woensdag 10 mei 2023

Mijmering 39 Verder ontspullen, Floortjes bedstee, wintergoed veilig opruimen, tipjes en “snepkes.”

Beste mensen,

Iemand missen is zoeken naar een stukje van jezelf.

Een stukje verbondenheid met het verleden soms

wat spiegelen met iemand die je, je leven lang volgde

die erbij was toen je tien twintig veertig en zeventig werd.

die erbij was toen je viel en moeizaam weer opstond.

Soms worden deze mensen vrienden

maar altijd betrokken medespelers in het leven...

Annemiek.

Mijmering 39 2023.

Tipjes… Luxe broodjes zijn niet te betalen, wel na 18.00 uur bij de PLUS in winkelcentrum Op de Kamp in Landgraaf. 

Vijf stuks voor een euro…

Boodschappen doen in deze rustige tijd is aan te raden en neem je meteen dit “snepke” mee. 

 Het zakje wordt bewaard voor de volgende keer evenals de broodzakken en de eierdozen… 

Goed voor het milieu weet je nog…

Altijd wel blommen in de tuin voor in een kannetje of vaasje…

Super vers geplukt en van mij hoeven ze niet wereldwijd verstuurt met schade aan de Aarde. Die heeft daar niet om gevraagd.

Tip 2… Ontspullen blijf ik maar doen…het  brengt ruimte in je huis en je hoofd en overzicht. 

Als de hulp komt kieper ik weer een mand leeg en het meeste kan doorgegeven wat erin zit of weg…

Soms is zelfs een hele mand overbodig geworden zoals de hooimadam waar in het verleden pannetjes gerechten in gaarden. 

Nu ik de kookmuts heb uitgevonden  heeft de mand geen functie meer…

Nou ja de zaadkist stond er bovenop en gemakkelijk voor een mens dat moeilijk kisten van de grond optilt. 

Heb ik ook wat op gevonden. 

Tweemaal drie touwen gevlochten die om de kist geknoopt twee
lussen vormen waarmee ik de kist gemakkelijk optil…

De hooimadam  gaat naar Fatima voor speelgoed voor de kinderen en zitplek, als ze wil.

Maar eerst een tijdje in de regen die stof eraf spoelt en de tenen weer zacht maakt dan breken ze niet en gaat de mand langer
mee.

De melk eh waterkoker kreeg twee tyraps aan het oortje zodat ik geen vingers meer verbrand aan de stoom...

Mijn printer werd doorgegeven aan iemand die hem gebruikt. 

Wat een opruiming. 

Een toetsenbord en muis erachteraan.

De prachtmand naast mijn sta-op-stoel is leeggemaakt en met de stofzuiger bewerkt. 

In de regen knapte hij verder op. Ik gebruik hem als afzetplek voor kopjes koffie en heel veel decoratie… Er komt niets meer in. 

De LANDLEVEN bladen worden nog eenmaal doorgekeken komende week en ook doorgegeven.

De warmewollenwinterwoonmantel werd uitgeklopt en ging in een plastic Hero zak naar boven. 

Voor de winter komt hij weer naar beneden en de zak gebruikt waarvoor hij dient.

Dan is er nog de reserve wollenwoonmantel die gewikkeld in een
laken als vulling in Floortjes mand onder mijn bureau lag. 

Ook die ging in een Hero zak naar boven. Floortje kreeg in kussenslopen de hooivulling van de hooimadam in haar mand.

Ze wil ook nostalgie en terug in de tijd toen eenmaal per jaar in de bedstee het “matras” een nieuw hooivulling kreeg. 

Bovenop Floortjes mand kwam het pracht dekje dat eens een
mijmering fan voor haar maakte…

Ze slaapt als een roosje in haar bedstee…  Ik ben weer een heel eind verder met ontspullen en doorgeven…

Tip 3… In weekendstroom werd de grand foulard van de bank gewassen en gedroogd in wind en  zon. 

De tuin body warmer en het tuinvest. 

Door de vlekken met SUNSODA in te smeren en te weken, kon het spul op een lagere temperatuur en korter wasprogramma gewassen.

Tip 4… Wat een weelde als op kleine oventje maat pizzabodempjes in de vriezer liggen. 

Geen diepvries tomaat meer werd een pakje tomaten smurrie open gemaakt daarvan werd een derde op de bevroren bodem gesmeerd.

De rest van het pakje in een hergebruik plastic zakje rechtop in de vriezer gezet. 

Als het bevroren is kan het plat. 

Bij de volgende pizza komt het bevroren “tomatenblokje” weer even uit de vriezer.

Met een kartelmes na 5 minuut dunne plakjes eraf gesneden. 

Blokje tomaat weer in het zakje in de vriezer en de plakjes tomaat op het pizzabodempje…

Wat verder nog op het bodempje ging?

Halve paprika

1 gesnipperde ui

Paar champignons

Tijm en oregano

Geraspte kaas van de grote blok

Nee geen zout die zit meer dan genoeg in de kaas. 

De pizza werd op een stukje ovenpapier op het roostertje in het oventje gelegd.  

Op 180 graden 30 minuut of zo… en ging de stekker eruit toen de pizza nog 5 minuut moest. 

Met een keukenschaar werd de pizza in reepjes geknipt. 

Wel zo gemakkelijk voor wapperende handjes…

Tip 5… Even kijken wat nu op moet van de groente in de koelkast en heb ik zin in een pasta met veel groente gerechtje…Wat erin ging?

1 courget

1 ui

Halve paprika

2 stengels bleekselderij

Ongeveer 1 ons champignons

2 wortels

Oregano, knoflookstengels en tijm

Peper/zout scheutje sweet chilisaus

Handvol voorgekookte witte bonen uit de vriezer

Vergietje rucola

Pasta naar keuze.

Werkwijze: De gesnipperde ui fruiten in iets olie en de groente in stukken gesneden in de pan. 

De harde soort het eerst. Ondertussen water aan de kook brengen voor de pasta.

Ik nam biologische volkoren pasta. Het allerlaatste de grof geknipte rucola een minuut mee omroeren…

Mijn leventje… Niets mis mee door de regen boodschappen doen. 

Het kind in mij rijd met de fiets door diepe plassen en het komt wel goed met de zomer en de groei en bloei. 

De komkommerplantjes mochten naar buiten onder het afdak en komen komende week in de volle grond.

Een groot deel plantjes wordt doorgegeven aan mensen die hart ervoor hebben en dat zijn er steeds meer… 

Door de grote slakken opmars laat ik de pompoenplanten nog lang in hun huisjes. 

De “muren” beklimmen is voor slakken toch alweer een ontmoediging.

Mijn bonusgezin kwam weer even aan wippen met de kleine Qammar die helemaal niet bang is voor Floortje. 

Haar karakter zie je in al
haar bewegingen en mimiek op het prachtig gezichtje. 

Wat een blij ondernemend kind en een plaatje met die piepkleine schoentjes en al die staartjes met strikjes in het haar. 

“Pappa”… en wijst het garnalen vingertje naar de poes… 

Mamma heeft zoveel eer van haar werk... Een gelukkig gezin… en al sal reg come…

Omdat de aanhouder wint.

Ahmed vertelde beeldend over zijn werk als buschauffeur op kleine bus lijndienst bij ARRIVA en zie ik het zo voor me. 

 Soms krijgt hij een hoestsnoepje van een oudere dame 

of een dropje en altijd is er het diep menselijk gevoel dat hij uitstraalt. 

Mensen op straat die hem herkennen zwaaien al naar hem. 

Ondanks werken en leren en zijn gezin neemt hij toch maar weer de kast lade mee die ik heb gesloopt. 

Ook dat komt weer goed weet ik...

Annemiek