zondag 26 maart 2023

Mijmering 26 Frisse voorjaarssalade, doorschuiven en delen, groente wokje en Floor aan de spuit…

Beste mensen,

Het is niet hoeveel we hebben dat ons gelukkig maakt

maar hoeveel we ervan genieten....

Annemiek.

Mijmering 26 2023.

Tip… De jonge tuinbonenplantjes staan te popelen om de wijde wereld in te gaan…. 

Eh de volle grond en dat zal vandaag moeten gebeuren maar eerst met Floor naar de dierenarts… 

Ze heeft allergie waarvoor… weet geen mens. 

Haar lipjes zwellen op en zal ze een injectie moeten krijgen en werden gelijk haar nageltjes geknipt.

De allergie krijgt ze jaarlijks, 

meestal in zomermaanden en het is zaak direct erbij te zijn en de injectie wekelijks te herhalen tot
het over is en blijft. 

Floor heeft geen dierenzorgverzekering maar een geldpotje dat regelmatig door mij of de woensdagvriend wordt gespekt.

Haar vervoer bakje zal ik naar beneden moeten smokkelen
onder een doek zodat ze het bakje niet ziet. 

De gangdeur dicht en verder kom ik niet want Floor heeft me door. 

Ze stuift de kamer in waar ik haar niet vangen kan, en ik zet het bakje buiten.

Niets aan de hand en werk ik wat in de keuken waar lady Floor even later een hapje komt eten… HEBBES! 

Floor in het bakje en achterop de fiets. 

Bij de dierenarts moeten we haar uit het bakje schudden en het spuitje voelt ze niet eens. 

Nageltjes knippen, daar  is versterking bij nodig en thuis gekomen krijgt ze nog een borstelbeurt om het losse haar uit
haar vachtje te plukken…

Het hele gebeuren heeft veel energie gekost, 

voor ons beiden en terwijl de regen uit de hemel gutst besluiten we een kruis in onze agenda te zetten voor die dag… 

Floor gaat naar bed en ik in de sta-op-stoel met een boek…

De bonenplantjes moeten nog even wachten…

Wat de tip is? Of je nu een eigen huis of een auto hebt of een beestje… 

Je zal altijd een bedrag achter de hand moeten houden voor onderhoud, ziekte of reparatie van waar en voor wie  je verantwoordelijk bent…

Tip 2…Wie schrijft die blijft en de kassabonnen van de laatste twee weken laten zien dat ik met 40 euro huishoudgeld per week niet meer rondkom. 

Dat wordt 50 euro per week en heel begrijpelijk als je bekijkt dat “het boodschappenmandje” door KASSA bekeken in een jaar 13.21 % steeg. … dus duurder werd. 

Ik start week 13 met 50 euro in mijn portemonnee en 6,04 min, na afsluiting van de weken 11 en 12.

Tip 3… De vriendenkring waartoe ik behoor schuift veel naar elkaar door in consumindergedachte hergebruik en duurzaamheid. 

Zoiets als gordijnenhaken die iedereen wel ergens in een doosje heeft liggen. 

Zet je van vier gezinnen die doosjes bij elkaar dan heb je opeens een
veel groter assortiment.

We weten de maten van de kinderen van de gezinnen en als in de doos van Lily vier broekjes zitten maat 92 dan weet ik dat die Qammar passen die nooit broekjes genoeg heeft.

Een pracht ochtendjasje van de “wereldreizigers” klein kids van Lily schuift door naar Suaad 

en de pracht haast antieke witte lakens worden door mij in droge tijden gewassen omdat ze zijn verkleurd op de vouwen. 

Niets gaat verloren…

De dierbare vintage jeans wordt door mij “versteld” met een lapje uit een jeans die er beter uitziet maar niet is…want hij is merkloos. 

Het is de tijd zoals u zegt en ik kan het net nog volgen…

Iemand heeft een wasmachine over en een eethoek die een ander ontbeert en we werken met foto’s 

zodat onze huizen geen dumpplek wordt van spullen. 

Wat niet past van kleding gaat terug naar de goede gever…en kiest een andere route. 

Zo helpen we allemaal samen Moeder Aarde van de ondergang…

Tip 3… Heel veel zin in een groente wokje koop ik courget en paprika en komen de wortels en uien die ik nog heb erbij… 

Vele verse kruiden uit de tuin en gedroogde peper… de laatste… 

Een half bakje bonen uit de vriezer en wat zout. 

Een laatste restje rijst uit de kast en herinner ik me gekookte rijst in de vriezer… 

Een heerlijk wokgerecht met rijst voor twee dagen.

Nog meer groente in een maaltijdsalade van tricolor sla…wat erin ging?

Tricolorsla

Driekwart appel een peer en een citroen

Handje rozijnen

Peper/zout.

 

In de dressing kwam:

Eetlepel honingmosterd

Scheut kruidenazijn of appelazijn

Peper/zout eetlepel mayonaise

Flinke scheut olijfolie

Vlierbloesemsiroop of honing.

1 bakje champignons

Donker bruinbrood.

Werkwijze: Maak de dressing naar smaak en hoeveelheid die je nodig hebt.

Knip de slablaadjes van het kropje, afspoelen  en trek de blaadjes  in grove stukken. 

De peer eventueel schillen en de appel was zo mooi dat schillen niet hoefde. 

Van klokhuis ontdoen en het fruit in kleine stukjes snijden. 

Mengen met het citroensap van de citroen en wat rozijnen. 

Het fruit mengen met de slablaadjes en de dressing later op het bord over de sla gieten.


De champignons afborstelen en kort afspoelen. 

In stukjes gesneden bakken in iets zonnebloemolie en iets zout plus veel kerriepoeder. 

De champignons serveren op een groot bord, de sla erbij en de dressing over de sla… donker bruinbrood erbij serveren…

En de rest van het kropje sla? Kan met wortelkluit en al in de border verder groeien... 

Mijn leventje… we zitten de regendagen uit en het zaaien ligt even stop. 

Het belangrijkste zit in de grond en kan groeien. 

Twee weken later verder zaaien betekend gespreide oogst en niets mis mee.

De rucola in de wasteil komt al op en speciebonen voorzaaien wachten we nog even mee. 

Ze komen binnen tien dagen uit en zal je ze zes weken kort en klein moeten houden wat een grote opgave is… 

Een beterende Floortje.
Over drie weken voorzaaien is nog tijd genoeg. 

Wel kan je binnenshuis kruiden voorzaaien zoals peterselie selderij en paprika/tomaten.

We overleggen Fatima Ahmed en ik en wat ik als krap in de tijd zag (wat betreft voortgang kids naar Nederland) klopt niet en hebben we nog een kleine maand voordat stempels verlopen op moeizaam verkregen documenten. Dat lucht op…

Moed hoop geduld en vertrouwen Annemiek van Deursen…Al sal reg come.

Annemiek