woensdag 15 maart 2023

Mijmering 23 Een opgeschoond blikveld, bijzondere tipjes en de rijkdom van een versleten jas…

Beste mensen,

Wie tegen de poes hele verhalen afsteekt,

hoeft niet naar de psychiater,

al denken de meeste mensen het tegenovergestelde....

 Annemiek

 Mijmering 23 2023.

Tip… Helemaal blij met de 50er jaren sfeer in mijn huis wil ik geen apparaten in het zicht. 

De elektrische koffiemolen zit dan ook in de geëmailleerde pot op het aanrecht. 

Onderaan die pot zit een roestrandje dat hoort erbij, al maakt het roestvlekken op het aanrecht. 

De vlek wordt verwijdert met azijn en als dat niet lukt met ontkalker.

De pot kreeg een “onderleggertje” van een restje synthetische vloerbedekking en dat hoeft niet eens gelijmd.

Tip 2… een snelle wintersoep werd gemaakt van restjes groenten en de altijd aanwezige bleekselderij in de “vaas” hoort daarbij… en natuurlijk linzen. 

De appelpannenkoek van bloem en volkorenmeel plus stukjes appel was zo gemaakt. 

Fruit en groente en eiwitten ineen en altijd nog gezonder (en goedkoper) dan “iets bestellen.”

Tip 3…Met nieuwe ogen… Keek ik naar een leren jas van de kringloop met uitgescheurde knoopsgaten. 

Hij  biedt vele mogelijkheden en voel ik me schatrijk... 

De vachtvoering werd eruit geknipt en de gewatteerde voeringmouwen. 

De leren buitenkant wordt o.a. een etuitje voor een schaartje
voor in mijn schoudertas.

Als ik ergens koffie ga drinken met een broodje wordt het broodje ermee in stukken geknipt 

en de verpakkingen open van koekjes.

Naar een vachtvoering ben ik al een tijd op zoek en laat je maar verrassen wat dat worden zal.

Tip 4…  Het thema in de consuminderkring van afgelopen maandag was: opgeschoond blikveld. 

Een mens heeft het nodig als hij/zij opstaat of thuiskomt na een zware dag. 

Alle deelnemers bedachten welke spullen opgeruimd uit het
zicht een nieuwe plek kregen.

Bij mij is dat het aanrecht en de rommellade. 

Petra heeft niet eens een rommellade, en ik nu ook niet meer,

 sinds alle touwtjes in een leeg boterkuipje kwamen. 

Dat past precies in de lade. 

Verder bevat de lade bakpapier, 

aluminiumfolie, plastic hero rollen 

en wat kleinigheden die ik regelmatig nodig heb…


Mijn bureau kreeg ook een opgeruimd blikveld en dat houden we zo…


Tip 5… De tube tandpasta is leeg en daar heb ik op gewacht. 

De tube werd op lengte afgeknipt passend voor een schaartje en schoongemaakt. 

De tube krijgt een leren buitenkant hoesje en de punt van de schaar zit
beschermd in de dop.

De zijkanten onderkant tube werden een stukje ingeknipt om plaats te bieden aan de ogen van de schaar. 

De tube op stof gelegd wilde ik een mooi rondje op maat van de dop knippen. 

Te moeilijk met naaien met mijn handen en de onderkant plat met afgeronde hoeken was ook goed.

Leer naaien kan het beste met stroken papier meenaaien zoals voorbeeld...

Later trek je het papier weg...

Een klepje was ook teveel gepriegel

en werden de lapjes bovenkant naar binnen geslagen en vastgelijmd. 

Het schaartje zit veilig opgeborgen in mijn tas samen met de telefoon

 past hij prima in het kleine vakje…

Mijn leventje… Siham mijn hulp en ik hebben alle grote beurten gedaan op de ramen wassen van buiten na. 

Dat komt nog als het weer beter is. 

De grote schoonmaak is voorbij, inclusief gordijnen wassen. Dinsdag was de eerste dag dat Siham de beneden boel kon doen, zonder extra werk. Dat heet het wekelijkse schema…

Misschien heb je een voorbeeld eraan… 

Een half emmertje lauw/warm water met een drup afwasmiddel werd genomen,

 dat op een opgevouwen theedoek op de eetkamertafel werd gezet.

Daarin een doekje waarmee je vanaf de deur rondom langs de wanden met de uitgewrongen doek tot reikhoogte stof afneemt. 

Alle randen richels en voorwerpen, waarbij je steeds de doek uitspoelt. Op deze manier verwijder je stof
zonder het alleen maar te verplaatsen.

Als je weer terug bij de deur bent, neem dan stof af van de midden/vlak spullen, zoals tafels en stoelen. 

Stof meteen de gang en de keuken. 

Het keukenblok hoort bij het dagelijkse werk rondom afwassen en sla je over bij de wekelijkse beurt.

Stofzuigen heeft ook zo zijn regels. 

Een stofzuiger blaast lucht uit waardoor alle stof van de vloer weer 

(als je het ding middenin de kamer zet) op je spullen terecht komt.

Start met stofzuigen bij de deur…en werk zo de ruimte in en door, steeds het schone stuk achter je latende…

Tot slot werd de vloer met een natte en droge dweil na gedweild en tot onze verbazing was de klus in twee uur geklaard. 

Siham had nog tijd om de badkamer te doen en hebben we ook nog koffie gedronken…

Als de eerste verdieping een beurt krijgt houden we tijd over voor iets extra, 

zoals ramen wassen of tegelwanden van het kleinste kamertje of het “schrobben” van een vloer (zonder schrobber.) Af en toe een kast van binnen of de koelkast of vriezer…

Ik heb weer altijd een schoon huis, dat door de wekelijkse beurten niet wegzakt in achterstallig onderhoud. 

Dat is al reden GENOEG om nooit de wekelijkse beurt over te slaan…

Kwartaalschema houdt in boven reikhoogte stof verwijderen. 


Op hoge kasten en lampen. Kleinere kasten van de plaats enz…

De laatste winterse buien kleuren mijn hofje wit en de tuinbonen in de koude kas steken hun kopjes boven de aarde in de kou. 

Ze kunnen het hebben. De lente nadert en de voor gezaaide erwtjesplanten mogen vanmiddag enkele uurtjes buiten in de zonneschijn. 

De kleuters moeten afharden want ze gaan zeer binnenkort in de volle grond en het wennen gaat in etappes…

Annemiek