donderdag 23 maart 2023

Mijmering 25 Nooit te oud om te leren, zaaien, pleetje verstopt, de Ramadan en bezoek uit Zwolle…

Beste mensen

Voor het oplossen van vervelende verstoppingen

is de eerste schrede moed.

Doe er ook maar ietsje durf bij en klim in de telefoon...

Het resultaat was de komst van een redder

in oranje vechttenue…

 Annemiek

Mijmering 25 2023.

Tip…elk droog moment van de dag zaaien we verder… Samira en ik. 

Worteltjes, en pastinaken tot de regen zich aankondigt.

 Moeder Aarde neemt direct de zorg over en miezert zachte regen over “Het laand.”

De grond met de platte riek gespit, is zo los dat de steel van de riek, plat gelegd er zo inzakt, als dit zware mens erop gaat staan. 

De juiste zaaidiepte voor het fijne wortelzaad. 

Samira zaait fijner en ik grof met een bocht in de zaailijn zie ik… 

Dat hoort bij mijn nieuwe status van wapperen en slingeren…

De zaaigeul dicht geharkt, komt kort een plankje erop en wordt aangedrukt, 

zodat het zaad met de vochtige aarde contact maakt… 

Het zaad voor de volgende zaai sessie wordt klaar gelegd… Bietjes en radijs…

Tip 2… Gek op spruitjes maak ik een pond schoon en gaan ze aan de kook in een pannetje met een beker water. 

Vanaf kookpunt acht minuut met ietsje zout.

Ondertussen werden twee linzenburgers gebakken en zijn de hoeveelheden lekkers van een maat waar
geen aardappels meer bij passen. 

De spruitjes afgieten en klontje boter erbij plus nootmuskaat..  

Groente als hoofdmaaltijd, moet kunnen.

Tip 3…Onder het afdak werd het weer gezellig gemaakt en kwam de rotan bank uit de schuur.


De kussentjes erin en werd de zon uitgenodigd. 

Helaas was het nog niet haar tijd en bleef de zon achter de coulissen…

Tip 4…en nooit te oud om te leren. Voor de eerste keer in mijn leven
heb ik de plee verstopt. 

Geen klein kind in huis die een speeltje in de pot gooide en ik gebruik geen gekke papiertjes als billendoekjes of iets dergelijks. 

Zuinigheid met water moet de oorzaak zijn en werd bevestigd door ene meneer Brian die vertelde het mooiste beroep van de wereld te hebben.

Brian brengt vreugde in menig huishouden dat bleek al snel.

Nadat ik twee dagen werd geconfronteerd met een grote boodschap die weggewerkt moest worden maar waarheen? 

Een toiletpapiertje in een kom die in de WC pot werd gezet en even later in de tuin werd ingegraven een halve meter diep onder de sering/hortensia…

Wat zal die mooi bloeien komend jaar.

Plassen deed ik in een afgeknipte twee liter melkflacon die precies tussen je benen past als plastuitje. 

Zo'n ding leen je niet aan iedereen uit en bracht het geëmailleerde kommetje de oplossing.

Het plas tuitje gebruik ik al jaren boven in de badkamer. 

De plas in het wasbakje en de koude kraan erop.

Brian trok het toilet door en zette een soort “plopper” in het gat waardoor de rioolinhoud naar boven kwam. 

Een plop geluidje en liep alle zooi weg. Geen spiraal of pot afschroeven. 

Geen graafwerkzaamheden en stond Brian als een aap met zeven staarten te glunderen. 

Het was een minuscuul verstoppinkje en na mijn vraag of hij mocht schitteren in mijn blog gaf hij toestemming.

Ik heb beloofd de volgende tips door te geven… 

Een lichte verstopping kan je dus zelf op de beschreven manier oplossen. 

Op de foto lijkt zijn meegebrachte “plopper” anders dan de mijne en na vergelijking is de mijne groter. 

Volgens Brian krijg je hetzelfde effect met de WC borstel en geef ik de tip door.


Nog beter is niet alleen de kleine water berspaarknop te gebruiken. 

Bij grote boodschappen zeker niet wat ik wel vaak deed als ik vond dat het kon en niet inhoudelijk verder op in wil gaan.

Brian in oranje vecht tenue heeft inderdaad het mooiste beroep ter wereld want kon hij op zijn gemakje een groot probleem in een halve minuut verhelpen… 

Ik had hem kunnen zoenen maar dat willen dergelijke jonge mannen niet met vrouwen uit jaargang 1951… Ik ben hem eeuwig dankbaar en dat
duurt bij mij zeker twee weken… Dankjewel Brian!!

Mijn leventje. Bezoek uit Zwolle en stond opeens een stralende Lily op mijn hofje. 

Helemaal in mijn geliefde consuminderstijl bracht ze een boeket voorjaar mee van haar eigen “gouden berg.” 

De bollen bloeien op haar heuvel in de grote tuin en een mens kan me geen groter plezier doen. 

Een ruime glazen conserven pot met water waarin de blommen stonden. 

Wat een geweldige tip en geef ik aan jullie door.

Kas snijbloemen zijn niet aan me besteed en ook onbetaalbaar. 

Ze hebben zoveel energie aan stroom gekost en geeft me steeds weer een naar gevoel, als ik naar ze kijk en gaat het effect verloren.


 Lily is groot in het kleine en heeft oog voor detail. Het potje citroenschilletjes en het potje kweeperen gelei. 

Zo ken ik haar al zolang… 

Verder nog een potje taartvulling van kweepeer en een stepje en driewielertje werd doorgegeven voor Qammar. 

Spelletjes voor Suaad en geappliqueerde lakens die naar een mevrouw gaan die de waarde daarvan waardeert.

De soep was klaar en slagroomvlaai bij de koffie die niet klaar was maar vers werd gezet… 

Wat een feestdag en eindelijk volop tijd om bij te praten en alle wetenswaardigheden te delen… 

Een dag met een gouden randje en elke minuut zo goed besteed… 

Dankjewel Lily en zeker voor herhaling vatbaar…De volgende keer hoef je niet in een kommetje te plassen…

De ramadan is gestart en vele van onze consuminder kringleden zijn Medelanders met Arabische achtergrond. Al dagen bereiden ze zich voor en trek ik me een beetje terug van Ahmed en Fatima en hun gezin.

Je kan daar niet zomaar binnenvallen in gebedsruimtes die voorheen woonkamer waren. 

Gebedstijden en eettijden zijn gepland en daar ga ik met respect mee om. 

Natuurlijk geldt de ramadan niet voor kleine kinderen en zieke mensen… 

Hopelijk gaat de behandeling visum voor de kinderen in Somalië wel door en merk ik al enige vertraging. 

De komende anderhalve week wordt op deze manier wel heel spannend wetende dat de kids op 4 april een afspraak hebben bij de Nederlandse Ambassade in Turkije…

Annemiek