zondag 30 april 2023

Mijmering 36 Van oud ijzer naar bloembak, plantenhuisjes, klunzige potjes, en de zon opzoeken op de breeveertien…

Beste mensen,

Droefheid is enkel een muur....

tussen twee bloeiende tuinen.

Als je zoekt vind je een poortje…

Annemiek.

Mijmering 36 2023

Tip… De bodemloze emmers (van Petra) als huisjes voor warmte minnende planten kreeg een vervolg. 

Van PLUS kreeg ik indertijd de zwarte plastic bakken waarin snijbloemen werden aangeleverd.

Elke week weer nieuwe bakken met nieuwe snijbloemen. 

De bakken terughalen bleek meer te kosten dan nieuwe leveren. 

Ze werden met het vuilnis afgevoerd. 

Hoe milieu onvriendelijk.

Ik heb stapels bakken gered en evenveel doorgegeven voor hergebruik aan wie ze maar hebben wilde, 

zoals ik ook gebruikt friet olie redde. 

Achterin de pottenkast vond ik nog een stapel en met het kartelmes en de schaar werden de bodems uit de bakken geknipt. 

Natuurlijk met een randje nog aan de bodem om als onderzetter te dienen.

De bakken werden in de tuin gedrukt op plekken waar de pompoenplanten komen. 

Met de bollenpoter een gat in de aarde van “het huisje” en de plant erin. 

Natuurlijk heb ik eerst gekeken hoe koud de nachten werden en het kan. 

Achter de schutting scheelt weer enkele graden… en in huisjes zeer zeker.

Een stuk Heras hekwerk werd in de grond gedrukt en vastgezet, tussen de frambozenstruiken en waar de pompoenen groeien. 

Pompoenplanten hebben ruimte nodig en dat kan ook de hoogte in zijn. 

Ze zijn prima te leiden tegen het hekwerk en het gaas van de afrastering omhoog. 

De planten die aan de rand van de border staan mogen het stoepje op slingeren. 

Niets mis mee… De huisjes kunnen bij beter weer opgeruimd.

De onderzetters direct ingezet… De klunzige potjes zijn mooi van lelijkheid en kwamen wat achtergebleven geraniumstekjes in. 

De potjes pasten precies op de afgeknipte bodems van de zwarte bakken. 

Een paar korrels koemest doet wonderen en de zon die toch steeds meer om het hoekje komt kijken.

Tip 2… Zolang de voorraad strekt maak ik maaltijdsalades uit de tuin. Bloedzurig, tricolor sla, die vanuit de super in de aarde gewoon verder groeit. 

Zevenblad, paardenbloemenblad en daslook. 

Een kolfje witlof fijngesneden erbij, een appeltje in stukjes en het sap van een citroen. 

Peper/zout scheut olijfolie, scheut kruidenazijn, scheut
vlierbloesemsiroop of honing.

Twee linzenburgers uit de vriezer werden gebakken in iets olie en in stukjes gesneden nog even roerbakken.  

Sneetje echt brood (geen gekleurd fabrieksbrood) erbij. 

Een stukje daslookkaas van de boerderij en koningsdag was volmaakt.

 Kwaliteit boven kwantiteit, dat zal je elke dag opnieuw moeten
afwegen…

Tip 3… Rabarberplanten blijven een verzamelplek voor slakken. 

Alsof ze vergaderen aan de onderkant van het blad. 

Je hoeft ze alleen maar in een emmertje te doen en naar de bosrand te brengen. 

Als je rabarber oogst leg dan de bladeren tussen je dierbaar gewas. Gemakkelijke manier om slakken te verzamelen en te verhuizen.

Thuis in de border zijn de slakken aan de bonenplanten begonnen. 

De gespaarde koffieprut werd verspreid rond de bonenplanten en een filterzakje open gescheurd op de aarde geprikt. 

Daar houden slakken niet van… al die korreltjes aan hun lijfje…

Tipjes verweven in mijn leventje… Ik blijf maar bloemen uitdelen aan de mensen die altijd weer even bij me aankomen. 

Deze keer Manuela die in haar drukke leven meestal eenmaal per week komt kijken hoe het is. 

Een hele grote rijkdom moet ik zeggen wederzijds denk ik wel…  

De bloem geef ik soms met bijgeleverd glas. 

Die heb ik altijd in voorraad van de RD4 voor een paar cent gekocht.

 Geen mooier consuminder cadeautje, al of niet in folie verpakt met een mooi tekstje op een hergebruik kaartje.

 Ik gaf twee blommen aan de mooie echtgenoot van Hilde die voorbij kwam terwijl ik in de tuin bezig was.  

Hilde en ik…we vonden tientallen jaren al een klankbord bij elkaar over onze respectievelijke zorgen kinderen.

Er was nog een beetje energie dat ik inzette in sloopwerk. 

De kamperfoelie werd geruimd en het laatste stuk rietmat tegen de afrastering weggehaald. 

Daardoor komt meer zon licht en lucht bij de pompoenplanten. 

Een wonder dat ik zonder vallen tussen de puin ben uitgekomen. 

De dag erna ruimen… en verder het zevenblad te lijf gaan.

Aan de andere kant van het gaas heb ik het zevenblad tot aan de grond afgerukt. 

Later volgt het wortels uitgraven of… niet.

De aardbeienplanten werden uit de border gestoken (verhuizen naar de moestuin op het Laand,” ) en waar ze stonden omgespit. 

Nog wat courgetplanten in de border gezet met huisjes erover.

Een doorgeroeste witte geëmailleerde kom werd weer uit het oud ijzer gehaald en gevuld met geraniums. 

Het overtollige water loopt vanzelf weg door het roest/gat en de rotan van het oude tafeltje.

Een pannetje werd voorzien van de laatste drie achtergebleven geraniums en zijn ze op… 

Ze krijgen allemaal een paar korrels koemest en wat water. 

De tuit van de gieter kan ik verlengen met een stukje plastic pijp,

 zodat ik tot de achterste rij pompoenhuisjes kan gieten zonder op de border
te gaan staan…. Misschien een ideetje voor jou…

Zondag in het Zuiden en het mooiste weer van de wereld… Die aardbeiplanten komen morgen wel in de Aarde… 

We zijn de breeveertien opgegaan Samira en ikke... en naar het Nonke
Buuske getrokken. 

De imker was daar aan het werk en het was als thuiskomen op de boerderij bij de koffie en de eigengebakken vlaai. 

De fruitbomen in bloei en zag ik dat het voor Samira ook “thuis komen” was. 

Zondag in het Zuiden is “terug in de tijd” op z’n  mooist…

Annemiek