woensdag 26 april 2023

Mijmering 35 Goed zijn voor jezelf door nog meer ontspullen, door ruilen delen en budgetteren… Met als toegift een verhaaltje.

Beste mensen,

Je kunt jezelf verbeteren

zonder op een betere wereld te wachten

Die betere wereld komt dan vanzelf...

 Annemiek.

Mijmering 35 2023.

Tip… De sperziebonen planten jubelen zowat uit het voor/zaai bakje. 

Ondanks de voorspelde koude nacht heb ik ze toch maar in de border gezet dan gaat die hitsigheid er wel vanaf.

Op de vensterbank in de woonkamer staan nu nog enkele tomatenplanten, de komkommers en de pompoenplanten. 

Op de vensterbank boven stonden nog enkele kwakkelende geraniums die nu ook beneden staan. 

Ze hebben allemaal mijn aandacht en als de lente nu eens doorzet komt
het helemaal goed.

Tip 2… Nog steeds aan het ontspullen gaat de oude inmaakketel naar de boer. 

Die stond in de gang op Floortjes kattenbak als oud papier bak.  

Het oud papier komt voortaan in een kartonnen doosje.

Het oude zuurkoolvat gaat eveneens naar de boer. 

Het stond in de gang met kaardenbol en gedroogde
pastinakenschermen. 

Daar moest ik steeds omheen laveren. Weg met het ding

Een geëmailleerde kan ging uit het zicht en bossen droogbloemen van de staande lamp. 

De gedroogde papaverbollen en lampionnetjes die eraan hingen gaan naar Gerda voor haar workshops.

Tip 3… Ik kreeg van een vriendin eenpersoons flanellen dekbedovertrekken  om door te geven aan de mens in nood. 

Na overleg met haar heb ik ze zelf gehouden en twee van mijn overtrekken (met veel negatieve herinneringen) doorgegeven. 

Zo kan het ook want ik wil me in reservetijd omringen met vrolijke spullen en herinneringen…

Tip 4… De soepzak in de vriezer had alweer een beetje vulling en de koude
zorgde ervoor dat vandaag gevulde soep op het menu zou zijn. 

Wat ik vond ging in volgorde erin.

1 gesnipperde ui fruiten

Afblussen met anderhalve liter water.

1 beker linzen van de reclame

3 bouillonblokken

2 wortels van de markt

2 stengels bleekselderij van de vensterbank

Stukje bloemkool uit de koelkast

3 asperges uit de vriezer

1 gekochte prei per stuk 60 cent en dan neem je de zwaarste.

De inhoud van de soepzak uit de vriezer waarin stengels broccoli en afsnijsel van venkel.

Tip 5… Wie schrijft die blijft en maakte ik alvast de maandafrekening van april. 

Als voorbeeld voor de deelnemers consuminderkring Het Heitje. De laatste week van april zal ik niet veel
boodschappen meer kopen.

Kijk je mee? Misschien doe je nog vergelijkingsmateriaal op…

Vaste lasten: Huur: 633,53. Water: 11,10. Energie: 0 de komende drie
maanden.

WA en brandverzekering: 13,80. Zorgverzekering: 179,84. CZ eigen bijdrage: 38,50.

Gift: 100 euro.

Uitgaven diversen: Uitgaan: 22,40. Hobby 6,79. Tuin 24,94. Kapper: 10,00.


Fietsreparatie: 56,79. Fooi: 20,00. Dierenarts: 68,80.

Boodschappen voor vier weken: 50,00+ 52,43+26,00+32,37 euro.

Mijn inkomsten zijn: AOW: 1353,11. Pensioen: 89,29+ 78,98

Huurtoeslag: 324,00. Zorgtoeslag: 155,00

Je bent al aan het tellen? 603,28 euro over en ben ik de eigen bijdrage hulp vergeten (19 euro.) De regiotaxi en de BSGW. 

Dus nog even een herberekening maar ik zit goed…en kan weer heel wat op de hoge kant zetten wat ik al heb gedaan… want we starten met onszelf uitbetalen.

Tip 6… Snijbloemen kopen is zeer milieuonvriendelijk en ik koop ze dan ook nooit. 

Van over de hele wereld worden ze aangevlogen om “vreugde” te brengen. 

Wat pas echt vreugde brengt, is goed voor de Aarde uit eigen tuin blommen oogsten. 

Van de pracht lila schoonheid in het glas kreeg Gerda en Samira al een en ikzelf natuurlijk. Er hoefde geen vliegtuig voor in de lucht. Geen kerosine verkwanselt en de lidcactus bloeit alweer voor de tweede keer.  


Als hij uitgebloeid is krijgt hij met de andere twee planten een zomerlang rustperiode aan de voet van de seringenboom in de luwte… tot de herfst komt.

Mijn leventje… Elke ochtend geniet ik van ontbijt op bed. Daarbij lees ik graag enkele bladzijden uit een vrolijk simpel boek om gezellig echt wakker te worden. 

Meestal heb ik meerdere boeken onderhanden. Interessante boeken en flutromans naargelang mijn stemming. 

Floor leest tegenwoordig ook een boek bij haar ontbijt. Een mijmeringfan (Jacqueline) stuurde het boek naar haar op, en Floor bedankt zich hierbij van harte…

Het Suikerfeest ontbijt in het broederhuis was een succes. Deelnemers van twee consuminderkringen van Samira waren aanwezig. 

De opkomst was minder door het vreselijk slechte weer (stromende regen) en begrijpelijk. 

Mijn pompoen kruimeltaart had iets langer in de oven gemogen maar de smaak was top. 

De gezelligheid van veel mensen aan tafel was weer eens wat anders, waarbij ik steeds beter de Arabische gesprekken kan volgen.

Ik ben zo zuinig geweest met stroom dat ESSENT mijn maandvoorschot tot de jaarafrekening in juli op NUL heeft gezet. 

Ik betaalde 100 euro per maand en ik heb geen moment kou geleden. 

De wollen woonmantel heeft me daarbij geholpen.

Kleiner wonen in eigen huis was ook een goede vondst.  Middenin de woonkamer dubbele gordijnen hangen. 

Indien nodig werden de gordijnen dicht geschoven en had ik twee compartimenten. 

Als de zon door de ramen scheen werd de (verkleinde) voorkamer snel heerlijk warm (scheelt vier graden). 

Bij o.a. bezoek rondom de eetkamertafel (achterkamer) verwarmde ik
deze  verkleinde ruimte tijdelijk door de airco verwarming die daar hangt.

Alleen moet ik nog eens iemand vinden die een eindstop op de gordijnrail kan zetten. (vond ik woensdag in de vervangende hulp)

Na dat dekbedovertrekken ruilen gingen mijn gedachten naar de keer dat ik via woningruil van Stein naar Brunssum verhuisde. 

opkomende spinazie
De mevrouw waarmee ik de flat ruilde was niet zo handig en deze vrouw, toen al een geboren
organisator had alles geregeld anders kwam weer niets tot stand.

De resp. inboedels gingen in een gehuurde vrachtwagen heen en weer in een rit. Dat was het goedkoopste. 

Alleen de slaapkamers, het tweepersoons bed en de kleerkast moesten in beide flats nog afgebroken. 

Het toeval wilde dat haar en mijn slaapkamer in crème en groen waren uitgevoerd, ongeveer even oud en van dezelfde kwaliteit. Dat was toen zeker in de mode. Uit elkaar halen was alleen maar extra werk volgens mij.

Nakomertjes geranium.

Na overleg  werden alleen de matrassen verwisseld en natuurlijk het beddengoed. Mevrouw die op een stoel in de gang zat te stressen of ze er wel goed aan deed te ruilen, werd meteen in de vrachtwagen meegegeven naar Stein nadat de huissleutels aan elkaar waren overgedragen.

Ze was in staat op het laatste moment toch nog de hele zaak terug te willen draaien, terwijl alle stukken waren getekend. De slaapkamer werd grondig gereinigd en niets aan de hand. Ik heb er jarenlang heerlijk in geslapen en mijn zoontje had een fijn speelveldje aan de overkant van de stille straat en dat was heel hard nodig voor een zorgenkind.

De flat in Stein stond aan een druk kruispunt en als een vrachtwagen bij het stoplicht afremde of optrok stond de suikerpot (driehoog) op tafel te trillen… 

Later heb ik begrepen dat mevrouw haar jachtterrein wilde verleggen. Nou in Stein kerels genoeg en dansgelegenheden in Beek en Geleen. Ik ging voor de rust van mijn kind… en had in no time werk…tijdens schooluren van mijn zoon.

Annemiek