zondag 16 april 2023

Mijmering 32 Romige venkelsoep, courgetkoekjes, mensenwerk kost geld en hulp vragen kan je leren…

Beste mensen, 

Er is maar heel weinig nodig

om gelukkig te zijn...

Annemiek.


 Mijmering 32 2023

Tip… We kochten bij een plaatselijk tuincentrum twee tomatenplantjes en twee potjes courget plantjes a 1,49 euro per stuk. 

Ze waren al een tijdje in groei en werden  thuis op de vensterbank in de zon gezet want beiden zijn warmte minnend.

Zelf zaaien kost veel minder want dan doe jij het werk wat de tuinderij zou doen. 

Ikzelf zaaide courget en Samira tomaten. 

Het is leuk de groei te zien… en of de gezaaide plantjes de achterstand nog inlopen?

Tip 2… Als de ijsheiligen voorbij zijn (half mei) is de kans op nachtvorst veel minder. 

Dan mogen warmte minnende planten (zoals paprika peper tomaten courget aubergine komkommer) naar buiten. 

Als je voor zeker gaat hou je daar rekening mee.

De gekochte tomatenplanten zijn al stevig en ik heb ze eerlijk gevraagd of ze buiten durfden. 

Ze mompelden wat en heb ik gratis kasjes gemaakt, die overdag open gaan en in de nacht gesloten.

De twee dappere dodo’s staan nu in een bak half onder het afdak in de luwte van der schuur. 

Als ze gaan groeien worden ze een pracht groene eetbare afscheiding van mijn terras. 

Dat zou jij ook kunnen doen…

Tip 3… Hoe je aan gratis tijdelijke kasjes komt? 

Ik kreeg van Petra twee mayonaise emmers van de plaatselijke frietboer. 

Met het kartelmes werden daar de bodems uitgesneden. 

Natuurlijk met iets rand zodat de bodems als “schotels” onder potplanten kunnen als waterreservoir.

De emmers met open bodem werden in de grond gedrukt waarin de courgetplanten staan. 

Verder had ik nog twee emmertjes van mezenbollen die van bodem werden ontdaan en over de tomatenplanten werden geschoven…

Natuurlijk heb ik eerst het weerbericht van de komende week bekeken
en overleg gepleegd met de woensdagvriend. 

Meneer is en blijft mijn mentor bij dergelijke uitspattingen…

Tip 4… In de border op hoogte, werden verschillende soorten snijbiet gezaaid, chioggia en wat wortels,

 waartussen lente ui want die houdt met z’n uienvlieg de wortelvlieg weg en omgekeerd. 

Ze vinden van elkaar dat ze stinken…

Tip 5…  we hebben bonenplanten voor gezaaid in closetrolletjes in bakjes. 

Als ze opkomen moeten ze bij het vierde blad in de volle grond. 

En ja ze houden ook van warmte en mogen eigenlijk in mei pas gezaaid…

We konden niet wachten en houden wel van een gok. 

De planten van Samira staan al in de moestuin op “het laand” en de mijne die ruim twee weken later werden gezaaid heb ik vanmorgen in de border gezet… 

Vlakbij de achterdeur heb ik er snel een flanelletje over gegooid nietwaar…

Tip 6Romige venkelsoep.

Ingrediënten:

2 venkelknollen

1 dikke ui

1 dikke aardappel

2 bouillonblokken

600 ml water

400 ml melk samen 1 liter

Klontje bakmargarine en scheut zonnebloemolie

Werkwijze: De gesnipperde ui werd gefruit in een klontje bakmargarine en scheutje olie. 

De ui mag niet bruinen in deze blonde soep, maar wel zachtjes hun
smaak en geur afgeven. 

Afblussen met het water en de melk en de bouillonblokken toevoegen.

Zachtjes aan de kook brengen terwijl de gewassen venkelknollen in ringen en stukken worden gesneden.

 Hou wat venkelgroen apart.

De aardappel schillen, wassen en in blokjes gesneden samen met de venkel in de soep. 

Breng de soep aan de kook en om overkoken tegen te gaan een houten lepel tussen pan en deksel leggen.


Als de soep gaar is de staafmixer erdoor en voor mij hoeft dat niet. 

De soep serveren met eventueel een wolkje room of koffiemelk in de soepkop of bord en wat fijn
geknipt venkelgroen…

Verder heb ik wat voorgekookte witte bonen uit de vriezer bij de soep gedaan.

Voor het nodige vlees vervangende (plantaardig) eiwit. 

die bonen vind je niet terug in de soep en geen haan die er naar kraait.

De hardere stukjes van de venkel werden zeker niet weggegooid.

Ze kwamen in de soep/zak in de vriezer waar de afsnijsels inkomen.

Stronkjes en blad van bloemkool en broccoli.

Altijd nog goed voor bouillon voor een soepje.


Tip 7… Zaterdag altijd een beetje feest kwamen courget koekjes op het menu. Een van de drie courgets (3 voor 1 euro) gekocht op de markt en kost het hele bord koekjes nog geen euro…

Ingrediënten courget koekjes:

1 gewassen courget

1ui

Snuf zout/peper

1 ei als je hebt

Beetje bloem

Zonnebloemolie.

Werkwijze: De courget wassen en raspen. 

De ui schillen snipperen of raspen. 

Ei toevoegen peper/zout en met wat bloem mengen tot een samenhangende massa. 

Met twee lepels hoopjes vormen in een
braadpan in heet zonnebloemolie. 

De hoopjes platdrukken en omkeren als ze bruin zijn. 

Op matige warmte garen…

Mijn leventje… Ik kon naar de markt door een pracht samenspel van de fietsenmaker en Samira die een
busje heeft. 

De ketting was vrijdag namiddag van mijn fiets gelopen en gelukkig hoefde ik de driewieler maar een straat ver naar huis slepen.

Ik was onderweg geweest om boodschappen te doen waar dus niets van terecht kwam.

Ik heb jaren lang geoefend en inmiddels geleerd hulp te vragen. 

Geven is veel gemakkelijker dan vragen en dan vooral ook bedanken wat wel eens wordt vergeten...

 Ik heb het allemaal geleerd en vorige week heeft Cor de Wijs me samen met Floortje naar de dierenarts gebracht... ik was te ziek om op de fiets te gaan...

Vervolgens kwam Floortje de Paashaas nog tegen voor Cor. Na Pasen waren de goede paaseitjes voor de helft en kon Floor meer doen met minder... Dat heeft ze van mij geleerd. Het gaat om het gebaar, nietwaar...

De fiets naar de fietsenmaker slepen ging ook boven mijn kunnen al
willen ze hem ook best ophalen...

Samira met haar bus was sneller...

De fiets werd in de bus getrokken en naar de fietsenmaker (BIKENATION) gebracht waar we net voor sluitingstijd aankwamen…

De mannen volgen mijn leven op de voet en vragen altijd meteen hoe
het nu gaat. “Wellicht de laatste zomer op de fiets” deelde ik hen mede en ze waren het met me eens dat elke dag daarvan benut moest worden.

De fiets werd direct onder handen genomen en passant de remkabel ook vernieuwd die ik onlangs over heb getrokken. Zaterdagochtend vroeg stuurden de mannen al een app dat de fiets klaar was.

Samira heeft me naar de zaak gebracht en kon ik zo door naar de markt
in Eygelshoven. 

Een stukje verder op de fiets dan rondom de kerk en het valt nog steeds niet mee met dat slangetje tussen mijn benen. 

Gelukkig ben ik goed gewatteerd hier en daar en dat is nu eens een voordeel…

Ik fietste op rustige tijd stapvoets over de markt en vulde mijn fietstassen voor 9,15 euro met groente en fruit. 

Drie broccoli voor een euro en drie courget voor een euro.

Twee venkelknollen voor een euro en drie kilo appels voor drie euro. 

Een pond champignons voor 1,75 euro en drie paprika voor 1,40.

Alles zelf uitgezocht zonder plastic verpakking of krimpfolie. 

Foto collage in Pinkpopzaal

Mijn zelfgemaakte zakjes en tasjes doen steeds opnieuw dienst.

Zaterdag de 15e heeft Samira een presentatie gegeven bij Festival Duurzaam Landgraaf in het raadhuis. 

De workshops die ik zou geven heb ik afgezegd omdat niet duidelijk was of ik die nog kon geven. 

Ik trek me verder terug...

Wel blijf ik Samira ondersteunen en begeleiden in consuminderkringen geven en netwerken. 

Natuurlijk ken ik vele mensen nog vanuit mijn werk voorheen, als coordinator consuminderhuizen en zij kennen mij als betrouwbaar en gedreven werkend voor de doelgroep minima. 

Ik kon tijdens het festival aan Samira laten zien hoe belangrijk netwerken is met de partners...

Afspraken werden gemaakt met de woonwijzerwinkel over een presentatie bij onze lopende


consuminderkringen. in Heerlen.

De werking van de witgoed regeling werd besproken die Heerlen wel en Landgraaf niet aan mensen in minima geeft. 

De werking van de energieknip voor minima in landgraaf Heerlen en Kerkrade werd eveneens besproken

Hoe personeel van  de zaken waar "gekocht" mag worden omgaan met de mensen in minima.

Mijn goede naam had afgelopen week al eerder een gouden moment opgeleverd. Een anonieme bij ons bekende sponsor heeft aan Samira een IMAC pc cadeau gedaan. 

Ze kan nu beter mijn werk voortzetten en we bespreken elke fase met veel voldoening over wat weer werd bereikt... 

Dit alles overdenkend fietste ik vol geluk van de weekmarkt naar huis, langs het pad tussen de akkers.

Het zou zo 1950 kunnen zijn daar waar de holle weg richting geitenhouderij voert en de boerderijwinkel van Pennartz en het kerkhof…

Al die rijkdom van groenten en fruit ongesorteerd dus voor een habbekrats wordt dan eerst op de tuintafel uitgestald om van te genieten en in volgorde van houdbaarheid verwerkt in het komende weekmenu. 

Elke dag mijn appeltje in de avond en eerst maar die rijkdom in de koeling leggen…

De gang naar de wekelijkse markt wordt steeds minder naargelang mijn moestuin groente en klein fruit levert. 

Als Samira me de weg binnendoor naar de boer heeft gewezen ben ik daar ook wekelijkse klant, voor de eieren aardappels en wat ze zoal nog hebben… 

De rijkdom van eenvoudig leven heb ik zo lief en tel ik mijn zegeningen… alweer en nog steeds met halfvol glas...

Annemiek