beste mensen,

Gun jezelf elke dag een paar minuten stilte,

En soms brengt een griepje een sabbatical time…

 Annemiek

 Mijmering 27 2023

Tip… Niets lekkerder bij een griepje dan slappe thee en een groentesoepje… Even pas op de plaats en uitzieken. 

Ik heb het voordeel daar tijd voor te kunnen nemen… Velen moeten wel doorjakkeren,


zakenmensen en ZZPers en mensen met kleine kindjes. 

Verder kies ik ervoor geen mens aan te steken dus leef  tijdelijk in isolement…

Tip 2… Eigenwijs als ik ben wilde ik grotere haken in de gordijnen schuiven en wachten op hulp leek me onnodig. “Hij die de sla laat groeien.” Gaf me een geduchte les maar had mededogen...

Ik viel van de ladder en verstuikte alleen maar mijn enkel. Blauw, dik en niet gebroken wat leerzaam genoeg voor me was. Het kwam goed en Ik klim niet meer op ladders…

Tip 3… Deze griep is een test oftewel generale repetitie of ik me bij ziekte redden kan met de voorraadkast en dergelijke. Conclusie: Zeker wel, want ik heb alles in huis om groentesoepjes te maken en voer voor Floortje is voldoende… voor 7 dagen.


De mobiele telefoon houdt me in contact met de buitenwereld en vrienden appen hoe het gaat… 

Samira brengt een pannetje soep en een pasta schoteltje en Fatima kookt voor me mee dag drie… 

Ook voor twee dagen want beiden waren ruim van maat…De schaar gaat in de sliertjespasta en er komen voorgegaarde witte bonen bij anders raak ik verstopt....

Samira haalt boodschappen en krijgt Floor een nieuw soort brokjes die haar heel goed aanstaan. 

Ik voel me een rijk mens met al die zorg maar ben doodziek dus eet heel weinig. 

De vierde dag gaat het al beter en de koorts is weg en krijgen de schreeuwende plantjes op de vensterbank water…

Een koolmeesje plukt mos uit mijn voorjaarsstuk en vliegt af en aan. Ze bouwt een nestje denk ik wel...

Ik hoop bij de buren want buurman maakte een pracht nestkastje zag ik. Leuk om te bedenken dat ik het interieur leverde…

Floor wordt dagelijks weer geborsteld nu haar vacht haren verliest. De dot haar uit de borstel prik ik steeds naast het mos aan een stokje. Ik weet dat Floortjes haartjes zeer gevraagd is bij meesjes…

Het zaaien ligt even stop al zaait Samira door op mijn aanwijzingen. Komt weer goed… en de zon schijnt. Wat in de grond zit... kan al kiemen…

Tip 4… Mijn lezers weten dat in de mijmeringen niets over plaatselijk of wereldnieuws en politiek wordt geschreven. Daar hebben anderen het meer dan druk mee.

Wel roer ik openhartig onderwerpen aan die voor mensen (uit schaamte?)  onbespreekbaar zijn… Het zou heel veel leed voorkomen als meer mensen openhartig zouden zijn…

Ik ben de schaamte allang voorbij en zal menigeen iets aan de volgende gouden tip hebben


die ik vijftien jaar eerder had moeten weten… Doe er je voordeel mee…

Terug in de tijd kreeg ik vijftien jaar geleden blaasproblemen, het  alom bekende vaak moeten plassen. Vanaf 2013, tien jaar geleden kreeg ik jaarlijks botex injecties in de blaaswand, 

waardoor ik niet meer hoefde te plassen en de urine vijf maal per dag uit mijn blaas haalde via katheters. 

Door het jaar heen werd de werking van de botex minder en kon ik na een half jaar weer even normaal plassen en daarna te vaak. Weer botex enz…

Het blaasprobleem 15 jaar geleden was het eerste symptoom van ADCA de sluipmoordenaar die alle lichaamsfuncties  aantast, weten we achteraf…

Blaasproblemen komt meer voor bij al of niet aangeboren hersenletsel maar ook na het krijgen van veel kinderen en gewoon ouderdom en/of hard werken, en heel begrijpelijk.

De laatste jaren hielp de botex nog maar acht maanden en sukkelde ik de tijd door naar het moment dat de injecties weer
mochten…

Ik kreeg chronische blaasontstekingen die steeds heftiger werden en na vermindering handfuncties door ADCA werd katheteren ondoenlijk…  

Frambozen blaadjes

Geen probleem zou je zeggen… de Tena.

Een lang voorverhaal dat nodig was en kom ik to the point. Vele meisjes en vrouwen hebben een allergie opgebouwd tegen inlegkruisjes maandverband en incontinentie materiaal omdat ze dat spul vaak 40 jaar van hun leven of langer dagelijks dragen.

Schrijnen wordt wondjes op plekjes waar urine langs komt… Het is een hel waar maar weinig over gesproken wordt. 

Het spul is ook nog eens milieu onvriendelijk…

Daslook.

Afgelopen maandag was ik bij mijn huisarts (een vrouwelijke) en vertelde over mijn toen nog lijkende kou gevat en mijn allergie. 

De noodoplossing die ik had bedacht waren oude theedoeken in repen gescheurd die om de tena werd gewikkeld en om het uur of half uur vervangen. 

Na de theedoeken heb ik een laken verscheurd…Noodoplossingen!

Gerecht van Fatima.

De arts vroeg of ik bekend was met barrière crème die een beschermende laag legt tussen de huid en de allergiebrenger… Nee dus…

Zie foto de barrière crème en elke goede drogist heeft hem. De goedkope kost om de 5 euro de tube en beschermd tegen allergie uitslag. Die ik heb is tevens helend en leek Samira en mij beter en kost 15 euro. Nou ja… het werkt en doet wat het beloofd. Misschien wist je dit al?

Ik niet en ik weet zeker velen met mij wisten dat niet…misschien kan ik je heel veel leed besparen en/of voorkomen door deze tip…

De mindere kant is dat je net een week uitkomt met een tube… maar wellicht kan je de goedkopere tussendoor gebruiken.

Vervolg… Natuurlijk kan je ook nog schimmelinfectie krijgen door de intieme zone teveel wassen met zeep. Daar kan je crème en van die duikelaartjes voor kopen. Als het dat niet is? Heb je een opgebouwde allergie zoals hierboven beschreven…

Een opgebouwde allergie raak je niet meer kwijt en kan je alleen nog beschermen tegen wat je irriteert.

Tip 5… Natuurlijk zijn katoenen inlegkruisjes in de handel en in GENOEG magazine adverteren ze met de Snuggs (Snuggs.nl ) een panty liner eh gewoon broekje met ingebouwd inlegkruisje dat goed absorbeert en zou voldoende zijn. Ze kosten vanaf 24 euro per stuk en ja dat kunnen velen niet betalen…

Een tijd geleden heb ik een heel assortiment badstof inlegkruisjes gemaakt met een plastic onderkantje die na uitspoelen in de was gingen. Zou je ook kunnen doen… Ik weet even niet waar die gebleven zijn. Ik hoop dat ik velen met mijn tip van barrière crème een plezier heb kunnen doen…

Mijn leventje… Met de woonmantel aan ben ik het hofje rond gelopen. De bieslook loopt goed uit en de rucola groeit als een gek. De tuinbonen hadden al een week in de volle grond gemoeten en heb ik net niet gehaald dat te doen. Samira helpt morgen daarbij en Floor moet nog een injectie… jawel tegen allergie en komt me dat niet bekend voor?

Het was heel fijn dat mijn dierbaren voor me klaar stonden met soepjes en mee koken. Samira kan iets gemakkelijker weg dan Fatima dus deed zij de boodschappen. Ik tel mijn zegeningen…

En de visums voor de kids? Zijn nog in behandeling bij de Turkse Ambassade in Mogadishu…

Annemiek