zondag 12 maart 2023

Mijmering 22 Energie zuinigst, Leer weer verlangen, nagerecht “Sneeuwwitje” en de voortgang van onze kinderen…

Beste mensen,

Begin nu niet morgen of volgende week maar nu

om van deze dag iets moois te maken....

Annemiek

Mijmering 22 2023.

Tip… De winter geeft nog een rondje en denkt nog niet aan opstappen. 

Zaaien is nog niet aan de orde en de pootaardappels blijven nog even koel in de schuur. 

opkomende erwtjesplantjes
Te lange scheuten is niet goed, die breken maar bij het poten. 

Kruiden zaaien kan alvast binnenshuis in bakjes op de vensterbank. 

Peterselie en selderij, maar ook tomaten en paprika.

Tip 2… wie schrijft die blijft en de kassabonnen van afgelopen week worden bekeken. Bij de PLUS 28,62 euro en de markt groenten en fruit 6 euro. 

Drie kilo appels boerenkool wortels en twee paprika’s. 

De meneer bij de eerste kraam heeft een beetje een zwak voor me en zei:

”Geef maar drie euro,” en beiden wisten we dat hij daarmee de paprika niet had geteld. Hij knipoogde en ik neem aan dat hij goedgeefs is omdat hij  respect voor me heeft. 

Ik kan me echt niet voorstellen dat hij amoureuze gevoelens voor me
heeft.

Terug naar de boodschappen van week 10: Samen 34,62 euro. 

Ik kocht nog een stekkerdoos met een knop om zichtbaar op de vensterbank te leggen voor opladen telefoon en hoorapparaten.  

Die koste 10,49 euro en kan van het geld dat ik over had van de 40 euro leefgeld. Daardoor start ik week 11 met 5,11 euro min…

Tip 3… leer weer verlangen. Dat ik weinig boodschappen haalde afgelopen week was omdat ik het even te druk had en daarna ingesneeuwd. 

De kaas is een week op geweest en niets mis mee. 

Confituur en heerlijke appelstroop op mijn brood van de Kerstman gekregen dus luxe merk.

Een tijdje verlangen is meestal heerlijker dan alles meteen te hebben.

 De kaas de koekjes, de fijne crème of de woensdagvriend. Ik heb het allemaal geleerd…

Fruit, brood en groente genoeg en kattenvoer voor Floor. 

De kaas, koekjes en de luxe mueslibollen ontbraken en omdat ik juist een boek onderhanden had,

 over leven in 1925 waarin als broodbeleg stroop met spekvet werd gemengd voelde ik me rijk…

Eindelijk boodschappen kunnen doen werden de tekorten aangevuld en bleef een vacuüm doosje  slagroom aan mijn handen plakken. 

Van 1,49 voor 27 cent omdat de UHD verstreken was.

Niets mis mee en werd een luxe hangop gemaakt met stukjes overrijpe peer als voorbeeld voor de mensen die vele peertjes kregen van het groentewinkeltje… 

De hangop kan je weglaten als je appel en stukjes banaan erbij doet.

Van overschot overrijpe peer kan je ook nog cake bakken al ga je dan om iets goed te verwerken geld uitgeven en aan de snoeperij.

Peertjes bij witlof salade ook een heerlijke combinatie. 

Enkele bladeren als schuitjes vullen…

Peertjes hangop… Volle yoghurt uithangen in een filterzakje tot de helft dikker. 

De slagroom stijf kloppen met iets suiker. 

Een klein deel van de slagroom mengen met de yoghurt en een schepje suiker. 

De peertjes schillen en in kleine stukjes gesneden mengen met sap van een halve citroen.

Onderin de glazen wat peertjes dan de hangop, weer peertjes als decoratie en een toef slagroom…

De drie luxe hangop kostten samen 90 cent… doordat oog was voor voedsel redden en de UHD slagroom reclame.

Tip 4 … Het maandrapport verbruik februari van ESSENT kwam binnen. 

Mijn onderzoek en experiment naar energiezuinigst mijn  huis verwarmen is nu afgerond. 

Het  klopte met  mijn verwachtingen die ik graag met je wil delen om je voordeel ermee te doen.

Verbruik gas in februari 4 kuub voor 28,72 euro, volgens het rapport.


 Dat is niet de prijs die ik betaal want volgens het  prijzen plafond wordt dat 4 x 1,45 =5,60 euro. 

Die vier kuub zijn alleen van douchen en me wassen aan de wasbak. 

Water voor de afwas en schoonmaken verwarm ik tegenwoordig op stroom dus in een pan op de kookplaat. 

Zeer duidelijk merkbaar en ben ik blij mee… 

Mijn woonkamer verwarm ik met de airco verwarming op stroom. 

Qammar speelt met pappa.

De rest van mijn huis verwarm ik niet.

Stroomverbruik was: 221 KWh en kost 169,28 volgens het rapport wat ook niet de juiste prijs is, gezien het prijzen plafond. 

Verder gaat er 56 KWh vanaf dat de zon binnenbracht via de zonnepanelen. 

Blijft 165 KWu echt verbruik over die ik moet betalen a 40 cent per KWh = 66 euro.

Stroom en gas samen onder het prijzen plafond moet ik 71,60 euro betalen voor februari… 

Een voordeeltje is dat de zon de komende maanden tot mijn eindafrekening in juli nog heel wat KWh uurtjes binnen zal halen. 

Totdat de stroomkosten tot 0 terug gaan en ik alleen de BTW en belasting plus die 5,60 euro van het gas van de maand februari zal moeten betalen.

Conclusie: Zo weinig mogelijk gas gebruiken want stroom is goedkoper …en met zonnepanelen zo goed als gratis, op belasting en BTW en kosten Enexis na,  die iedereen heeft. 

Hoeveel zon KWh ik moet binnenhalen om op 0 uit te komen? 

670 KWh tot nu, dus laat de zon maar schijnen zodat ik “uit de stroomschuld “ kom en KWh in de plus
kan opbouwen voor komende winter…

Tip 5… De erwtjes plantjes hebben twee blaadjes in de knop en de glasplaat moet eraf om de plantjes te harden en zo nodig heel even te sprayen met een sprayflacon.

Gieten doen we niet en omdat de glasplaat Floortjes lievelingsplekje was, zal ik een oplossing moeten vinden voordat ze in de bakjes duikt
en alle plantjes plet.

Het werd een stukje gaas dat met wasknijpers aan de bakjes werd gehecht. Hopelijk is dat ontmoedigingsbeleid voldoende…

De plantjes groeiden al snel door het gaas en bleek wasknijpers op de rand van de bakjes ook voldoende ontmoediging…

Mijn leventje en voortgang onze kinderen naar de vrijheid… Het huis van Fatima en Ahmed en hun kinderen is doordacht aangepast. 

In het souterrain hebben de volwassen jongens een slaap en chilplek. 

De respectievelijke zonen van Fatima en Ahmed hebben ongeveer dezelfde leeftijd.

Een tweezitter is van de woonkamer verhuist naar het souterrain en  twee eenpersoonsbedden van de eerste etage naar beneden. 

Die bedden kunnen ook eventueel als zitplaats gebruikt worden.

Er is verder in die ruimte al jaren een PC plek waar de oudste zoon studeert en een eigen in/uitgang naar buiten. 

Er is verwarming en via een deur kom je in de was en droog ruimte waar een trap naar de keuken voert.

Omdat Fatima de kleinste geen moment alleen kan laten zit Qammar regelmatig in een wasmand te zingen terwijl Fatima de was verzorgt. 

Het is geweldig om te zien hoe het kleintje tussen de groten haar weg vind.

Ik keek mijn ogen uit toen ze de schoenen van de trap gooide en op de onderste traptree ging zitten alsof ze op de bus zat te wachten.

Jasje aan en tasje om speelde ze “op stap gaan.” Qammar roept steeds: "Pappa!" En pappa evenveel keren "Hayatie"(liefje-schatje). 

Ze zien elkaar te weinig en is pappa heel speciaal voor de kleintjes, terwijl mamma het grote werk van opvoeding en verzorging doet.

 Pappa verdiend de centjes, doet bijscholing en allemaal samen maken ze een warm blij plekje voor de twee kids met de verdrietige ogen...

Papa speelt het spel mee van "op stap gaan," en het tasje wordt bekeken.  

Even later zingen ze samen een liedje heen en weer wiegend... zingt Qammar klanken die lijken op de woorden van het lied. 

Het kindje is anderhalf en leert veel van haar grote zus van vijf.

Als ze tussen de kluwen werkende mensen in het souterrain even in de verdrukking komt pakt iemand haar met een hand aan de rug van haar jasje omhoog en plant haar op veilig terrein zoals je met een kat zou doen. 

Ze is het gewend zie ik…en schatert…

Wat een geluk in dit grote gezin en weer komt de dankbaarheid bij me op dit te mogen meemaken. 

Op de eerste etage is een stapelbed gekomen in de meisjeskamer naast twee eenpersoons bedden en slapen de vier meisjes inclusief Ibtisam die nog in Somalië  zit. Als de twee kinderen zijn aangekomen gaan Ahmed en Fatima achter een groter huurhuis aan. Ze staan daarvoor al jaren ingeschreven. Tien mensen in zo’n mini huisje is net te doen…

De voortgang in Somalië… Maandagmorgen heeft de meneer die de kinderen begeleid een gesprek met de Turkse Ambassade om het visum te krijgen. Er was al eerder contact en de paspoorten van de twee kids zijn voorzien van alle stempels en bijlagen die gevraagd werden. Jawel weer met het nodige "smeergeld."

De vierde april hebben de kinderen een eerste afspraak bij de Nederlandse ambassade in Ankara Turkije…wordt vervolgt… Alhamdoelillah (ٱلْحَمْدُ لِلَّٰهِ)

Annemiek.