zondag 7 mei 2023

Mijmering 38 Meer doen met minder, rauwe rucola stamppot, gesorteerd was drogen, water vier maal hergebruiken en een klotskop in een taxi…

Beste mensen,

Leer leven met een geluk

dat uit zoveel delen bestaat

dat er altijd een deel tekort is

 Dat houdt je bezig.....

 Annemiek

Mijmering 38 2023.

Tip… Stoffige klussen doe ik bij voorkeur voor ik ga douchen  en mijn haar moet wassen. 

Stofzuigerzakken leegplukken is daar een voorbeeld van. 

Met twee vingers pluk je gemakkelijk de zak leeg en bespaar je veel geld.

Vlekken uit vloerbedekking halen doe ik net voordat de bonte was wordt aangezet. 

Met de schoonmaak toiletborstel (niet voor het toilet) wordt de vlek geschrobd en met handdoeken die toch in de was moeten droog gedept, eh gestampt.

De bonte was aan de lijn wordt bij het ophangen al gesorteerd.

De theedoeken bij elkaar en de vaatdoeken en schuursponsjes
idem enz. 

De laatsten zijn het eerst droog en loop ik al met het schuursponsjesmandje naar buiten. Hup erin en klaar. 

Twee schuursponsjes werden gerepareerd. Het groene lapje een beetje los en werd met een grote naald en katoen met een grote steek vastgezet. 

De theedoeken vouw ik zo van de lijn en worden in de lade gemieterd. De onderste boven gelegd. 

De vaatdoeken idem en blijven in de wasmand alleen de badhanddoeken en de washandjes. 

Die gaan direct in de lade boven op de overloop als ik naar bed ga…

De kattenbak wordt geleegd en schoongemaakt (indien nodig) op het moment als afwassop over is na de afwas. 

Maar pas nadat de koelkast met het sop is gereinigd, 

het toilet ermee is gesopt en de vloer bij gedweild… 

dan pas is de kattenbak aan de beurt.

In het flessenrek van die koelkast leg je direct een dubbelgevouwen stuk toiletpapier. 

Dat scheelt veel in schoonmaak en verslijt van je goeie spul.

Tip 2… Een nostalgisch koperen bestekje heeft een vast plekje in mijn
tuintje. 

Ik hark de borders met een vork en schep aarde met een lepel.

Tip 3… Wat hebben we in huis om een maaltijd van te maken?

Ingrediënten:

2 aardappels van de boer

De rest wortels van de markt

Erwtjes uit de vriezer

Rozemarijn uit de tuin

Linzenburger uit de vriezer

Zout zonnebloemolie klontje boter schepje suiker

Potje zelfgemaakte appelmoes uit de voorraadkast.

Werkwijze: Aardappels schillen wassen en in stukken in een pannetje.

 Daarop kwam de inzetzeef met de gewassen in stukken gesneden worteltjes. 

Aan de kook brengen met een beker water en iets zout. 

Vanaf kookpunt op laag pitje 8minuut garen.

De bevroren vegaburger kwam in een klein pannetje met scheut zonnebloemolie en deksel erop. 

Op laag pitje…en op tijd omgedraaid. 

Tegenwoordig snij ik ze middendoor als ze ontdooid zijn en
bakken ze nog even krokant en heb ik twee schijven…

Na 8 minuut het inzetzeef uit de pan nemen en de aardappels eruit scheppen. 

De wortels komen zonder inzetzeef in de pan plus de nodige erwtjes en aan de kook brengen. 

Ik heb de pan vanaf kookpunt in de kookmuts gezet en op de pit de aardappels gebakken in iets zonnebloemolie. 

Daar kwamen naaldjes rozemarijn bij en de doorgesneden vegaburger.

Op het kleine pitje kwamen de erwten/wortels die na enkele minuten door het vergiet gingen. 

Klontje boter en schepje suiker en mis ik de verse peterselie die nog moet groeien…

Floor zat al te wachten buiten op de tuintafel.

Een prachtdag met een glaasje Hugo bij ons “diner” van een scheut witte port, scheut vlierbloesemsiroop (eigen maaksel)  water en wat
munt…

Tip 3… Samira en ik plegen veel overleg en gaan we momenten samen naar de moestuin op “het Laand.” 

Vandaag hebben we bonen gezaaid dat kan vanaf nu in de volle grond.

 Ik heb maar even door gezet en het laatste stukje even omgespit. 

Toen ik dacht dat de katheter uit mijn blaas viel ben ik maar gestopt.

 Samira bleef nog even…en kon al rabarber oogsten.  

Tip 4… Rauwe rucola stamppot.

Ingrediënten:

Twee aardappels

Vergietje rucola geteeld in de zinken wasteil

Ui uit de schuur

Peper/zout/klontje boter/nootmuskaat

Scheut melk

Laatste linzenburger uit de vriezer.

Werkwijze: In de zinken wasteil groeien tussen de rucola alweer tomatenplantjes van Samira. 

Bij het rucola knippen moet ik die natuurlijk niet de kop afmaaien. 

De rucola is zo jong en mals dat de stengeltjes meegaan. 

Even afspoelen in het vergiet en in een kom mengen met iets zout,
scheut kruidenazijn en gesnipperde ui. 

De schaar ging erdoor…

De aardappels werden geschild wassen en klein gesneden met een beker water gekookt. 

Bij eventueel afgieten het vocht opvangen. 

De stamper erdoor en boter nootmuskaat kookvocht en eventueel melk.

 De rucola door de puree scheppen op een zacht pitje zodat de blaadjes mee warmen maar toch nog knapperig zijn.

Tip 5… Het glasgordijn werd weer voor de keukendeur gehangen als vliegengordijn. 

In de hoek vastgezet zodat het gordijn achter me dichtvalt als ik erdoor loop. 

Bij dichte deur schuif ik het gordijn open. 

Onderin de zoom heb ik vorig jaar gedroogde kikkererwten gestopt om het gordijn te verzwaren als de wind waait. 

Knikkers zou beter zijn
geweest al zijn de erwten tijdens het wassen niet gaan brokkelen.

 Steentjes rapen doet het ook… 

Doen met wat er is…

Mijn leventje…

Twee dagen achter elkaar moest ik naar medische afspraken in Zuyderland Geleen/Sittard. 

De eerst voorliggende voorziening is de regiotaxi en helemaal goed als ik vrienden niet wil belasten…

Dag een kwam een chauffeur in een kleine auto me halen. 

Een zelfingenomen kwast die duidelijk de mensen die hij vervoerde van zijn belangrijkheid wilde overtuigen. 

Meneer werkt soms als oproepkracht chauffeur bij Andre Rieu en zou weer enkele dagen naar Engeland gaan om de fitness apparatuur van Andre te vervoeren.

De apparatuur moest net voor Andre ter plaatse zijn en opgezet. 

De personal coach ernaast …zo heb ik het begrepen… 

Sering steel diep insnijden 
Meneer had bijzondere connecties met Andre vertelde hij en bij elke passagier die in “zijn” taxi stapte begon hij het verhaal opnieuw… 

Hoe hij de trein zou nemen door de tunnel naar Engeland en hoe luxe de hotels zijn. 

Bij het ziekenhuis aangekomen heb ik meneer een fijne tijd met Andre gewenst.

Laat dat UDDER me ook weer naar huis moeten brengen en de mevrouw die meereed werd ook ingelicht over meneer zijn belangrijke taak bij Rieu. 

Tussendoor het verhaal voegde ik soms een woord toe dat meneer vergeten was en meneer was zo


zelfingenomen dat hij het sarcasme niet door had.

Mevrouw werd thuis afgezet in Oirsbeek en reden we naar Landgraaf terwijl meneer constant met vrienden en kennissen belde om mede te delen dat hij drie dagen afwezig zou zijn omdat zijn inzet  bij Rieu beslist gewenst was. 

De concerten hingen ervan af begreep ik.

Marktwinst samen 7,50 euro
Toen we op de hoofdstraat waren en de Gatestraat inreden belde weer een vriend en zei meneer dat hij over vier minuut terug zou bellen als hij zijn vrachtje had afgeleverd. 

Ik sommeerde meneer te stoppen want “zijn vrachtje” wilde direct eruit voordat ik met de bouten van mijn orthese meneer dwars door de voorruit zou peren…

De dag erop werd ik opgehaald door een zeer geduldige nette meneer die nog een echtpaar een straat verder moest ophalen. 

onderhoudsarm rotstuintje
Geen schreeuwende radio alleen een telefoontje voor mij onderweg dat de afspraak niet doorging.

 Omdat ik urine moest afgeven en toch in het busje zat heb ik dat “afgeven” in Zuyderland ook eens meegemaakt.

Dat bleek geen sinecure en er waren ongeveer 60 mensen voor me. Aanmelden moest op een scherm waarop je moest aangeven met rolstoel of rollator te zijn??!!

Na een uur was ik aan de beurt en moest naar kamer 1waarvoor een oudere meneer me wegmaaide en half over de rollator de deur door wrong. 

Hij gooide zijn plas (buisjes) op het bureau met de mededeling geen tijd te willen nemen om te wachten


want hij had meer te doen… 

De verpleegkundige vertelde hem dat dat eigenlijk niet de bedoeling was, maar nam het toch aan. Dat was hem bij mij niet gelukt!

Ik had een buisje plas te weinig vertelde de verpleegkundige. Er moesten er drie zijn en heb ik even ter plaatse nog een buisje urine getankt van het kraantje van de katheter aan mijn been… 

Na die “overval” van de oudere meneer was ik toe aan een kopje cappuccino in het restaurant waarbij ik de fruitvlaai eens heb geprobeerd.

Mensen zijn gewoontediertjes en zat ik te genieten aan hetzelfde tafeltje van gisteren. Daaronder lag nog het verdroogde stukje worteltaart dat ik gisteren had laten vallen…

De terugreis verliep heel bijzonder moet ik zeggen. Ik werd getipt door een blikken stem dat mijn taxi over enkele minuten zou arriveren. 

Dan ga je naar buiten en loop je naar een aankomend taxibusje. Er kwam een meneer uit die me vroeg of ik mevrouw Deursen was? De “van” wordt nooit genoemd en meneer nam  wat onwennig mijn rollator ter hand. De gebruiksaanwijzing van inklappen heb ik  gewezen en dat hij duurzaam was erbij vertelt.

Meneer was ouder en goed geconserveerd zag ik. 

Hij vertelde dat sommige mensen binnenin de hal  gehaald moesten worden en sommigen (zoals ik) al naar buiten kwamen. Dat stelde hij op prijs. Mijn adres moest ingetoetst en werd kort besproken dat de windrakerberg afgesloten was. Meneer ging over Put Schinnen.

Het is warm in de auto, merkte meneer op waarop ik antwoorde daar rekening mee  te hebben gehouden wat betreft kleding. Meneer deed zijn jasje uit… eenzelfde dat de woensdagvriend ook had/heeft van een duurzaam merk. Meneer had dezelfde stijl van kleden zag ik, alles bijpassend en navenant. Beslist iemand met een goede ouderwetse opvoeding.

Zijn rijstijl was prettig en ik genoot met volle teugen van de stilte en de prettige sfeer. Geen brullende radio of Rieu verhalen. Eenmaal onderweg werd meneer gebeld en hij maakte het kort “Leg maar achter het huis, Marleen zal wel thuis zijn, ben aan het werk en bel je nog.”

Toen we de Gatestraat indraaiden vertelde meneer dat het een prettige rustige rit was geweest. Mijn antwoord was: “Gisteren heb ik me hier eruit laten zetten omdat ik de chauffeur niet meer verdragen kon.” “Was het zo erg,” vroeg meneer.  “Meneer u bent een verademing en volmaakt voor dit werk.” “Ik doe dit nog niet zo lang, “vertelde meneer. 

“Dat is me duidelijk,” en u bent beschaafd representatief, hebt normen en waarden en inlevingsvermogen. Alleen hebt u hier niets aan als een vrouw van bijna 100 u dit compliment geeft.” “Van elke vrouw is dit een pracht compliment ,”merkte meneer op en hadden we het nog over halfvolle glazen en mensen die medische dossiers menen te moeten delen. 

Meneer had alle begrip ervoor en bij het uitstappen werd de rollator weer open geklapt en heb ik meneer bedankt en veel plezier gewenst met de veren op zijn hoed… Hij bedankte voor het pracht compliment… Gouden momenten die je niet snel vergeet…

Annemiek.