woensdag 3 mei 2023

Mijmering 37 Peukenbak, ontmoediging van de slak, ratatouille, consuminder cadeautje, reclame pot en de kids van Ahmed…

Beste mensen,

Kijk naar de leeuwerik

Hij zingt omdat hij geen spullen hoeft te onderhouden.

Ontspullen betekend ruimte in je huis en in je hoofd

Annemiek

Mijmering 37 2023.

Tip… Mensen die roken in de omgeving van onze moestuin. We gruwen ervan, 

zeker als de peuken tussen ons biologisch geteelde gewas worden gesmeten. 

Een blikvanger asbak maak je van een oude vergiet. 

Onderin hergebruik filterzakjes uitgespreid, daarop plukken mos en daarop zand tot de rand.

De vergiet op een felle kleur emmer (van Petra) die eruit knalt. 

Onderin de emmer water zodat hij stevig staat. 

Bovenop de emmer het vergiet en heb ik enkele peuken opgeraapt en in het zand gestoken… 

Af en toe de bovenlaag zand/peuken met een kattenbakschepje wegnemen en indien nodig zand
bijvullen… 

De regen zakt zo door het zand in de emmer. 

De peuken gooiers die daar regelmatig pauzeren werden door mij hartig toegesproken…

Tip 2… De dochters van de buren van onze moestuin hebben een
verblijfplaats van slakken opgespoord en Samira heeft ze uitgegraven. 

De slakken lagen in een pol bieslook gezellig de nacht af te wachten om weer aan de erwtenplanten te gaan smikkelen. 

De slakken zijn verhuisd naar een plek waar ze minder schade brengen…

Tip 3… Ratatouille een pracht restjes recept.

Ingrediënten:

1 dikke ui uit de schuur

Plus twee aardappels van de boer

2 courgettes van de markt

1 paprika van de markt

Wortels van de markt

1 tomaat uit de vriezer

Veel kruiden uit de tuin, knoflookblad, oregano, tijm.

Peper/zout/olijfolie.

Werkwijze: De gesnipperde ui fruiten in iets olijfolie en de schoongemaakte/gewassen groente
toevoegen. 

De harde soort het kleinst gesneden  het eerst in de pan. 

Wortels schil ik niet meer. De tomaat werd in bevroren toestand geschild en al dooiende in schijfjes gesneden. 

De kruiden en peper/zout het laatste erbij en alles op hoog gas omroeren en op laag gas sudderen met de deksel op de pan.

Tien minuten ongeveer en heb ik de kookmuts over de pan getrokken en de kookplaat uit. 

Heerlijk in mijn sta-op-stoel sudderen eh…dutten met Floor op mijn
buik. 

Toen we na een uur wakker werden konden we zo aan tafel want onder de kookmuts wachtte een heerlijk door eigen warmte gestoofde ratatouille…

Tip 4… Nog steeds wat gerimpelde appeltjes in de koeling maak ik feest als het feest moet zijn,

 en worden de appeltjes appelbeignet in een beslagje van zelfrijzend bakmeel snuf zout, 1 ei en wat melk…

Tip 5… Consumindermensen geven mooie momenten als cadeautje die niets kosten. 

In de consuminderkring van Het Heitje zit een mevrouw waarin ik iets van mezelf herken.

Plantjes poten... kruiden zaaien en verzorgen, 

zien groeien en met de vingers in de aarde oud zeer
verwerken en relativeren. 

Het werkt als EMDR therapie en  bij moeder natuur al een eeuwigheid bekend.

 Ik zag bij mevrouw de blijheid komen en groeien. 

Ik gaf haar stekjes en tipjes en ze krijgt een deel van mijn oregano plant. 

Ze weet heel goed waarom de naam van de plant op een hart is geschreven… 

Het cadeautje kost niets, al is het onbetaalbaar en een aanmoediging voor deze prachtvrouw die groeiende in zelfreflectie uit de put klimt…

Werkwijze: Een dichte overpot en een iets hogere plastic bloempot waar de rand van werd afgeknipt. 

Twee lipjes bleven staan om de pot gemakkelijk uit de overpot te
kunnen tillen. (regen)

Onderin kwam een verknipt stukje panty dat in de buurt lag. 

Weg is weg… Een beetje mooie aarde uit de border in de pot, en werd de oregano plant in mijn border open gelegd, 

zodat ik goed kon zien waar ik de wortelkluit  delen kon. 

De steekschop erin en kwam de “stek” in de bloempot, aarde erbij en al wat water…

Omdat kaartjes worden bewaard voor hergebruik  kon ik een hart knippen met de kartelschaar  uit de service aankondiging 

van Hajnadi installatietechniek…Tja…

Tip 6… De koffiedrap rond de bonenplanten bracht resultaat,

 al aten vijf slakken wel een galgenmaal voordat ze in de problemen kwamen door de korrels. 

Een hele bonenplant legde het loodje maar oké…

Iets verder in de border hebben de courgetplanten het moeilijk en dat heeft meer met te vroeg naar buiten te maken. 

Ze gaan het redden zolang er maar blaadjes in het hart blijven staan.

 Slakken zijn begonnen de buitenste blaadjes als voorgerecht te consumeren. 

De truuk van opengescheurde filterzakjes rond de plant draperen zal ze hopelijk redden. 

De filterzakjes werden vastgezet met gedroogde iris
stengels die ik verzamel uit de voortuin…

De stokjes werden rondom de spinazie geruimd. 

Ik zet ze over zaai geultjes heen om Floor te weerhouden te graven waar ik zaaide. 


Waar planten staan graaft ze niet en legt haar plasje en drolletjes elders

in een gegraven kuiltje…

Tip 7… Als je van overgebleven gespaard huishoudgeld een potje kan vullen kan je veel besparen… 

De koffiebonen in de reclame. 

Vier kilo pakken normaal 52,76 euro, 

daar ging 26,38 euro vanaf want ze waren tijdelijk voor de helft. 

En nee ik drink niet meer koffie om met de filterzakjes de slakken een loer te draaien…

Tip 8... Bij mooi weer was ik de mutsen, wanten, sjalen en het pracht wolletje van Ria haar schaapjes.

Je mooie spul onderhouden en opbergen. 

De volgende winter komt beslist...

Mijn leventje en de kids van Ahmed… De aanvraag doorreis visum voor de twee oudste kinderen van Ahmed is door Turkije afgewezen.

 Geen enkel visum wordt meer uitgegeven. Niet om medische reden of familie bezoek of doorreizen. 

Dit om te voorkomen dat mensen na de drie maanden verblijf niet meer terugkeren naar Somalië,
onderduiken of vluchten naar Europa. De grenzen zijn dicht… en nee uitzonderingen worden niet gemaakt. Ook niet om naar de Nederlandse ambassade te reizen.

Natuurlijk heb ik gehuild toen dit me heel voorzichtig door Fatima werd medegedeeld. 

Meteen daarna vertelde ze dat de VDG LEGAL advocaten  de gebroeders van de Glind alweer op de barricaden staan om te proberen wonderen te verrichten… Alhamdoelillah (ٱلْحَمْدُ لِلَّٰهِ) 

Verder heel veel dank van Ahmed aan de familie die maandelijkse een gift voor de kids in Somalië overmaakt. Zo lang al…en nog steeds en het brengt zoveel goeds om het vol te blijven houden. Deze keer werd het geld vanuit een andere naam overgemaakt en we nemen aan dat het dezelfde familie is?

Ahmed die wisseldiensten draait bij ARRIVA vervoer heeft inmiddels een goede zonnebril en nachtbril, waardoor hij beter kan zien, wat zeer nodig is in Maastricht weet ik… Ik zou voor geen goud daar willen rondrijden het lijkt Parijs wel…

Hoe sterk kan een mens zijn in groei…en ik bewonder hem nog steeds... en zijn secretaresse coach scheidsrechter opvoedster echtgenote die Fatima heet… Je wil niet weten wat die kleine Maan eh Qammar uitvreet als je even niet kijkt…

Annemiek