zondag 5 maart 2023

Mijmering 20 tweedehands (kans)... allround plee borstels, de was, nieuwe woonmantel, boerenkoolstamppot en onze kids…

Beste mensen,

Door de aandacht voor het moment in ruste

voel ik hoe mooi het leven is...

 Annemiek

Mijmering 20 2023.

Tip…Wie schrijft die blijft.  Februari voorbij zijn de uitgaven van afgelopen maand bekeken. 

De eerste twee weken heb ik veel overgehouden  van mijn huishoudgeld. Dat ging in een potje en zijn alle groente zaden van gekocht. Het potje is zo goed als leeg maar wat een rijkdom. 


Het zaad is voldoende voor mijn moestuintje aan huis en “t’ Laand” waar drie gezinnen van eten…

Tip 2…Het gordijn dat nog ontbrak in de woonkamer is binnen bij KARWEI. 

Even oppikken en het is echt een cadeautje van de PARKSTAD gemeenten. Minima mogen voor 250 euro energiezuinige producten kopen. 

Als je de QR code niet kan downloaden op je telefoon omdat je een oud telefoontje hebt… bel dan naar de gemeente en wordt het opgelost…

Tip 3…

Zelden koop ik iets nieuws want alles is er al. Hergebruik en indien nodig  repareren. 

Als je iets koopt koop dan duurzaam,  goede kwaliteit en energiezuinig als het apparaten zijn. Ben zuinig op je spul
door regelmatig onderhoud.

Er sneuvelt nogal wat door de wapperende handjes van Annemiek. Floortje was toe aan nieuwe voerkommetjes die we samen gebruiken. Van de 12 die ze had, heb ik er nog drie over.
Bij de RD4 (tweedehands)  zijn zes nieuwe gekocht met een beeldig blauw randje. 

Floor was meteen verliefd en ze kosten maar 40 cent per stuk. We zijn blijer dan bij nieuw gekochte…Zoiets alsof je pleegkinderen in huis neemt…of een poes adopteert gevonden in een doos in het bos…

Twee stevige portglazen waren nodig voor in wintertijd, die hadden ze daar ook, een euro per stuk. Voor de rest port van de Kerstman gekregen. Een elastische broekriem voor 1 euro, die groeit en krimpt mee met jojo effect.  

Een dikke wollen deken voor 7,50 euro bemachtigd.  Daar word een woonmantel van gemaakt voor een meneer die veel te lang in bed ligt omdat het daar warmer is dan in de woonruimte. Zijn vrouw zit alleen beneden en hij staat maar niet op…

Tip 4... bij KARWEI zijn alle elektrische kacheltjes met 25% korting. De werkplaats kacheltjes hebben een blower, zijn klein , hebben een handvat en een geaarde stekker. 

Ze zijn prachtig voor boven als je eventjes de badkamer wil verwarmen of je slaapkamer. Minus korting 37,45 euro en knalrood zodat je de nek niet erover breekt…omdat je hem ziet staan. Tja die heb ik WEL gekocht…

Tip 5… Hoeveel WC borstels heb jij al weggesmeten omdat ze
vies waren? 

Bij mij nooit en gaan ze in een oud maatbekertje dat ik voortaan voor dat doel gebruik. 

Een kopje gloor en de rest water tot de borstel net onder staat, 24 uur in laten staan en de borstel is weer super schoon. Het gloormengsel kan door het douche afvoer putje.

Tip 6… Een machine bonte was heb ik maar om de twee weken.  

De vuile bonte was wordt gedroogd op het lijntje in de rommelkamer, voordat het de wasmand ingaat.

 Als ik een volle machine bij elkaar heb worden eerst de vlekken uit de vloerkleden gehaald…

Floortje heeft namelijk  als hobby haarballen op vloerkleden uit kotsen…

Mijn nieuwe WC borstel koste 1,67 cent bij de ACTION en heeft nooit een WC pot gezien. 

De borstel wordt ingezet om met een sopje vlekken uit vloerkleden te borstelen zonder echt diep te hoeven bukken.

 Soms poets ik de velgen van de fiets ermee en hij wordt (droog) bewaard in jawel… het maatbekertje voor vieze werkjes.

Met de vuile droge handdoeken wordt het sop opgenomen van de vloerkleden door erop te gaan staan. 

Daarna wordt de bonte was een dag  in de week gezet  met SUNSODA in opgevangen water van het douchen.

De vaatdoeken, schuursponsjes washandjes en de vloerbedekking /doeken. In de avond wordt in dalurenstroom de bonte was aangezet,  45 minuut op 40 graden. 

De tijd en de SUNSODA weekte immers alle vuil los… Af en toe bonte was op 60 graden wassen. Om de vijf keer of zo.

 Tip 7… een deurdranger op deuren kost geld ( vanaf 40 euro) en moeite om het ding te bevestigen. 

Bovendien wil ik de deuren van kamer/keuken/gang niet helemaal dicht maar op kiertjes hebben staan.

 Foor moet net met haar lijfje erdoor kunnen om naar voer, kattenbak en naar boven te flitsen.

Van mooi touw van een uitgerafeld vloerkleed heb ik een vlecht gemaakt die vanaf de deurklink naar beneden loopt waaraan een antiek strijkijzertje werd bevestigd. 


Onder het strijkijzertje zit een vloerbedekking zooltje gelijmd zodat het strijkijzertje mee schaatst met de deur. 

Wil je heel precies het deurkiertje regelen, haak dan met een vinger om de deur het lijntje dichterbij. Ik denk nog over een groot oog onderaan de deur waar het ijzertje aan vast wordt gemaakt…Wordt vervolgt…

Tip 8… De laatste boerenkool werd verkocht op de markt en de buitenste bladeren zijn niet zo geweldig. 

Twee stronken voor 1 euro en gaat niets verloren want het mindere blad gaat naar Cor de Wijs voor zijn vogeltjes…

De wortels waren drie kilo voor twee euro en heb ik nog appels meegebracht... 

Terug naar de boerenkoolstamppot...

Aardappels klein gesneden met 1 beker water opzetten en iets zout. 

Als ze bijna gaar zijn kan het gesneden boerenkoolblad erbij. 

Weer aan de kook brengen en na 8 minuut de stamper erdoor.

Eventueel scheut melk nootmuskaat peper en een klontje boter…

De linzenburgers die erbij moesten had ik geen puf meer voor….die komen morgen…

Tip 9… De woonmantel van mezelf heb ik maar eerst afgemaakt voordat ik aan die van meneer begon. 

Ik was de deken vannacht toch maar eerst uit want hij is vies. 

Mijn nieuwe woonmantel is gesloten met klittenband en het werk prima. 

Hij is korter zodat ik gemakkelijker erin kan lopen.

De trui die ik bij de RD4 kocht om mouwen en een capuchon aan de mantel te maken is geen trui. 

Dat viel me vandaag pas op. 

Het is een beter merk heren pyjama bovenstuk. 

Ik werk niet met spelden maar met knipjes in de stof waar mouw en schoudernaad aan elkaar moeten.

Van het boord onderaan heb ik een tunnel aan de capuchon gemaakt en een koord voor daarin.

Waar eens een mannenlijf in heeft gezeten zit nu mijn hoofd en in de mouwen zitten mijn armen… 


Ergens op de capuchon staat nu BAMIGO, een duur merk en je voelt het aan de kwaliteit… 

Wat een luxe en ik heb er 4,50 euro voor betaald eh…voor de mouwen en de dubbele capuchon.

Mijn leventje…Afgelopen donderdag gaf ik mijn laatste  presentatie in Ransdaal en de opkomst was groot. 


Truus Luijten had me daarvoor uitgenodigd en het was een cadeautje voor dit publiek te mogen “optreden.” 

Met Truus heb ik vroeger enige tijd samen gewerkt in het consuminderhuis in Heerlen. 

Ze kent mijn jolige presentaties en er werd veel gelachen… 

De mensen in de zaal gingen zeer liefdevol met elkaar om en ik kreeg een PowerPoint assistent die Hein
heet. 

Meneer werd me meteen dierbaar en ik had hem zo mee naar huis willen nemen. 

Nou jaaa niet echt…want je ontvreemd geen kostbare stukken uit zo’n pracht dorp in het heuvelland.  

In de zaal en de koffieruimte hing een terug in de tijd sfeer van “het dorp”  van Wim Sonnenveld en we
gaan binnenkort weer eventjes terug…

We hebben kaartjes gekocht… Samira en ik, voor een amateur toneelvoorstelling in Ransdaal met de naam: “Gezeik met ’n sjeik.”

 Opeens heb ik een bucket list van wel een meter lang. Komende lente en zomer ga ik met verschillende vrienden kleine (grote) dromen verwezenlijken. 

Amateur toneel voorstellig is daar een van. Binnenkort
meer over die bucket list.

Komen we tot slot op mijn grootste droom De voortgang van de thuiskomst twee kids van Ahmed! Ahmed verbeterde me vanmorgen het zijn onze kinderen. Van Hem en Fatima en van mij en van ieder die zoveel moeite deed om ze een beter leven te kunnen geven…

Ik mag nog steeds niet beschrijven (voor hun veiligheid) hoever de ontwikkelingen zijn. Als de kids de vrijheid tegemoet vliegen onderweg naar Ankara zijn ze veilig… en horen jullie meer…

Alles verloopt naar wens en Ahmed en Fatima hebben het hele weekend gewerkt aan hun huis en dat zegt genoeg. Bedden, kasten, zitjes creëren enz.  Alhamdoelillah (ٱلْحَمْدُ لِلَّٰهِ) 

Annemiek.