donderdag 20 april 2023

Mijmering 33 Broccoli quiche en appeltoetitch, zoet en hartig uit een deeg, de slakken rukken op, het Suikerfeest en een miskoop…

Beste mensen,

Het woord vriend stamt af van vrij....

Het is iemand die je de ruimte en vrijheid geeft

om te zijn wie je bent....

 Annemiek

 Mijmering 33 2023

Tip… Goedkoop bleek duurkoop te zijn. In de herfst kocht ik bij een bouwmarkt drie emmertjes mezenballen in voorraad voor de winter. 

Zelfs duiven moesten er niets van hebben…

Voortaan koop ik bij de dierenhandel iets duurdere mezenballen, die zeer geliefd zijn en helemaal opgaan.

Tip 2… In rubberlaarsjes werd peterseliezaad gezaaid. 

De laarzen zijn van een overleden dierbaar mens geweest. 

In de zolen werden wat gaten gemaakt om regenwater door af te laten vloeien. 

Het voorblad werd eruit geknipt en een rand omgeslagen. 

Tuinaarde onderin en bovenaan een laag potgrond in de laarzen en kan je plantjes zetten in dierbare herinnering… 

Een kropje sla of peterselie of blommen…

Tip 3… Gebruikte filterzakjes worden weer aan een lijntje bij de seringenboom gedroogd. 

Het koffiedrab in een vergietje gedaan. Koffiedrab strooien rond jonge plantjes weert slakken. 

De gedroogde filterzakjes komen in een mandje in de schuur om op afwateringsgaten te leggen in bloempotten, als ik ga stekken. 

De filtertjes voorkomen dat potgrond wegstroomt.

Wat ook meehelpt is zand strooien, kleingemaakte eierschalen en schelpjes als je bij de zee woont en ingegraven schaaltjes bier. 

In de avond slakken vangen kan ook en ze overdag in het bos uitzetten...

Tip 4… Wat eten we vandaag? Een kop soep over van gisteren en sneetjes al of niet geroosterd brood, met gebakken champignons…

Gesneden champignons in de pan een snuf zout erop en kerrie… Wat fruit na en klaar.

Tip 5… Jonge aardbeienplanten afgelopen jaar gestekt moeten plaats
maken voor de courgetplanten. 

Enkele aardbei plantjes  vullen de betonnen bak op het hofje. 

Velen vullen de rijtjes planten in de moestuin op “het Laand,” op plekken waar stekjes het niet hebben gered. 

Wat overblijft wordt doorgegeven aan de vele kringleden…

Tip 6… Van het groentewinkeltje gekregen appeltjes met een beschadiging bleven maar liggen. 

Ik heb ze verzameld en een toetitch van gebakken. 

De bodem hoeft niet heel dun te zijn, en eigenlijk is het een boterham met fruit. 

In vroeger tijden bakten de Limburgse boerinnen bijna dagelijks toetitch voor de grote gezinnen en de arbeiders, 

want fruit was er in overvloed . 

In ieder geval op de boerderij van de ouders van de woensdagvriend. 

Mijn oven wil ik energiezuinig gebruiken dus werd ruim deeg gemaakt,

 zodat de toetitch plus een quiche en twee kleine groente pizzaatjes tegelijk in de oven konden… 

Dat kan prima en nam de een de smaak van de ander niet over…

Het is maar dat je het weet. 

Omdat het deeg voor zoet en hartig werd gebruikt heb ik geen suiker erin gedaan…

Ingrediënten en voorbereiding voor quiche:

2 grote broccoli

5 eieren

Peper/zout

Geraspte kaas

1 doosje slagroom.

Werkwijze: Twee flinke broccoli in roosjes snijden en de stronk in stukjes. 

In een pannetje water koken tot kookpunt met iets zout en 8 minuut garen. 

Uit laten lekken en afkoelen. 

Het kookvocht kan je voor soep gebruiken.

Ingrediënten en voorbereiding voor appeltoetitch

Ongeveer 2 kilo appels

Kaneel

Eventueel iets suiker

Rozijnen

Iets paneermeel.

Werkwijze: De appels schillen van klokhuis ontdoen en in stukjes snijden. 

In een pan met zoveel rozijnen als je wil en zeker twee eetlepels kaneel en iets citroen als je hebt. 

Als de appels zuur zijn iets suiker. 

Half kopje water en alles door elkaar scheppen en op het vuur.

Dit noemen ze blancheren en hoeft maar heel even. 

Blijf erbij, zo nodig omscheppen zodat het niet aanbrand en de appeltjes beetgaar zijn. 

Afkoelen…

Ingrediënten deeg:

500 gram volle yoghurt

1 ei

2 zakjes bakpoeder

16 eetlepels zonnebloemolie

8 eetlepels melk

Snuf zout

Bloem.

Werkwijze: Alle ingrediënten met uitzondering van de bloem, kort mengen met een garde in een grote kom en de garde weg… 

Ruim een halve kilo bloem toevoegen en kort kneden.

Steeds bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. 

Ongeveer de helft van het deeg apart zetten en verwerk je later. 

Ik maakte eerst de appeltoetitch.

Met een deegroller het deeg uitrollen tot een dunne plak en in een vlaaivorm leggen op bakpapier. 

Heel handig zijn wasknijpers als hulp,  die het papier in de vorm houden. 

De deegbodem met een vork inprikken en bestrooien met een beetje paneermeel.

Nu de oven voorverwarmen op 180/200 graden.

De appelvulling op het deeg verdelen en de rest van het deerg uitrollen tot een dunne plak. 

Dat wordt de deksel die op de appelvulling komt. 

De randjes bijwerken en de deksel natmaken. 

Bestrooien met suiker en ik heb nog steeds grove suiker die op moet al doet gewone suiker het ook. 

Met een grove schaar het deksel inknippen en kan de toetitch in de oven.

Verwerken quiche: Het resterende deeg kort op/kneden en tot een bol vormen. 

Uitrollen tot een dunne plak en een vuurvaste lage vorm ermee bekleden. 

Ook hierbij bakpapier gebruiken. 

Het deeg inprikken met een vork.

De broccoli mooi verdelen over het deeg, zodat de steeltjes niet zichtbaar zijn. 

In een kom de eieren met
de slagroom mengen plus wat geraspte kaas en gelijkmatig over de broccoli verdelen. 

In de oven tot de deegrand lichtbruin is…

Ik had nog een klein restje deeg over dat uitgerold  in twee mini vlaaivormpjes paste. 

Dat werd mijn lunch… 

Ik vulde de vormpjes met een bevroren tomaat in plakken, 

een dikke champignon, halve paprika, wat geraspte kaas en een kleine
gesnipperde ui.

Je wil niet zoveel tegelijk maken omdat je een kleine oven hebt? 

Halveer dan de ingrediënten van het deeg…

Mijn leventje… Omdat aan onze consumindercursussen veel Medelanders deelnemen zien we  dat de laatste week van de ramadan het zwaarste is. 

Vandaag zijn de voorbereidingen voor het Suikerfeest. 

Tijdens het feest worden bezoeken afgelegd en is het hele gezin in het nieuw.

Mensen die kort ziek zijn of vrouwen die ongesteld zijn tijdens de
ramadan mogen eten en halen die dagen later in. 

Er wordt veel gebeden en het is een hele klus om een gezin met opgroeiende kinderen draaiende te houden.

Fatima slaapt nachts bijna niet en doet overdag wat hazenslaapjes. 

Ik heb me dan ook een beetje teruggetrokken van de bonusfamilie tijdens de ramadan en af en toe gebeld. 

Als de kinderen van Ahmed het uitreisvisum krijgen hoor ik het wel. 

Het nam me ook teveel mee merkte ik... meer dan goed voor me is. 

Je kan niets doen dan geduld hebben en geen mens heeft invloed op wat aan de andere kant van de wereld gebeurd of helemaal niets loopt. 

Zondag ga ik weer eens kijken naar de kindjes als de grootste drukte van het Suikerfeest voorbij is…

Gisteren kreeg ik bezoek van drie dierbare mensen en besloot ik ze eens te verwennen met de toetitch en de quiche. 

Ze zijn kind aan huis en werden de heerlijkheden meerdere malen aangesneden. Het mocht op en hadden we berekend dat de hele quiche drie euro kostte... De toetitch nog
veel minder...

We hebben in de zon op het hofje gezeten. 

Ik was doodmoe na het bakken en een consumindercursus samen met Samira,  in Het Heitje in Heerlen... en bleef  ik in mijn stoel… 

Zo heerlijk die aanloop en hebben we de zon uren tot het uiterste benut. 

De boel de boel gelaten en werd het dagelijkse “de dag doornemen” telefoontje met de woensdagvriend wel erg vroeg gepleegd. 

Rond 21.00 uur lagen we in onze respectievelijke mandjes Floor en ikke… 

Een gouden dag vol warmte in gedachten…

Annemiek