donderdag 13 april 2023

Mijmering 31 Meer doen met minder, lente terras, broccoli in jasjes, pollepel truuk, de gouden katheter tip en de kids…

Beste mensen,

Soms heb je een ander nodig die in je gelooft

Die je vertelt dat je het wel kan en redden zal.

Die ander haalt het beste in je naar boven...

en wijst je de weg waarop je dan zelf weer kan verdergaan.....

 Annemiek.

Mijmering 31 2023.

Tip… Elk droog moment blijf ik werken aan de moestuin op het land of rondom mijn huis.

 Zaaibedjes zijn zo gemaakt in de border, tussen twee buien door. Hoe dan?  

Een plastic bloempot middendoor snijden of knippen. 

De bovenste helft met de rand in losse aarde drukken en een laagje potgrond erin strooien. 

Daarop zaaien en weer een laagje potgrond.

Aandrukken en een plastic zak om de rand binden met een post elastiek of een touwtje…

Een stokje erbij met de naam van het zaaisel. 

Ik zaaide spruitjes en koolrabi in zaaibedjes en als de plantjes groot genoeg zijn komen ze in de volle
grond in de moestuin met afstand van elkaar voor groeiruimte…

Die onderste helft van die afgeknipte bloempotten dan…zal je denken?

 Die worden binnen/pot voor de wolkjes pannen waarin eenjarige plantjes komen… 

Bij vele regen kan je zo de binnen/pot uit de pannetjes tillen en de pan leeg gieten… 

Bij droogte zijn de pannen waterreservoir… Een binnenpot met afwateringsgaatjes is aan te raden, om te voorkomen dat de aarde zuur wordt en de plantjes ziek.

Tip 2… Mijn huis is weer uit de achterstand schoonmaak, opgelopen door de griep en ik even niets kon.

 Geen Meander hulp i.v.m. besmetting.  Afgelopen dinsdag kwam Siham de hulp weer en werden o.a. de ramen buitenom gewassen. 

Dat moest met grof geschut omdat deze klus acht maanden niet was gedaan.

Het zachte bezempje werd ingezet waar ook badkamertegels mee worden geschrobd. 

Met een emmer warm water en een scheut afwasmiddel werden de kozijnen en ramen in het sop gezet.

Ik kreeg opeens een flaschback omstreeks 1960 toen goeie huisvrouwen wekelijks hun ramen lapten en met een pollepel met schoon water naspoelden. 

Ik heb nog ouderwetse pollepels die diep zijn en waarmee je gericht kan gooien.

Siham was er helemaal voor en werd direct na de sopbeurt het sop van de ramen gespoeld.

 Zelfs het rolluik kreeg een beurt. 

De zwaartekracht sluisde het spoelwater weg en toen het laatste raam was gesopt en gespoeld... was het nadrogen peanuts en de ramen streep loos…

In weinig tijd, met weinig spoelwater (geen tuinslang) werd de klus geklaard. Siham kreeg een ouderwetse diepe pollepel mee naar huis en wederom iets leerde van dit mens… 

Als ze thuis aan haar man weer een tip doorgeeft, vraagt hij aan haar: “Waar weet je dat van?” 

Waarna ze allebei zeggen: “Annemiek” 

Daar lachen we dan om, omdat ik weer ongemerkt iemand ben aan het opleiden, die vervolgens een betere baan krijgen als leidinggevende in de schoonmaak of zo... 

Dat is me al meer overkomen.

Tip 3… Soms heb ik zin in broccoli in jasjes van beslag. Dat is dan de hoofdmaaltijd en moet kunnen.


De broccoli werd in roosjes gesneden en de stronk in stukjes want die doet ook mee.

De broccoli in wat water aan de kook brengen en acht minuut garen.

Met de schuimspaan de broccoli uit het water nemen en in een vergiet leggen. 

Het kookwater wordt morgen soep.

Een dik beslag maken van zelfrijzend bakmeel, een ei (als je hebt) snuf zout en melk. 

Van bloem met bakpoeder kan ook.

De broccoli door het beslag wentelen en in een wok of braadpan
bakken in iets zonnebloemolie.

De dag erna werd het broccoli kookvocht even in een bakje gegoten en werd in het soeppannetje een gesnipperd uitje gefruit. 

Daar kwam het broccoli vocht bij en een gesneden wortel.

Halve paprika, twee stengels bleekselderij, stukje bloemkool en wat voorgekookte witte bonen uit de vriezer en wat asperges. 

Een bosje knoflookstengels en enkele blaadjes lavas fijn geknipt bij de soep en twee groentebouillontabletten.

Een heerlijk gezond soepje dat enkele minuten aan kookpunt verder gratis gaarde in de kookmuts en deze meid een dutje ging doen.

 Anderhalf uur later weer wakker geworden, wachtte me een heerlijk warm soepje uit de kookmuts opgedoken…

Tip 4… Donderdagochtend (vanmorgen) om acht uur haalde Samira me op om bij de LIDL onze slag te slaan. 

De perkplantjes verkoop startte en het was druk ondanks het vroege uur. 

Als je dit leest zou je nog kunnen gaan...

De lobelia’s per traytje 10 stuks 1,29 en de ageratum idem. 

De Spaanse margrieten en Franse geraniums 1,29 per pot en voor 13,50 euro heb ik mijn hofje vol zomerbloeiers.

Samira haalde mijn overgehouden geraniums van de vensterbank boven...

en kon ik mijn ketels pannen manden en potten op  het hofje  vullen… 

Gekocht bij LIDL 

Meer doen met minder is hier zeker aan de orde… Planten laten overwinteren binnen, geraniums stekken in augustus en goedkoop zomerbloeiers inkopen.

Natuurlijk is er een run op die plantjes en de overgebleven exemplaren worden door het winkelpersoneel niet verzorgt. 

Die kan je meestal na twee weken kopen voor 50 cent per tien of zo…

Vorig jaar hebben we die stakkerds gered door ze in het water te zetten en opgepept bloeiden ze
misschien wel met nog meer glorie…

Zelf geteelde planten.
Tip 5… De gekochte en eigen teelt planten werden o.a. in inmaakketels gezet. 

Onderin stenen of oude plastic potten. 

Daarop een laag aarde misschien uit je tuin? 

De laatste 20 cm werd potgrond en daar gaan we zuinig mee om.

Koop goeie potgrond en niet de zooi van de bouwmark waar schimmels inzitten. 

Pokon is een goed merk, zakken van 40 liter kosten rond de 5 euro. 

Rondom de planten duw ik mos al hoeft dat niet. 

Het is mooier en in felle zon voorkomt het gebruik van mos uitdrogen.

Tip 6… Zoals ik al aangaf worden plastic bloempotten verknipt tot binnenpot voor dichte nostalgische pannen. 

Als je slim bent knip je een lipje aan de binnenpot waarmee je de pot uit de pan haalt. 

Verder kan je met het mos lelijke randjes verdoezelen.

Onderin een binnenpot op de afwateringsgaatjes komen hergebruikte filterzakjes waar de potgrond op komt. 

Dit om te voorkomen dat de potgrond wegspoelt bij het water geven…

Plantjes in een koffiepotje een steelpannetje zelfs in laarzen en bergschoenen. 

Klein gekochte plantjes zijn het goedkoopste. 

Groeien doen ze bij jou wel. 

Ik zie vaak bij tuincentra al grotere planten die dan ook driemaal zo duur zijn omdat tijd en verzorging geld kost. 

Trap daar niet in en doe meer met minder...

Alles kan als het water maar weg kan vloeien door gaten in de zolen…Komt er toch nog een koude nacht? Dan pak ik de plantjes in oude flanellen lakens…

Mijn leventje… Rond de 21e eindigt de ramadan en met veel respect zie ik hoe de mensen werken kinderen naar school brengen en naar onze cursussen komen. 

Ik weet dat Fatima en haar oudste dochters in de late avond nog naar de moskee gaan bidden. 

Om de beurt blijft iemand thuis om op de kleintjes te letten. 

Bij het HEITJE gisteren in Heerlerheide was bij de cursus consuminderen, de opkomst groot.

De mensen geven het aan elkaar door of ze zijn aanwezig bij een van Samira’s presentaties…

Van thema energiezuinig is Samira nu overgegaan naar budgetteren om voor ieder duidelijk te maken wat men uitgeeft per maand en of het anders kan. 

De deelnemers leren “meer doen met minder” en gisteren was ik gastdocent en gaf voorbeelden hoe je meer doet met minder…

Bijvoorbeeld door teentjes knoflook in potten of de aarde te zetten waar stengels uit groeien met een veel zachtere smaak dan de teentjes.

 Je hoeft door die stengels die steeds weer aangroeien, maanden geen knoflook te kopen.

Een ander voorbeeld is maanden gratis selderij voor in de soep vlakbij je keukendeur oogsten. 

Zet een bleekselderij in een pot water op je vensterbank en vernieuw elke week het water. 

Gebruik de stengels als je ze nodig hebt terwijl ondertussen wortels onderaan de bleekselderij komen.

Bij voldoende wortels zet je de selderij in de tuin. 

Ik heb nu een in de tuin en weer een in een pot met water. 

Je kan onderkantjes van prei en lente ui in bakjes water zetten. Daar groeien ook weer wortels aan. Verder de tricolor sla in de aarde brengt steeds weer nieuwe sla blaadjes…

Een border omgespit voor groente.

Gisterenavond kwam al een appje binnen van Aziza met een filmpje waarin ze knoflooktenen in een pot plantte…

 Je eigen kruiden op balkon terras of in je tuin is al een grote winst en een opstapje naar een moestuintje…Meer doen met minder!

Heerlen heeft een witgoedregeling en  elke inwoner met minimum inkomen die oud witgoed heeft dat energie slurpt kan dit gratis laten vervangen door een nieuwe koelkast vriezer of wasmachine…

Broccoli in jasjes
Je moet daarvoor bij de WOONWIJZERWINKEL zijn Tel: 045 747 0051.  Nee heb je en ja kan je
krijgen…

Eindelijk vond ik de gouden kathetertip. Met een katheter in bed liggen of in een stoel zitten is niet moeilijk. Met een katheter energiek bezig zijn is vaak pijnlijk. Het slangetje met het kraantje “trekt” door het bewegen al zullen mannen dat niet zo ervaren denk ik.

Ik heb wijde en strakke broeken geprobeerd. Elastieken banden en stukken afgeknipte legging om mijn bovenbeen getrokken, om de zaak op z’n plaats te houden. 

Alles strupte of zakte naar beneden waardoor het slangetje onder druk kwam te staan…Dat voelt alsof iemand iets uit je lijf trekt…

Een wielrennens broek onder mijn gewone broek was het ook niet,  tot ik de gouden tip vond: Twee afgeknipte panty benen. Een om mijn middel gebonden en de tweede rondom het slangetje bij het kraantje van de katheter dat uit mijn urinebuis komt.

 het andere eind  van het panty been aan de “panty band” om mijn middel gebonden. Bij deze de tip…die je veel pijn bespaard en meer bewegingsvrijheid brengt… Op de fiets kan ik nu een stukje verder.

Het voordeel van een katheter is dat je de zak aan je been in alle gootjes onderweg kan legen door het kraantje open te zetten. Of dat onder wildplassen hoort?

In ieder geval gebruik ik de WC pot alleen nog voor grote boodschappen. 

Wat betreft de kids van Ahmed? De advocaat heeft drie maanden verlenging aangevraagd voor afspraak /stempel halen door de kids in Ankara Turkije bij de Nederlandse Ambassade… Mijn gevoel zegt dat de Turkse Ambassade in Mogadishu pas na de ramadan het aangevraagde doorreis visum zullen afgeven…

Annemiek