zondag 2 april 2023

Mijmering 28 Vlechtmatje truuk, met Fatima’s basis warme hap werd koken peanuts en moestuinvaardigheden die door worden gegeven…

Beste mensen,

Door de aandacht voor het moment in ruste

voel ik hoe mooi het leven nog steeds is...

Annemiek

Mijmering 28 2023.

Tip… We leken wel gek tussen de buien door tuinbonenplanten aan moeder Aarde toe te vertrouwen. 

Inderdaad gek op onze planten/kinderen wetende dat geen dag langer gewacht kon worden.

Samira maakte diepe pootgaten en ik ontwarde met zorg de lange pinwortels die met elkaar verweven nog heel goed uit de knoop kwamen. 

Zonder die wortel te “struppen” legde Samira de plantjes liefdevol in de armen van moeder Aarde.

Ze kunnen groeien en kwam provisorisch al wat rijshout bij de planten. 

Rijshout kan van alles zijn
van snoeihout tot deze bamboe die ik van Appie kreeg. 

Wordt vervolgt… en gaan we stroken knippen van panty…om van het rijshout een stabiele steun te maken. 

Alweer een nieuw ideetje van hergebruik materiaal is ontsproten…

Tip 2… Ik wil nog even de tip van Josette benadrukken over de barrière crème tegen allergie
inlegkruisjes maandverband en Tena. 

Medireva levert de crème en de kosten worden van je zorgverzekering afgehouden. 

Bellen en vragen want uit zichzelf bieden ze het spul niet aan. Ik heb hiervan melding gemaakt via hun tevredenheidsonderzoek.

Tip 3… Iets heel anders … de moestuin: Van drie gekregen oude panty werden bind repen geknipt. 

De beste werkwijze knippen zie foto. 

De panty benen mooi breed uitleggen en in drie banen van de teen naar boven knippen. 

Dat is zes banen van twee panty benen. 

De buitenste repen smaller dan de midden reep omdat die enkel stof is en de buitenste dubbel.

 Maar wel dubbel zo lang… Vat je hem???

Als het broekje veel dikker is dan de panty knip je dat van de benen af en knip je daar aparte repen van.

Zoals je ziet heb ik zeer lange plus middellange dikke repen voor het grove werk zoals rijshoud aan palen binnen. 


Verder korte stevige repen (van het broekje.) 

Verder nog ragdunne benen voor iele plantjes. 

Met de repen van drie panty’s kom ik wel een seizoen uit en ze worden weer hergebruikt want het spul vergaat heel langzaam…

Tip 4… Fatima maakte basis maaltijden voor me. 


Van een kleine soort rijst en ze kookte het gaar met kruiden specerijen en saus. 

Ik kan het in delen invriezen en op deze manier gemakkelijk maaltijden maken door toevoegingen van veel groente.

Ik ben gek op groente en fruit en de aanbevolen twee ons per dag wordt bij mij steevast een pond of meer.

Afgelopen dagen werden per dag de volgende groenten gebruikt bij de “rijst.”

Een halve prei in fijne ringen gesneden en het grove blad idem

Halve paprika

Halve courget met schil

Handvol voorgekookte witte bonen

Soms enkele wortels in dunne gehalveerde plakjes

Knoflookstengels en een gebakken ei middenin de groente.

De prei roerbakken in iets olie en de hardere groente het eerst toevoegen. 

Even later de rest, inclusief bonen en op het einde voeg ik de “rijst” toe. 

Toen ik nog behoorlijk ziek was kon ik op deze manier gemakkelijk koken en had in korte tijd een gezonde maaltijd op mijn bordje. 

Verder veel mandarijnen en een appel als toetjes en tussendoortjes.

Het deed me denken aan de toekomst als alles moeilijker gaat. 

Wat een goeie tip en heb ik al met Fatima overleg gepleegd. 

Op deze manier kan zelf blijven koken nog heel lang…

Misschien voor jou ook iets in overleg met familie en/of vrienden.

 Zeker ook voor jonge mensen tweeverdieners of alleenstaanden met drukke banen.

Je zou die “rijst” met saus in het weekend kunnen maken voor zeker twee a drie dagen in de week met als toevoegingen steeds wisselende soorten groente. 

Daardoor duurt koken hooguit 15 minuut en zit je na een kwartier al aan tafel met een beetgare gezonde maaltijd.

 Kant-en-klaar maaltijden zijn niet te vr… en altijd zo gemaakt zoals je het niet graag hebt en ook nog
duur. Voor de vegetariër staan in de menu lijst vaak maar twee soorten keuze op 20 met vlees of zo…

Tip 5… Kokend water in de thermos waarin blaadjes van de citroenmelisse. 

Heerlijke thee en het kan natuurlijk ook met munt en bramen/frambozenblad,

 als je die struiken toevallig in je tuin hebt
staan. Mijn favoriete mengsel.

Tip 6… De voorspelde zon bleef in Limland weg maar het was eindelijk droog. 

Samira en ik zijn verder gegaan  in de moestuin waarbij zij haar
erwtjesplantjes aan het gaas aanbond wat een priegelwerkje is, 

zo laag bij de grond. 

Samira had zwarte panty’s verknipt tot repen en ze werkt veel fijner dan ik.

Ik had dit eigenlijk wel verwacht… 

De elastische reepjes steunen de iele planten die daardoor het gaas “omarmen” met hun rankjes. 

Verder klimmen ze zelf wel en hoef je nog eenmaal een halve meter hoger de planten tegen het gaas te binden, over twee maanden of zo…

Ik kan dit laag bij de grond werk niet en heb daar slimme foefjes voor…zie volgende mijmering.

Mijn werk was vandaag het rijshout stabiel maken waartegen de tuinbonen in de toekomst steunen.

 Daarvoor werd voor, midden en achteraan in de rij een flinke stok in de grond geslagen. 

En werd weer een nieuw idee gelanceerd… 

Herinner je, je de vlechtmatjes uit je kleuterschooltijd? 

Zoiets…

Aan de beginstok werd een grove panty reep gebonden die om en om tussen de ingestoken bamboestokken werd geregen,

 en aan de midden/stok werd vastgeknoopt. 

Vandaar naar de eindstok. 

Een tweede reep erboven geregen , net anders dan de onderste reep zodat de bamboe stevigheid krijgt. 

Morgen of zo zal ik de bamboe korter afknippen en worden de resten weer hergebruikt. 

Tuinbonen worden immers niet zo hoog maar hebben wel steun nodig als de bonen dikken…

Tip 7… Afgelopen winter heb ik de pastinaken heel erg gemist waarvan de oogst mislukte door het opdringen van de aardpeer. 

Dat was de reden dat ik dit seizoen drie lange rijen pastinaak zaaide. 

Multifunctioneel in gebruik in wintermaanden…

Tip 8… Samira en ik hebben tot slot nog rode en witte uien gepoot. 

We werken niet met lijnen maar leggen stelen van hark of schoffel op de aarde in een rechte lijn waarop we gaan staan. 

Mijn “wandelstok” daarbij is altijd een riek.

Op die pootlijn werden met het achtereind van de schoffel mooie ronde ondiepe gaatjes in de aarde geprikt. 

Daarin kwamen de poot uien en Samira heeft mijn tweede rijtje “gelegd,” omdat het me niet meer lukte…

Samira's fijne tuinwerk.


De gaatjes blijven open omdat pootuien bij het wortelen daarvan houden en de gaatjes  slippen vanzelf dicht…

Tip 9… Niet meer kunnen bukken maakt vindingrijk en een loopplank wordt met een hark omhoog gehaald. 

Een hark of schoffel als pootlijn gebruikt wordt met een riek opgehaald zie foto…

Tip 10… Thuisgekomen werd met een bollenpoter de bleekselderij in de aarde van de border gezet. 

In de pot water had hij wortels gekregen en brengt een zomerlang selderijblad voor in soepjes. 

De volgende bleekselderij die ik koop bij de super gaat dezelfde weg…

Mijn leventje… Een heerlijke tuinmiddag waarin veel werd gedaan.

Ik leer aan Samira wat eens mijn vader mij leerde. 

Samira heeft aanleg omdat ze al eerder in eigen tuin werkte en groene vingers heeft.  

Er gaat een wereld van kennis voor haar open…en ook deze kennis gaat niet verloren…

Als je bedenkt dat van de acht zonen en dochters van Henk van Deursen maar eentje de liefde voor moestuinieren heeft door geërfd. 

Een aangetrouwde schoonbroer wel weer...

Ik heb enkele jaren geleden aan Song moestuinieren geleerd. 

Song die een zorgwekkende zorgmijder werd en daardoor niet meer te helpen is…

Misschien heeft de jongste zoon van Fatima wel groene vingers, hij hielp al eens mee in de moestuin.

Ik mis door mijn griepje heel erg het bonusgezin vooral de kleintjes,

 maar daar blijf ik nog even weg totdat zeker is dat ik ze niet aansteek … 

Nog een tipje op de valreep voor degenen die woonmantels maakte…  

Een gemakkelijke manier om het ding uit te doen is zittend in een bureaustoel (zie foto) je stapt er zo uit.

Aandoen op dezelfde manier en heel veilig als beentjes zwabberen…

En het visum voor de kids van Ahmed? 

De eerste aardappelplant komt boven.

Bij herhaaldelijk vragen bij de Turkse Ambassade in Mogadishu komt steeds hetzelfde antwoord; geduld… het is in behandeling. 

Geen visum geen vlucht naar Ankara en de afspraak bij de Nederlandse Ambassade aldaar werd verschoven…

Ons glas blijft halfvol en de eerste aardappelplant kwam boven de grond in Samira's moestuin op "Het Laand."


Annemiek.